اندیشیدن در احادیث
۰۳ خرداد ۱۳۹۴ 0 معارفعناوین
تشويق به انديشيدن :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ التَّفكُّرَ ، حَياةُ قَلبِ البَصيرِ
كما يَمشي المُستَنيرُ في الظُّلُماتِ بالنورِ ، يُحسِنُ التَّخلُّصَ و يُقِلُّ التَّربُّصَ .
انديشيدن ، مايه حيات دل شخص با بصيرت است
و همان گونه كه اگر شخصِ چراغ به دست در تاريكيها در پرتو نور [چراغ ] راه رود، به خوبى خود را نجات مى دهد و كمتر درنگ و توقف مى كند.
( بحار الأنوار : ۹۲/۱۷/۱۷)
تفسير ابن كثير ـ به نقل از عطاء ـ :
انطَلَقتُ أنا و ابنُ عُمرَ و عُبَيدُ بنُ عُمَيرٍ إلى عائشةَ . فَدَخَلنا عَلَيها و بينَنا و بينَها حِجابٌ ···
فقالَ ابنُ عُمرَ: أخبِرِينا ، بأعجَبِ شيءٍ رَأيتِهِ مِن رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله .
فبَكَت و قالت : كُلُّ أمرِهِ كانَ عَجَبا .
أتاني في لَيلَتي حتّى مَسَّ جِلدُهُ جِلدي .
ثمّ قالَ: ذَرِيني أتَعَبَّدْ لِرَبِّي···
فَقامَ إلى القِربَةِ فَتَوَضَّأ و لم يُكثِر صَبَّ الماءِ .
ثُمّ قامَ يُصلِّي فبَكى ، حتّى بَلَّ لِحيَتَهُ . ثُمّ سَجَدَ ، فَبَكى حتّى بلَّ الأرضَ .
ثُمّ اضطَجَعَ على جَنبِهِ فَبَكى ، حتّى إذا أتى بِلالٌ يُؤذِنُهُ بصَلاةِ الصُّبحِ فقالَ :
يا رسولَ اللّه ِ ! ما يُبكيكَ و قد غَفَرَ اللّه ُ لكَ ذنبَكَ ما تَقَدَّمَ و ما تَأخَّرَ ؟
فقالَ: وَيحَكَ ، يا بلالُ ! و ما يَمنَعُني أن أبكيَ و قَد أنزَلَ علَيَّ في هذهِ اللَّيلةِ :
« إنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ و الأَرضِ و اختِلافِ اللَّيلِ و النَّهارِ لاَياتٍ لاُولِي الألبابِ» ؟
ثُمّ قال : وَيلٌ لِمَن قَرَأها و لم يَتَفَكَّرْ فيها .
من و ابن عمر و عبيد بن عمير، نزد عايشه رفتيم . ميان ما و او پرده اى بود···
پس ابن عمر گفت: شگفت ترين چيزى را كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله ديده اى ، براى ما بگو .
عايشه گريست و گفت : همه كارهاى او شگفت آور بود .
در شبى كه نوبت [ حضور آن حضرت در خانه ] من بود پيش من آمد ، به طورى كه پوست بدنش با پوستم تماس پيدا كرد .
سپس فرمود: مرا بگذار تا به عبادت پروردگارم عزّ و جلّ بپردازم···.
سپس برخاست و به طرف مشك آب رفت و از آب آن وضو ساخت و زياد آب نريخت
و آن گاه به نماز ايستاد و شروع به گريه كرد ، به طورى كه محاسنش تر شد .سپس به سجده رفت [ و در سجده گريست ] چندان كه زمين خيس شد.
آن گاه به پهلو دراز كشيد و گريه كرد تا آن كه بلال براى اعلام وقت نماز صبح به آن حضرت آمد و عرض كرد :
اى رسول خدا! چرا گريه مى كنيد، حال آن كه خداوند تمام گناهان گذشته و آينده شما را آمرزيده است ؟
پيامبر فرمود: واى بر تو اى بلال ! چرا نگريم ، حال آن كه امشب اين آيه را بر من نازل كرد :
« همانا در آفرينش آسمانها و زمين و گردش شب و روز، به يقين براى خردمندان نشانه هاست ». ( آل عمران : ۱۹۰ )
سپس فرمود: واى بر كسى كه اين را بخواند و درباره آن نينديشد.
