فرائض از نظر احادیث

فرائض از نظر احادیث

۰۷ مرداد ۱۳۹۴ 0

ترغيب به انجام فرايض

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 

 اِعمَلْ بفَرائضِ اللّه ِ تَكُن أتقَى الناسِ .
به فرايض خدا عمل كن، تا از پرهيزگارترين مردم باشى.
امام على عليه السلام :
 الفَرائضَ الفَرائضَ ! أدُّوها إلَى اللّه ِ تُؤَدِّكُم إلَى الجَنَّةِ .
 [بر شما باد] فرايض! فرايض! آنها را براى خدا ادا كنيد تا شما را به بهشت رسانند.
امام على عليه السلام : 
و اللّه ِ لقدِ اعتَرَضَ الشكُّ و دَخِلَ اليَقينُ ، حتّى كأنَّ الذي ضُمِنَ لَكُم قد فُرِضَ علَيكُم ، و كَأنَّ الذي قد فُرِضَ علَيكُم قد وُضِعَ عَنكُم ! .
به خدا سوگند كه شك نمودار شده و يقين تباه گشته است، تا آن جا كه آنچه [از رزق ]براى شما تضمين شده گويى [به دست آوردنش ]بر شما واجب آمده است و آنچه [از واجبات ]بر شما واجب گشته گويى از شما ساقط شده است.
امام على عليه السلام : 
إنّ اللّه َ افتَرَضَ علَيكُم فَرائضَ فلا تُضَيِّعُوها ، و حَدَّ لَكُم حُدودا فلا تَعتَدُوها ، و نَهاكُم عن أشياءَ فلا تَنتَهِكُوها .
خداوند فرايضى را بر شما واجب گردانيده؛ پس آنها را فرو مگذاريد . و حدود و مرزهايى براى شما مشخص كرده؛ پس از آنها تجاوز مكنيد . و شما را از چيزهايى باز داشته است؛ پس حرمت آنها را مشكنيد.
امام على عليه السلام :
اِجعَلُوا ما افتَرَضَ اللّه ُ علَيكُم مِن طَلَبِكُم ، وَ اسألوهُ مِن أداءِ حَقِّهِ ما سَألَكُم .
 آنچه را خداوند بر شما فرض كرده است، وجهه همّت خويش قرار دهيد و براى اداى حقّ او كه از شما خواسته است از او توفيق و كمك طلبيد.
امام على عليه السلام :
خادِعْ نفسَكَ في العِبادَةِ ، و ارفُقْ بها و لا تَقهَرْها ، و خُذْ عَفوَها و نَشاطَها ، إلاّ ما كانَ مَكتوبا علَيكَ مِن الفَريضَةِ ؛ فإنّهُ لا بُدَّ مِن قَضائها و تَعاهُدِها عِندَ مَحَلِّها .
 نفس خود را با لطايف الحيل به عبادت وادار و با آن مدارا كن و به آن زور مگو و به هنگام آرامش و نشاطش به عبادت پرداز، مگر در آن چيزهايى كه بر تو فرض شده است كه در اين موارد بايد آنها را به جاى آورى و به موقع ادا كنى.
امام على عليه السلام ـ در نامه اى به اسود بن قطبه سپهسالار حلوان ـ نوشت : 
وَ ابتَذِلْ نفسَكَ فيما افتَرَضَ اللّه ُ علَيكَ ، راجيا ثَوابَهُ ، و مُتَخوِّفا عِقابَهُ .
و نفس خويش را در راه آنچه خدا بر تو فرض كرده است، به اميد پاداش و ترس از كيفر او، به تسليم و خضوع وادار.
امام على عليه السلام : 
 طُوبى لِنَفسٍ أدَّت إلى رَبِّها فَرضَها ، و عَرَكَت بِجَنبِها بُؤسَها ، و هَجَرَت في الليلِ غُمضَها .
خوشا به حال آن كس كه فريضه (وظيفه) خود در برابر پروردگارش را ادا كند و در دشواريها صبر كند و در شبْ خواب را از ديدگانش دور گرداند.
امام على عليه السلام :
 لا عِبادَةَ كَأداءِ الفَرائضِ .
 عبادتى چون انجام فرايض نيست.
امام على عليه السلام : 
جَرِّبْ نفسَكَ في طاعَةِ اللّه ِ بالصَّبرِ على أداءِ الفَرائضِ ، و الدُّؤوبِ في إقامَةِ النَّوافلِ و الوَظائفِ .