( تفسير ابن كثير : ۲/۱۶۴ )
امام على عليه السلام :
مَن أسهَرَ عَينَ فِكرَتِهِ ، بَلَغَ كُنهَ هِمَّتِهِ .
هر كه ديده انديشه خود را شبها بيدار نگه دارد ، به اوج خواست خويش دست يابد.
(غرر الحكم : ۸۷۸۴ )
امام على عليه السلام :
الفِكرُ ، يُفيدُ الحِكمَةَ .
انديشه ، حكمت به بار مى آورد.
( غرر الحكم : ۸۷۸ )
امام على عليه السلام :
الفِكرُ ، جَلاءُ العُقولِ .
انديشه ، جلا دهنده خردهاست.
( غرر الحكم : ۹۳۵ )
امام على عليه السلام :
الفِكرُ ، يُنيرُ اللُّبَّ .
انديشه ، دل و خرد را روشن مى گرداند.
( غرر الحكم : ۳۶۹ )
امام على عليه السلام :
الفِكرُ ، رُشدٌ و الغَفلَةُ ، فَقدٌ .
انديشه، مايه راهيابى است و غفلت ، موجب گمراهى .
( غرر الحكم : ۸۵ )
امام على عليه السلام :
الفِكرُ، إحدَى الهِدايَتَينِ .
انديشه ، يكى از دو هدايت است.
( غرر الحكم : ۱۶۱۶ )
امام على عليه السلام :
الفِكرُ في الخَيرِ ، يَدعُو إلَى العَمَلِ بهِ .
انديشه كردن در خوبيها ، انگيزه به كار بستن آنها مى شود.
( غرر الحكم : ۱۳۹۵ )
امام على عليه السلام :
الفِكرُ في العَواقِب ، يُنجي مِن المَعاطِبِ .
انديشه در سرانجام كارها ، از مهلكه ها مى رهاند.
( غرر الحكم : ۱۴۶۰ )
امام على عليه السلام :
الفِكرُ ، يُوجِبُ الاعتِبارَ و يُؤمِنُ العِثارَ و يُثمِرُ الاستِظهارَ
انديشه كردن، موجب عبرت آموختن است و از لغزش ايمن مى گرداند و روشن انديشى به بار مى آورد.
( غرر الحكم : ۲۱۲۴ )
امام على عليه السلام :
اِفْكِرْ ، تُفِقْ .
بينديش ، تا [ از خواب غفلت ] به هوش آيى.
( غرر الحكم : ۲۲۲۵ )
امام على عليه السلام :
ما ذَلَّ ، مَن أحسَنَ الفِكرَ
كسى كه انديشه اش نيكو باشد ، خوار نگردد.
(غرر الحكم : ۹۴۵۸ )
امام على عليه السلام :
أصلُ العَقلِ ، الفِكرُ و ثَمَرتُهُ ، السَّلامَةُ .
ريشه خِرد ، انديشه است و ميوه اش ، سالم ماندن [ از خطا و عذاب ].
(غرر الحكم: ۳۰۹۳ )
امام على عليه السلام :
أصلُ السَّلامَةِ مِن الزَّلَلِ ، الفِكرُ قَبلَ الفِعلِ و الرَّوِيَّةُ قَبلَ الكلامِ .
ريشه سالم ماندن از لغزشها ، انديشيدن پيش از عمل كردن است و سنجيدن پيش از سخن گفتن.
( غرر الحكم : ۳۰۹۸ )
امام على عليه السلام :
بالفِكرِ تَنجَلي غَياهِبُ الاُمورِ .
با انديشيدن است كه تاريكيهاى كارها روشن مى شود.
( غرر الحكم : ۴۳۲۲ )
امام على عليه السلام :
إذا قَدَّمتَ الفِكرَ في جَميعِ أفعالِكَ ، حَسُنَت عَواقِبُكَ في كُلِّ أمرٍ .
اگر در تمام كارهايت انديشه را پيش اندازى ، فرجام هر كار تو نيكو شود.