نفْس خود را در فرمانبردارىِ خدا، با شكيبايى بر انجام فرايض و سختى كشيدن در بر پا داشتن مستحبات و وظايف، بيازماى.
امام على عليه السلام ـ در فرمان حكومت مصر به مالك اشتر ـ نوشت :
و لْيَكُنْ في خاصَّةِ ما تُخلِصُ بهِ للّه ِِ دِينَكَ : إقامَةُ فَرائضِهِ التي هِي لَهُ خاصَّةً ، فَأعطِ اللّه َ مِن بَدَنِكَ في لَيلِكَ و نَهارِكَ ، و وَفِّ ما تَقَرَّبتَ بهِ إلَى اللّه ِ مِن ذلكَ كامِلاً غيرَ مَثلُومٍ و لا مَنقوصٍ ، بالِغا مِن بَدَنِكَ ما بَلَغَ .
 بايد در ميان كارهاى خاصّى كه به وسيله آنها نيّت را براى خدا خالص مى گردانى، بر پا داشتن فرايض او باشد كه مخصوص خداوند است. پس، در شب و روزِ خود بهره اى از بدن خود را براى خدا قرار بده و اين فرايض را كه با آنها به خدا نزديك مى شوى به طور كامل و بى هيچ عيب و نقصى ادا كن، اگر چه [در اين راه] تنت بفرسايد.
امام على عليه السلام : 
 اُخرُجُوا إلَى اللّه ِ بما افتَرَضَ علَيكُم مِن حَقِّهِ ، و بَيَّنَ لَكُم مِن وَظائفِهِ .
با انجام دادن آنچه خدا از حقّ خويش بر شما واجب كرده و وظايفى كه براى شما بيان فرموده است، به سوى خدا رهسپار شويد.
امام على عليه السلام : 
أوَّهْ على إخوانِيَ الذينَ تَلَوُا القُرآنَ فَأحكَمُوهُ ، و تَدَبَّرُوا الفَرضَ فَأقامُوهُ ، أحيَوا السُّنَّةَ و أماتُوا البِدعَةَ .
دريغا از آن برادران من كه قرآن را خواندند و آن را نيك به كار بستند و در فرايض تدبّر كردند و آنها را بر پا داشتند. سنّت [پيامبر] را زنده ساختند و بدعت را ميراندند.
امام حسن عليه السلام : 
 إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ بِمَنِّهِ و رَحمَتِهِ لَمّا فَرَضَ عَليكُمُ الفَرائضَ لم يَفرِضْ علَيكُم لِحاجَةٍ مِنهُ إلَيهِ ، بَل رَحمَةً مِنهُ إلَيكُم (علَيكُم) لا إلهَ إلاّ هُو ، لِيَميزَ الخَبيثَ مِن الطَّيِّبِ ، و لِيَبتَلِيَ ما في صُدورِكُم ، و لِيُمَحِّصَ ما في قُلوبِكُم .
خداوند عزّ و جلّ چون از روى كرم و رحمت خود فرايض را بر شما واجب ساخت نه بدان سبب بود كه به شما نياز داشت، بلكه از سر مهر و رحمت آن خداوند يگانه به شما بود، تا ناپاك را از پاك جدا سازد و آنچه را در سينه هاى شماست، بيازمايد و آنچه را در دلهاى شماست، ناب و خالص گرداند.
امام زين العابدين عليه السلام : 
 مَن عَمِلَ بما افتَرَضَ اللّه ُ علَيهِ فهُو مِن خَيرِ الناسِ .
هر كس به آنچه خداوند بر او فرض كرده است عمل كند، او از بهترين مردمان است.
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «شكيبايى ورزيد و ايستادگى كنيد و مرابطه داشته باشيد» ـ فرمود :
اِصبِرُوا علَى الفَرائضِ ، و صابِرُوا علَى المَصائبِ ، و رابِطُوا علَى الأئمّةِ عليهم السلام .
 در انجام فرايض شكيبا باشيد و در برابر مصيبتها ايستادگى كنيد و با امامان عليهم السلام پيوند برقرار كنيد.
امام صادق عليه السلام : 
قالَ اللّه ُ تبارَكَ و تعالى: ما تَحَبَّبَ إلَيَّ عبدِي بِأحَبَّ ممّا افتَرَضتُ علَيهِ .
خداوند تبارك و تعالى فرموده است: بنده ام به چيزى محبوبتر از آنچه بر او فرض كرده ام خود را محبوب من نكرده است.

وجوب مقدّم داشتن فرايض بر مستحبات

المواعظ العدديّة : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
 يا عليُّ ، تُريدُ سِتَّمِائةِ ألفِ شاةٍ ، أو سِتَّمِائةِ ألفِ دينارٍ ، أو ستَّمِائةِ ألفِ كَلِمةٍ ؟ قالَ : يا رسولَ اللّه ِ ، سِتَّمِائةِ ألفِ كَلِمَةٍ . فقالَ صلى الله عليه و آله : أَجمَعُ سِتَّمِائةِ ألفِ كَلِمَةٍ في سِتِّ كَلِماتٍ ؛ يا عليُّ إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلُونَ بِعَمَلِ الدنيا فاشتَغِلْ أنتَ بعَمَلِ الآخِرَةِ ، و إذا رأيتَ الناسَ يَشتَغِلونَ بِعُيوبِ الناسِ فاشتَغِلْ أنتَ بِعُيوبِ نفسِكَ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلونَ بتَزيينِ الدنيا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزيينِ الآخِرَةِ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتغِلونَ بكَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ ، و إذا رَأيتَ الناسَ يَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ .
 اى على! ششصد هزار گوسفند مى خواهى يا ششصد هزار دينار يا ششصد هزار جمله؟ عرض كرد: اى رسول خدا! ششصد هزار جمله. پيامبر فرمود: [آن ]ششصد هزار جمله را در شش جمله جمع (خلاصه) مي كنم. اى على! هرگاه ديدى مردم به فضايل و مستحبات مى پردازند، تو به كامل كردن فرايض بپرداز و هرگاه ديدى مردم سرگرم كار دنيايند، تو سرگرم كار آخرت شو و هرگاه ديدى مردم به عيبهاى مردم مى پردازند، تو به عيبهاى خودت بپرداز و هرگاه ديدى مردم به آراستن دنيا مى پردازند، تو به آراستن آخرت بپرداز و هرگاه ديدى مردم به زيادى عمل مى پردازند، تو به خالص كردن عمل بپرداز و هرگاه ديدى مردم به خلق متوسّل مى شوند، تو به خالق متوسّل شو.
امام على عليه السلام :
إنّك إنِ اشتَغَلتَ بفَضائلِ النَّوافِلِ عَن أداءِ الفَرائضِ ، فلَن يقومَ فَضلٌ تَكسِبُهُ بِفَرضٍ تُضَيِّعُهُ .
 اگر با پرداختن به فضيلت مستحبات از به جا آوردن فرايض باز مانى، هرگز آن فضيلتى كه به دست مى آورى با [گناه] آن فريضه اى كه ضايعش مى كنى برابرى نمى كند.

آنچه خداوند سبحان بر مردم فرض كرده است

امام على عليه السلام :
 إنّ اللّه َ تعالى فَرَضَ على أئمّةِ العَدلِ (الحقِّ) أن يُقَدِّرُوا أنفُسَهُم بِضَعَفَةِ الناسِ ، كيلا يَتَبيَّغَ بالفَقيرِ فَقرُهُ .
 خداوند متعال بر پيشوايان عدل (حق) فرض كرده است كه خود را با مردم تهيدست برابر سازند، تا فقر فقير او را برنياشوبد.
امام على عليه السلام : 
 إنّ اللّه َ سبحانَهُ فَرَضَ في أموالِ الأغنياءِ أقواتَ الفُقَراءِ ، فما جاعَ فَقيرٌ إلاّ بما مُتِّعَ بهِ غَنيٌّ .
خداوند سبحان خوراك تهيدستان را در اموال توانگران واجب فرموده است. بنا بر اين، هيچ فقيرى گرسنه نماند مگر بدان سبب كه توانگر از حقّ او بهره مند شد.
امام على عليه السلام :
فَرَضَ اللّه ُ الإيمانَ تَطهيرا مِن الشِّركِ ، و الصلاةَ تَنزيها عنِ الكِبرِ ، و الزكاةَ تَسبيبا للرِّزقِ .
 خداوند ايمان را فرض كرد، براى پاك كردن از شرك ، و نماز را براى دور كردن از كبر و نخوت ، و زكات را تا سبب روزى [نيازمندان ]باشد.
 امام على عليه السلام :
إنّ اللّه َ فَرَضَ على جَوارِحِكَ كُلِّها فَرائضَ يَحتَجُّ بها علَيكَ يَومَ القِيامَةِ .
 خداوند بر همه اندامهاى تو فرايضى نهاد كه روز قيامت به وسيله آنها با تو احتجاج كند.