( غرر الحكم : ۴۱۰۵ )
امام على عليه السلام :
دَوامُ الفِكرِ و الحَذرِ ، يُؤمِنُ الزَّلَلَ و يُنجي مِن الغِيَرِ .
انديشه و هوشيارىِ مداوم ، از لغزشها مصون مى دارد و از دگرگونيها [ ى نعمتها ] رهايى مى بخشد.
( غرر الحكم : ۵۱۴۹ )
امام على عليه السلام :
مَن طالَت فِكرَتُهُ ، حَسُنَت بَصيرَتُهُ .
هر كه مدّت درازى بينديشد ، بينشش نيكو شود.
(غرر الحكم : ۸۳۱۹ )
امام على عليه السلام :
كلُّ يَومٍ يُفيدُكَ عِبَرا ، إن أصحَبتَهُ فِكرا .
اگر هر روزِ خود را با انديشه همراه كنى ، آن روز به تو عبرتها آموزد.
( غرر الحكم : ۶۹۰۰ )
امام على عليه السلام :
نَبِّهْ بالتَّفَكُّرِ قَلبَكَ و جافِ عنِ الليلِ جَنبَكَ و اتَّقِ اللّه َ رَبَّكَ .
با انديشيدن دلت را هوشيار كن و شب هنگام از بستر پهلو تهى گردان ( برخيز) و از خداوند، پروردگارت ، بترس.
( الكافي : ۲/۵۴/۱ )
امام على عليه السلام :
التفكُّرُ، يَدعُو إلَى البِرِّ و العَمَلِ بهِ .
انديشيدن، به نيكى و عمل به آن فرا مى خواند.
( الكافي : ۲/۵۵/۵ )
امام على عليه السلام :
لا تُخْلِ نفسَكَ مِن فِكرَةٍ تَزيدُكَ حِكمَةً و عِبرَةٍ تُفيدُكَ عِصمَةً .
نفْس خود را از انديشه اى كه به حكمت تو بيفزايد و عبرتى كه به تو مصونيت بخشد خالى مدار.
(غرر الحكم : ۱۰۳۰۷ )
امام على عليه السلام :
تَمييزُ الباقي مِن الفاني مِن أشرَفِ النَّظرِ
تميز دادن ماندنى از رفتنى، از شريف ترين انديشه هاست.
(غرر الحكم : ۴۴۹۴ )
امام على عليه السلام :
إنّما البَصيرُ مَن سَمِعَ فَتَفَكَّرَ و نَظَرَ فأبصَرَ و انتَفَعَ بالعِبَرِ ؛
ثُمّ سَلَكَ جَدَدا واضِحا يَتَجنَّبُ فيهِ الصَّرعَةَ في المَهاوي .
بصير كسى است كه بشنود و بينديشد، ببيند و بينا شود و از عبرتها بهره گيرد ؛
سپس راه آشكار و روشن را در پيش گيرد و از افتادن در پرتگاههاى آن بپرهيزد.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۳ )
امام على عليه السلام :
رَحِمَ اللّه ُ امرأً تَفَكَّرَ فاعتَبَرَ و اعتَبَرَ فأبصَرَ (أقصَرَ) .
فكأنَّ ما هُو كائنٌ مِن الدنيا ، عَن قَليلٍ لم يَكُن ، و كأنَّ ما هُو كائنٌ مِن الآخِرَةِ ، عمّا قَليلٍ لم يَزَلْ .
خداوند رحمت كناد كسى را كه بينديشد و پند گيرد و پند گيرد و بينا شود .
گويى آنچه از دنيا باقى است ، به زودى از بين مى رود و آنچه از آخرت است ، همواره خواهد بود.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۳ )
امام على عليه السلام :
مَن تَفَكَّرَ ، أبصَرَ .
هر كه بينديشد ، بينا شود.
( نهج البلاغة: الكتاب ۳۱ )
امام على عليه السلام :
فَأفِقْ ، أيّها السامِعُ ! من سَكرَتِكَ و استَيقِظْ مِن غَفلَتِكَ و اختَصِر مِن عَجلَتِكَ
و أنعِمِ الفِكرَ ، فيما جاءَكَ على لِسانِ النبيِّ الاُمِّيِّ صلى الله عليه و آله ، مِمّا لا بُدَّ مِنهُ و لا مَحيصَ عنهُ .