نخستين چيزى كه خداوند سبحان واجب كرد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : 
 أوَّلُ ما افتَرَضَ اللّه ُ على اُمَّتِي الصَّلَواتُ الخَمسُ ، و أوَّلُ ما يُرفَعُ مِن أعمالِهِمُ الصَّلَواتُ الخَمسُ ، و أوَّلُ ما يُسألُونَ عَنهُ الصَّلَواتُ الخَمسُ .
نخستين چيزى كه خداوند بر امّت من واجب كرد نمازهاى پنجگانه است و نخستين عملى كه از آنها [به درگاه خدا ]بالا مى رود نمازهاى پنجگانه است و نخستين چيزى كه درباره آن از آنها سؤال مى شود، نمازهاى پنجگانه است.

سخت ترين چيزى كه خداوند سبحان واجب كرد

امام على عليه السلام ـ در توضيح حقوق مردم نسبت به يكديگر ـ فرمود: 
و أعظَمُ ما افتَرَضَ سبحانَهُ مِن تلكَ الحُقوقِ حَقُّ الوالي علَى الرَّعيَّةِ ، و حَقُّ الرَّعيَّةِ علَى الوالِي ، فَريضَةٌ فَرَضَها اللّه ُ سبحانَهُ لِكُلٍّ على كُلٍّ
از بزرگترين اين حقوق كه خداوند واجب فرموده حق زمام داران بر مردم و حق مردم بر زمام داران است. اين فريضه اى است كه خداوند سبحان براى هر دو طرف نسبت به يكديگر واجب فرموده است.
امام صادق عليه السلام ـ به ابو عبيده حذّاء ـ فرمود : 
 أ لا اُخبِرُكَ بِأشَدِّ ما افتَرَضَ اللّه ُ على خَلقِهِ ؟ : إنصافُ الناسِ مِن أنفسِهم ، و مُواساةُ الإخوانِ في اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، و ذِكرُ اللّه ِ على كُلِّ حالٍ ، فإن عُرِضَت لَهُ طاعَةٌ للّه ِِ عَمِلَ بها ، و إن عُرِضَت لَهُ مَعصيَةٌ لَهُ تَرَكَها
آيا تو را از سخت ترين چيزى كه خداوند بر آفريدگانش واجب كرد آگاه نسازم؟ انصاف داشتن مردم نسبت به يكديگر، همدردى و كمك به برادران دينى و ياد خدا در همه حال، به طورى كه اگر طاعتى برايش پيش آيد آن را به كار بندد و اگر معصيتى پيش آيد رهايش كند.
امام صادق عليه السلام : 
مِن أشَدِّ ما فَرَضَ اللّه ُ على خَلقِهِ ذِكرُ اللّه ِ كثيرا . لا أعني «سُبحانَ اللّه ِ و الحَمدُ للّه ِ و لا إلهَ إلاّ اللّه ُ و اللّه ُ أكبَرُ» و إن كانَ مِنهُ ، و لكنْ ذِكرُ اللّه ِ عِندَ ما أحَلَّ و حَرَّمَ ، فإن كانَ طاعَةً عَمِلَ بها ، و إن كانَ مَعصيَةً تَرَكَها
يكى از دشوارترين چيزهايى كه خداوند بر خلق خويش واجب كرده، بسيار به ياد خدا بودن است. مقصودم «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر» نيست. گر چه اين هم ياد خداست اما [مقصودم از ذكر خدا] به ياد خدا بودن هنگام رو به رو شدن با حلال و حرام است، به طورى كه اگر پاى طاعتى در ميان بود، آن را به كار بندد و اگر معصيتى پيش آمد تركش كند.