پس اى شنونده ! از مستىِ خويش ، به هوش آى و از خواب غفلتت بيدار شو و از شتابت بكاه
و در آنچه از زبان پيامبر امّى، صلى الله عليه و آله ، براى تو آورده شده و از آن گزير و گريزى نيست، نيك بينديش .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۳ )
امام على عليه السلام ـ در وصف مؤمن ـ فرمود :
مَشغولٌ وَقتُهُ . شَكورٌ صَبورٌ . مَغمورٌ بفِكرَتِهِ .
وقتش [ به كار و عبادت ] پُر است و سپاسگزار و شكيباست و غرق در انديشه خويش مى باشد.
( نهج البلاغة : الحكمة ۳۳۳ )
امام على عليه السلام :
فاتَّقُوا اللّه َ ، عِبادَ اللّه ِ! تَقيَّةَ ذي لُبٍّ شَغَلَ التَّفكُّرُ قَلبَهُ و أنصَبَ الخَوفُ بَدَنَهُ .
اى بندگان خدا ! از خدا بترسيد ، همچون ترسيدن خردمندى كه انديشيدن دل او را به خود مشغول ساخته و ترس [ از خدا ] پيكرش را رنجور و نزار كرده است.
( نهج البلاغة : الخطبة ۸۳ )
امام حسن عليه السلام :
التفكُّرُ، حَياةُ قَلبِ البَصيرِ .
انديشيدن ، مايه زندگى دل شخص با بصيرت است.
( بحار الأنوار : ۷۸/۱۱۵/۱۱ )
امام حسن عليه السلام :
اُوصيكُم بتَقوَى اللّه ِ و إدامَةِ التَّفَكُّرِ ؛
فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ .
شما را به تقواى الهى و انديشيدنِ هميشگى سفارش مى كنم ؛
زيرا كه انديشيدن پدر و مادر همه خوبيهاست.
( تنبيه الخواطر : ۱/۵۲ )
آموختن و انديشيدن :
امام على عليه السلام :
فَضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ ، أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ .
زياد انديشيدن و فهميدن، سودمندتر از زياد تكرار كردن و خواندن است.
( غرر الحكم : ۶۵۶۴ )
امام على عليه السلام :
مَن أكثَرَ الفِكرَ فيما تَعَلَّمَ ، أتقَنَ عِلمَهُ و فَهِمَ ما لم يَكُن يَفهَمُ .
هر كه در آنچه آموخته است بسيار انديشه كند، دانش خود را استوار گرداند و آنچه را نمى فهميده است بفهمد.
(غرر الحكم : ۸۹۱۷ )
امام على عليه السلام :
لا عِلمَ ، كالتَّفكُّرِ .
هيچ دانشى چون انديشيدن نيست.
( نهج البلاغة : الحكمة ۱۱۳ )
انديشه، آينه است :
امام على عليه السلام :
الفِكرُ ، مِرآةٌ صافِيَةٌ .
انديشه ، آينه اى صاف است.
( نهج البلاغة : الحكمة ۵ )
امام على عليه السلام :
فِكرُ ،المَرءِ مِرآةٌ تُريهِ حُسنَ عَمَلِهِ مِن قُبحِهِ .
انديشه آدمى ، آينه اى است كه كردار نيك و بدش را به او نشان مى دهد.
( غرر الحكم : ۶۵۴۶ )
امام صادق عليه السلام :
الفِكرَةُ ، مِرآةُ الحَسَناتِ و كَفّارَةُ السَّيّئاتِ .
انديشه ، آينه خوبيها و پوشاننده بديهاست.
( بحار الأنوار : ۷۱/۳۲۶/۲۰ )
امام رضا عليه السلام ـ در كتاب فقه منسوب به وى ـ فرمود :
التَّفكُّرُ ، مِرآتُكَ تُريكَ سَيّئاتِكَ و حَسَناتِكَ .
انديشيدن، آينه توست كه بديها و خوبيهايت را به تو نشان مى دهد.
( الفقه المنسوب إلى الإمام الرّضا عليه السلام : ۳۸۰ )
عبادتى چون تفكّر نيست :
تفسير القُرطُبى ـ به نقل از أبو سعيد الخدري ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
أعطُوا أعيُنَكُم حَظَّها مِن العِبادَةِ .
قالوا : يا رسولَ اللّه ِ! و ما حَظُّها مِن العِبادَةِ ؟
قالَ : النَّظرُ في المُصحَفِ و التَّفكُّرُ فيهِ و الاعتِبارُ عندَ عَجائبِهِ .
سهم ديدگان خود را از عبادت به آنان دهيد .
عرض كردند: اى رسول خدا ! سهم آنها از عبادت چيست ؟
فرمود: نگريستن به قرآن و انديشيدن در آن و پند گرفتن از شگفتيهايش.
( تفسير القرطبي : ۱/۲۸ )
امام على عليه السلام :
التَّفَكُّرُ في آلاءِ اللّه ِ ، نِعمَ العِبادَةُ .
انديشيدن درباره نعمتهاى خدا، چه نيكو عبادتى است.
( غرر الحكم : ۱۱۴۷ )
امام على عليه السلام :
التَّفكُّرُ في مَلَكوتِ السَّماواتِ و الأرضِ ، عِبادَةُ المُخلَصينَ .
انديشيدن در ملكوت آسمانها و زمين ، عبادت مخلَصان است.
( غرر الحكم : ۱۷۹۲ )
امام على عليه السلام :
لا عِبادَةَ كالتَّفكُّرِ في صَنعَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ .
هيچ عبادتى مانند انديشيدن در صُنع خداوند عزّ و جلّ نيست.
( الأمالي للطوسي : ۱۴۶/۲۴۰ )
امام صادق عليه السلام :
كانَ أكثرُ عِبادَةِ أبي ذَرٍّ رحمه الله ، التَّفكُّرَ و الاعتِبارَ
بيشترين عبادت ابوذر رحمه الله ، انديشيدن و پند گرفتن بود.
( بحار الأنوار : ۷۱/۳۲۳/۶ )
امام صادق عليه السلام :
أفضَلُ العِبادَةِ ، إدمانُ التَّفكُّرِ في اللّه ِ و في قُدرَتِهِ .
برترين عبادت ، انديشيدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.
( الكافي : ۲/۵۵/۳ )
امام رضا عليه السلام :
ليسَ العِبادَةُ كثرَةَ الصلاةِ و الصومِ ؛ إنّما العِبادَةُ التَّفكُّرُ في أمرِ اللّه ِ
عبادت به بسيارى نماز و روزه نيست ؛ بلكه عبادت، انديشيدن در كار خداست.
( الكافي : ۲/۵۵/۴ )
تنبيه الخواطر : مادر ابوذر رحمه الله ـ در پاسخ به سؤال از عبادت ابوذر ـ گفت :
كانَ نَهارَهُ أجمَعَ يَتفكَّرُ في ناحِيَةٍ عن الناسِ
تمام روز را از مردم كناره مى گرفت و به انديشيدن مى پرداخت.
( تنبيه الخواطر : ۱/۲۵۰ )
ارزش يك ساعت تفكّر:
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
فِكرَةُ ساعَةٍ ، خَيرٌ مِن عِبادَةِ سَنةٍ .
ساعتى انديشه كردن ، بهتر از يك سال عبادت است.
( بحار الأنوار : ۷۱/۳۲۶/۲۰ )
امام على عليه السلام :
فِكرُ ساعَةٍ قَصيرَةٍ ، خَيرٌ مِن عِبادَةٍ طَويلَةٍ .
ساعتى كوتاه انديشه كردن ، بهتر از عبادتى طولانى است.
( غرر الحكم : ۶۵۳۷ )
امام صادق عليه السلام :
تَفَكُّرُ ساعَةٍ ، خَيرٌ مِن عِبادَةِ سَنَةٍ
« إنَّما يَتَذَكَّرُ اُولُوا الأَلبابِ » .
يك ساعت انديشيدن ، بهتر از سالى عبادت است.
« جز اين نيست كه خردمندان پند مى گيرند ».
( بحار الأنوار : ۷۱/۳۲۷/۲۲ )
بحار الأنوار ـ به نقل از حسن صيقل ـ :
قلتُ لأبي عبدِ اللّه عليه السلام : تَفكُّرُ ساعَةٍ ، خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَةٍ ؟
قالَ : نَعَم .قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
تَفكُّرُ ساعَةٍ ، خَيرٌ مِن قيامِ ليلَةٍ .
قلتُ : كيفَ يَتَفَكَّرُ ؟
قالَ : يَمُرُّ بِالدُّورِ الخَرِبَةِ فيَقولُ :
أينَ بانُوكِ ؟! أينَ ساكِنُوكِ ؟! مالَكِ لا تَتَكلَّمينَ ؟!
به امام صادق عليه السلام عرض كردم : يك ساعت انديشيدن ، بهتر از يك شب عبادت كردن است؟
حضرت فرمود : آرى ، رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده است :
ساعتى انديشيدن ، بهتر است از شبى را به عبادت گذراندن .
عرض كردم : چگونه بايد انديشيد ؟
فرمود: بر خانه هاى ويران بگذرد و بگويد:
كجايند سازندگان شما ؟! كجايند ساكنان شما ؟! چه شده است كه سخن نمى گوييد ؟!
( بحار الأنوار : ۷۱/۳۲۴/۱۶ )
آنچه انديشه را صاف مى كند :
امام على عليه السلام :
مَن قَلَّ أكلُهُ ، صَفا فِكرُهُ .
هر كه كم بخورد ، انديشه اش صاف گردد.
(غرر الحكم : ۸۴۶۲ )
امام على عليه السلام :
كيفَ تَصفُو فِكرَةُ مَن يَستَديمُ الشِّبَعَ ؟ !
چگونه صاف و زلال گردد انديشه كسى كه پيوسته شكمش سير است؟
(غرر الحكم : ۶۹۷۵)
انديشيدنِ ممنوع :
امام على عليه السلام :
الفِكرُ في غَيرِ الحِكمَةِ ، هَوَسٌ .
انديشيدن در غير حكمت، هوس است.
( غرر الحكم : ۱۲۷۸- هوس : نوعى از جنون و سبك مغزى، هذيان )
امام على عليه السلام :
مَن كَثُرَ فِكرُهُ في المَعاصي ، دَعَتهُ إلَيها
كسى كه زياد درباره گناهان بينديشد ، گناهان او را به سوى خود بكشانند.
( غرر الحكم : ۸۵۶۱ )
امام على عليه السلام :
مَن كَثُرَ فِكرُهُ في اللذَّاتِ ، غَلَبَت علَيهِ
هر كه زياد درباره لذّتها بينديشد ، آن لذّتها بر او چيره آيند.
( غرر الحكم : ۸۵۶۴ )
امام على عليه السلام :
مَن تَفَكَّرَ في عَظَمةِ اللّه ِ ، أبلَسَ .
هر كه در عظمت خدا بينديشد ، متحيّر شود.
(غرر الحكم : ۹۲۰۷ )
انديشيدن در احوال ملّتهاى پيشين :
امام على عليه السلام ـ در سفارش به فرزندش حضرت حسن عليه السلام ـ فرمود :
يا بنيَّ! إنّي و إن لم أكُن عُمِّرتُ عُمرَ مَن كانَ قَبلي ،
فقد نَظَرتُ في أعمالِهِم و فَكَّرتُ في أخبارِهِم و سِرتُ في آثارِهِم ؛ حتّى عُدتُ كأحَدِهِم
بَل كأنّي بما انتَهى إلَيَّ مِن اُمورِهِم ؛ قد عُمِّرتُ مَع أوَّلِهِم إلى آخِرِهِم .
فرزندم! هر چند من به اندازه همه كسانى كه پيش از من بوده اند نزيسته ام ،
اما در كارهاى آنان نظر كرده ام و در اخبار آنها انديشيده ام و در آثارشان سير كرده ام ؛ چندان كه همچون يكى از آنان شده ام
و بلكه چنان بر كارهايشان آگاهى يافته ام ؛ كه گويى با اوّلين و آخرين آنها زندگى كرده ام.
( نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ )
میزان الحکمه جلد نهم.