فرايض جامع

امام على عليه السلام ـ در سفارش خود به فرزندش محمّد بن حنفيّه ـ فرمود:
يا بُنَيَّ ، لا تَقُل ما لا تَعلَمُ ، بل لا تَقُل كُلَّ ما تَعلَمُ ؛ فإنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى قد فَرَضَ على جَوارِحِكَ كُلِّها فَرائضَ يَحتَجُّ بها علَيكَ يَومَ القِيامَةِ و يَسألُكَ عَنها ، و ذَكَّرَها و وَعَظَها و حَذَّرَها و أدَّبها و لم يَترُكْها سُدىً ، فقالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : «و لا تَقْفُ ما لَيسَ لَكَ بهِ عِلمٌ إنَّ السَّمْعَ و البَصَرَ و الفُؤَادَ كُلُّ اُولئكَ كانَ عَنهُ مَسؤولاً» (اسراء،36) و قالَ عَزَّ و جلَّ : «إذ تَلَقَّوْنَهُ بألْسِنَتِكُمْ وَ تَقولُونَ بأفْواهِكُم ما لَيسَ لَكُم بهِ عِلْمٌ و تَحْسَبُونَهُ هَيِّنا و هُو عِندَ اللّه ِ عَظيمٌ»(نور،15) ثُمّ استَعبَدَها بطاعَتِهِ فقالَ عَزَّ و جلَّ : «يا أيُّها الَّذينَ آمَنوا ارْكَعُوا و اسْجُدُوا و اعْبُدُوا رَبَّكُم و افْعَلُوا الخَيْرَ لَعلَّكُم تُفْلِحُونَ» (حج،77)فهذهِ فَريضَةٌ جامِعَةٌ واجِبَةٌ علَى الجَوارِحِ .
 فرزندم! آنچه نمى دانى مگوى، بلكه همه آنچه را هم كه مى دانى مگوى؛ زيرا خداوند تبارك و تعالى بر همه اندامهاى بدنت فرايضى مقرّر فرموده است كه روز قيامت با آنها در برابر تو حجّت مى آورد و نسبت به آنها تو را بازخواست مى كند و به اين اعضا و جوارح تذكر و اندرز داده و هشدارشان داده و به آنان ادب آموخته و به حال خود رهايشان نكرده است. [مثلاً ]خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «از آنچه تو را بدان علمى نيست پيروى مكن كه همانا گوش و چشم و دل همگى بازخواست مى شوند» و فرموده است: «آن گاه كه آن [بهتان ]را از زبان يكديگر مى گرفتيد و با زبانهاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد مى گفتيد و مى پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است با اين كه آن امر نزد خدا بس بزرگ بود». سپس از اين اندامها خواسته است تا با فرمانبرى از خدا او را عبادت و بندگى كنند. خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! ركوع كنيد و سجده كنيد و پروردگارتان را عبادت و بندگى نماييد و كار خوب انجام دهيد شايد كه رستگار شويد». پس، اين يك فريضه جامع است كه بر اعضا و جوارح مقرّر گشته است.
امام على عليه السلام : 
 أمّا ما فَرَضَهُ اللّه ُ سبحانَهُ في كتابِهِ فدَعائمُ الإسلامِ ، و هِي خَمسُ دَعائمَ . و على هذهِ الفَرائضِ الخَمسِ بُنِيَ الإسلامُ ، فَجَعَلَ سبحانَهُ لِكُلِّ فَريضَةٍ مِن هذهِ الفَرائضِ أربَعةَ حُدودٍ لا يَسَعُ أحَدا جَهلُها ، أوَّلُها الصلاةُ ثُمّ الزكاةُ ثُمّ الصيامُ ثُمّ الحَجُّ ثُمّ الوَلايَةُ ، و هِي خاتِمَتُها و الجامِعَةُ لِجَميعِ الفَرائضِ و السُّنَنِ .
اما آنچه خداوند سبحان در كتاب خود فريضه قرار داده، تكيه گاههاى اسلام است و آن پنج تكيه گاه مى باشد و اسلام بر اين پنج فريضه بنا شده است. خداوند سبحان براى هر يك از اين فرايض چهار حدّ قرار داده كه همگان موظفند آنها را بدانند. نخستين اين فرايض نماز است و سپس زكات و بعد از آن روزه و آن گاه حج و زان پس ولايت كه اين آخرى تمام كننده و به كمال رساننده و جامع همه واجبات و مستحبات است.
امام على عليه السلام : 
 حُدودُ الفُروضِ التي فَرَضَها اللّه ُ على خَلقِهِ هِي خَمسَةٌ مِن كِبارِ الفَرائضِ : الصلاةُ ، و الزكاةُ ، و الحجُّ، و الصومُ ، و الوَلايَةُ الحافِظَةُ لهذهِ الفَرائضِ الأربَعةِ .
حدود و مرزهاى فرايضى كه خداوند بر خلق خود مقرّر فرموده پنج فريضه است، كه از بزرگترين فرايضند: نماز و زكات و حج و روزه و ولايت كه نگهبان چهار فريضه ديگر است.
میزان الحکمه،جلد نهم.
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث