توبه از نظر احادیث
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ 0عناوین
توبه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
التَّوبةُ تَجُبُّ ما قَبلَها .
توبه ، گذشته ها را از بين مى برد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
التّائبُ مِن الذَّنبِ كَمَـنْ لا ذَنْبَ لَهُ .
كسى كه از گناه توبه كند مانند كسى است كه گناهى نكرده است.
امام على عليه السلام :
التَّوبَةُ تَسْتَنزِلُ الرَّحمَةَ .
توبه ، رحمت را فرود مى آورد.
امام على عليه السلام :
لا شَفيعَ أنْجَحُ مِن التَّوبَةِ .
هيچ ميانجى و شفيعى كاراتر از توبه نيست.
امام على عليه السلام :
إخْلاصُ التَّوبَةِ يُسقِطُ الحَوْبَةَ .
توبه خالصانه گناه را مى زدايد.
امام على عليه السلام :
التَّوبَةُ تُطهِّرُ القُلوبَ و تَغْسِلُ الذُّنوبَ .
توبه دلها را پاك مى كند و گناهان را مى شويد.
امام على عليه السلام :
حُسْنُ التّوبَةِ يَمحو الحَوْبَةَ .
توبه درست، گناه را پاك مى كند.
مقام توبه گر
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ليسَ شَيءٌ أحَبَّ إلى اللّه ِ مِن مُؤمنٍ تائبٍ أو مُؤمنةٍ تائبةٍ
نزد خدا چيزى محبوبتر از مرد يا زن مؤمن توبه گر نيست.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
كُلُّ بَني آدمَ خَطّاءٌ، و خَيرُ الخَطّائينَ التَّوّابونَ .
همه آدميان خطا مى كنند و بهترين خطاكاران توبه كنندگانند.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أمَا و اللّه ِ ، لَلّهُ أشَدُّ فَرَحا بتَوبَةِ عبدِهِ مِن الرّجُلِ براحِلَتِهِ .
هان! سوگند به خدا ، كه شادى خداوند از توبه بنده اش بيشتر است تا شاد شدن مرد از [پيدا كردن ]شترش.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الَلّهُ أفْرَحُ بتَوبةِ عبدِهِ مِن العَقيمِ الوالِدِ، و مِن الضّـالِّ الواجِدِ ، و مِن الظّمآنِ الوارِدِ .
هر آينه شادى خداوند از توبه بنده خود بيشتر است تا شادى نازايى كه بچّه مى آورد و گم كرده اى كه گمشده خود را مى يابد و تشنه اى كه به آب مى رسد.
امام على عليه السلام :
تُوبوا إلى اللّه ِ عزّ و جلّ، و ادْخُلوا في مَحبّتِهِ، فإنَّ اللّه َ عزّ و جلّ يُحِبُّ التّوّابينَ و يُحِبُّ المُتَطهِّرينَ ، و المؤمنُ تَوّابٌ .
به درگاه خداوند عزّ و جلّ توبه بَريد و به محبّت او درآييد؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ توبه گران و پاكيزگان را دوست مى دارد. مؤمن، توبه گر است.
امام باقر عليه السلام :
إنَّ مِن أحَبِّ عِبادِ اللّه ِ إلى اللّه ِ المُفَتَّنَ التّوّابَ .
از جمله محبوبترين بندگان نزد خداوند ، گنهكار توبه گر است.
امام باقر عليه السلام :
إنَّ اللّه َ تعالى أشَدُّ فَرَحا بتوبةِ عبدِهِ مِن رجُلٍ أضَلَّ راحِلَتَهُ و زادَهُ في ليلةٍ ظَلْماءَ فوجَدَها ، فاللّه ُ أشَدُّ فَرَحا بتَوبَةِ عبدِهِ مِن ذلكَ الرّجُلِ براحِلَتِهِ حِينَ وجَدَها .
شاد شدن خداوند از توبه بنده اش بيشتر است تا شاد شدن مردى كه در شبى تار شتر و ره توشه خود را گم كند و سپس آن را بيابد. خداوند از توبه بنده خود شادتر مى شود تا آن مرد كه از پيدا كردن شتر خود شادمان مى گردد.
توبه گران
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أمَّا عَلامةُ التّائبِ فأربَعةٌ : النَّصيحةُ للّه ِ في عَمَلِهِ، و تَرْكُ الباطِلِ ، و لُزومُ الحَقِّ ، و الحِرْصُ على الخَيرِ .
نشانه توبه گر چهار است: اخلاص عمل براى خدا، فرو گذاشتن باطل، پايبندى به حق و آزمندى به نيكى.
امام على عليه السلام ـ در توصيف توبه گران ـ فرمود :
غَرَسُوا أشْجَارَ ذُنوبِهِم نُصْبَ عُيونِهِم و قُلوبِهِم و سَقَوها بمِياهِ النَّدَمِ، فأثْمَرَتْ لهُمُ السَّلامةَ ، و أعْقَبَتْهُمُ الرِّضا و الكَرامَةَ .
درختهاى گناهان خود را در برابر ديدگان و دلهاى خويش نشانده اند و آنها را با آب پشيمانى آبيارى كرده اند. اين درختها براى آنان ميوه سلامت داده و خشنودى و كرامت در پى آورده است.
امام على عليه السلام :
التَنَزُّهُ عنِ المَعاصي عِبادَةُ التَّوّابينَ .
دورى كردن از گناهان، عبادت توبه گران است.
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجاتش ـ گفت :
و اجعَلْنا مِن الّذينَ غَرَسُوا أشْجَارَ الخَطايا نُصْبَ رَوامِقِ القلوبِ ، و سَقَوها مِن ماءِ التّوبَةِ ، حتّى أثْمَرَتْ لَهُم ثَمَرَ النَّدامَةِ ، فأطْلَعْتَهُم على سُتورِ خَفِيّاتِ العُلى ، و أرْوَيْتَهم (آمَنْتَهم) المَخاوِفَ و الأحْزانَ ··· فأبْصَروا جَسِيمَ الفِطْنَةِ ، و لَبِسُوا ثَوبَ الخِدْمَةِ
بار خدايا ! بر محمّد و دودمانش درود فرست و ما را از كسانى قرار ده كه درختهاى گناهان را در برابر ديدگان دل خود نشاندند و با آب توبه آبيارى شان كردند، تا آن كه ميوه پشيمانى برايشان به بار آورْد. در نتيجه ، ايشان را از نهان هاى عالم بالا آگاه ساختى و از ترسها و اندوهها ايمنشان گردانيدى ··· پس، به هوشيارى بزرگى دست يافتند و جامه خدمت گزارى به تن كردند.
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
و اجْعَلْنا مِن الّذينَ ··· قَطَعوا أسْتارَ نارِ الشَّهَواتِ بنَضْحِ ماءِ التَّوبَةِ ، و غَسَلوا أوْعِيَةَ الجَهلِ بِصَفْوِ ماءِ الحَياةِ .
و ما را از آنان قرار ده كه ··· پرده هاى آتشِ خواهشهاى نفس را با ريختن آب توبه گسستند و ظرفهاى نادانى را با زلال آب زندگى شستند.
تشويق همگان به توبه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
تُوبُوا إلى اللّه ِ ، فإنّي أتُوبُ إلى اللّه ِ في كُلِّ يومٍ مائةَ مَرّةٍ .
به درگاه خدا توبه بريد كه من روزى صد بار به درگاه او توبه مى كنم.
امام صادق عليه السلام :
التَّوبَةُ حَبْلُ اللّه ِ و مَدَدُ عِنايَتِهِ ، و لا بُدَّ للعبدِ مِن مُداوَمةِ التّوبَةِ على كُلِّ حالٍ . و كلُّ فِرقَةٍ مِن العِبادِ لَهُم تَوبَةٌ، فتَوبَةُ الأنبياءِ مِنِ اضْطِرابِ السِّرِّ ، و تَوبَةُ الأصْفياءِ مِن التَّنفُّسِ، و تَوبَةُ الأولياءِ مِن تَلْوِينِ الخَطَراتِ ، و تَوبَةُ الخاصِّ مِن الاشْتِغالِ بِغَيرِ اللّه ِ ، و تَوبَةُ العامِّ مِن الذُّنوبِ .
توبه، ريسمان خدا و لشكر عنايت اوست. بنده بايد در هر حال بر توبه مداومت ورزد. هر گروهى از بندگان را توبه اى است: توبه انبيا از اضطراب درون و توبه اصفيا از نَفَس كشيدن [بدون ياد خدا ]و توبه اوليا از وارد شدن خطورات گوناگون به دل و توبه خاصّان از پرداختن به غير خدا و توبه عوام از گناهان است .
پذيرش توبه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ غافِرٌ إلاّ مَن شَرَدَ على اللّه ِ شِرادَ البعيرِ على أهْلِهِ .
خداوند آمرزنده است مگر كسى را كه از طاعت او، همچنان كه شتر از صاحب خود مى رمد و مى گريزد ، بگريزد.
امام على عليه السلام :
مَن اُعْطِيَ التَّوبَةَ لَم يُحرَمِ القَبولَ، و مَن اُعْطِيَ الاسْتِغْفارَ لَم يُحرَمِ المَغفِرَةَ
به هر كس [توفيق] توبه داده شود از قبول آن محروم نمى شود و به هر كس [توفيق ]استغفار عطا گردد از آمرزش محروم نمى ماند.
امام صادق عليه السلام ـ در تفسير آيه «خداوند شرك ورزيدن به خود را نمى آمرزد و كمتر از آن را از هر كه بخواهد مى آمرزد» ـ فرمود :
الكَبائِرُ فما سِواها .
منظور گناهان كبيره و غير كبيره است.
تا كى توبه پذيرفته مى شود؟
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن تابَ قَبْلَ أنْ يُعايِنَ قَبِلَ اللّه ُ تَوبَتَهُ .
هر كس، پيش از مشاهده، توبه كند خداوند توبه اش را مى پذيرد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ تعالى يَقبَلُ تَوبَةَ العبدِ ما لَم يُغَرْغِرْ
خداوند متعال توبه بنده را، پيش از آن كه به جان كندن افتد، مى پذيرد.
امام باقر عليه السلام ـ پس از آنكه با دست خود به حلقش اشاره كرد ـ فرمود:
إذا بَلَغتِ النّفسُ هذهِ ـ و أهْوى بيَدِهِ إلى حَلْقِهِ ـ لَم يَكُن للعالِمِ تَوبَةٌ ، و كانتْ للجاهلِ تَوبَةٌ .
هر گاه جان به اين جا برسد عالِم [راهى براى ]توبه ندارد و جاهل دارد.
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از آيه «كسانى كه كارهاى زشت مى كنند ···» ـ فرمود :
ذلكَ إذا عايَنَ أمْرَ الآخِرَةِ .
آن زمانى است كه امر آخرت را مشاهده كنند.
الكافى :امام صادق عليه السلام با دست خويش به گلوى مباركش اشاره كرد و فرمود:
إذا بَلَغتِ النَّفْس هاهُنا ـ و أشارَ بِيَدِهِ إلى حَلْقِهِ ـ لَم يَكُن للعالِمِ تَوبَةٌ ، ثُمّ قَرَأ: «إنّما التّوبةُ على اللّه للّذين يَعملونَ السُّوءَ بجهالةٍ»
هرگاه جان به اين جا برسد عالِم [راهى به] توبه ندارد. آن گاه اين آيه را تلاوت كرد: «همانا توبه بردن به درگاه خدا براى كسانى است كه نادانسته بد مى كنند».
امام صادق عليه السلام :
لا تَنْقَطعُ الحُجّةُ مِن الأرضِ إلاّ أربَعينَ يَوما قَبلَ يومِ القيامةِ ، فإذا رُفِعَتِ الحُجّةُ اُغلِقَتْ أبْوابُ التَّوبَةِ ، و لَم يَنْفَعْ نَفْسا إيمانُها لَم تَكُن آمَنَتْ
زمين از حجّت تهى نمى ماند، مگر چهل روز پيش از روز رستاخيز. و چون حجّت برداشته شد، درهاى توبه بسته مى شود و آن گاه، ايمان آوردن كسانى كه تا آن زمان ايمان نياورده باشند سودى ندارد.
امام رضا عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه: چرا خداوند فرعون را با آن كه ايمان آورد و به يگانگى او اقرار كرد غرق ساخت؟ ـ فرمود :
لأنَّهُ آمنَ عندَ رُؤيـةِ البَأْسِ ، و الإيمانُ عندَ رُؤيَةِ البَأْسِ غيرُ مَقبولٍ .
زيرا او هنگامى ايمان آورد كه عذاب را مشاهده كرد و ايمان آوردن به هنگام مشاهده عذاب پذيرفته نيست.
پشيمانى ، توبه است
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
النَّدَمُ تَوبَةٌ .
پشيمانى، توبه است.
امام على عليه السلام :
النَّدَمُ أحَدُ التَّوبَتَينِ .
پشيمانى، نيمى از توبه است.
امام على عليه السلام :
النَّدَمُ على الخَطيئةِ اسْتِغْفارٌ .
پشيمانى از گناه، همان آمرزش خواهى است.
امام على عليه السلام :
النَّدَمُ على الذَّنبِ يَمنَعُ مِن مُعاوَدَتهِ .
پشيمانى از گناه، مانع تكرار گناه مى شود.
امام على عليه السلام :
مَن نَدِمَ فقد تابَ، مَن تابَ فقد أنابَ .
آن كه پشيمان شود، توبه كرده است، هر كه توبه كند، به سوى خدا بازگشته است.
امام على عليه السلام :
نَدمُ القلبِ يُكَفِّرُ الذَّنبَ .
پشيمانىِ دل، گناه را مى پوشاند.
امام باقر عليه السلام :
كَفى بالنّدمِ تَوبَةً .
براى توبه كردن پشيمانى كافى است.
امام باقر عليه السلام :
إسْتَرجِعْ سالِفَ الذُّنوبِ بشِدَّةِ النَّدمِ و كَثرَةِ الاسْتِغْفارِ .
با پشيمانىِ شديد و آمرزش خواهىِ فراوان، گناهان گذشته را محو كن.
اعتراف حقيقى به گناه
امام على عليه السلام :
حُسنُ الاعْتِرافِ يَهدِمُ الاقْتِرافَ
اعتراف راستين، اثر گناه را نابود مى كند.
امام على عليه السلام :
النَّدمُ اسْتِغْفارٌ ، الإقْرارُ اعْتِذارٌ ، الإنْكارُ إصْرارٌ .
پشيمانى، استغفار است، اعتراف به گناه، پوزش خواهى است و انكار آن، پاى فشردن بر گناه است.
امام على عليه السلام :
المُقِـرُّ بالذّنـوبِ تائـبٌ .
معترف به گناه، توبه كننده است.
امام على عليه السلام :
شافِعُ المُذنِبِ إقْرارُهُ ، و تَوبَتُهُ اعْتِذارُهُ .
شفيع گنهكار ، همان اعتراف اوست [به گناهان ]و توبه او ، همان پوزش خواهى اوست.
امام على عليه السلام :
عاصٍ يُقِرُّ بذَنبِهِ خَيرٌ مِن مُطيعٍ يَفتَخِرُ بعَملِهِ .
گنهكارى كه به گناه خويش اعتراف كند بهتر از فرمانبردارى است كه به كار خويش ببالد.
امام على عليه السلام :
ما أخْلَقَ مَن عَرفَ ربَّهُ أن يَعْتَرِفَ بذَنبِهِ!
چه شايسته است كسى كه پروردگار خويش را شناخته، به گناه خويش اعتراف كند.
امام باقر عليه السلام :
و اللّه ِ ، ما يَنْجو مِن الذَّنْبِ إلاّ مَن أقَرَّ بهِ .
به خدا سوگند تنها آن كس از گناه مى رهد كه به آن اعتراف كند.
امام باقر عليه السلام :
لا و اللّه ِ ما أرادَ اللّه ُ تَعالى مِن النّاسِ إلاّ خَصْلَتَينِ : أنْ يُقِرّوا لَهُ بالنِّعَمِ فيَزيدَهُم ، و بالذُّنوبِ فَيَغفِرَها لَهُم .
سوگند به خدا كه خداوند متعال از مردم جز دو كار نخواسته است: به نعمتهاى او اعتراف كنند تا آنان را نعمت فزونتر دهد و به گناهان اقرار ورزند تا گناهانشان را بيامرزد.
پايه هاى توبه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
التّائبُ إذا لم يَسْتَبِنْ علَيهِ أثَرُ التَّوبَةِ فليسَ بتائبٍ : يُرْضي الخُصَماءَ ، و يُعِيدُ الصّلواتِ ، و يَتَواضَعُ بينَ الخَلْقِ ، و يَتَّقي نَفْسَهُ عنِ الشَّهوَاتِ، و يُهْزِلُ رَقَبتَهُ بصِيامِ النَّهارِ .
اگر نشانِ توبه در توبه كننده آشكار نشود، توبه نكرده است: شاكيان را راضى سازد، قضاى نمازها را به جاى آورد، با مردم فروتنى كند، خود را از خواهشهاى نفسانى بدور دارد و با روزه گرفتن، گردن خود را نزار كند.
امام على عليه السلام :
التَّوبَةُ على أربَعةِ دَعائِمَ : نَدَمٌ بالقَلبِ ، و اسْتِغفَارٌ باللِّسانِ ، و عَملٌ بالجَوارِحِ ، و عَزْمُ أنْ لا يَعودَ .
توبه بر چهار پايه استوار است: پشيمانى در دل، آمرزش خواهى به زبان، عمل كردن با اعضاى بدن، و تصميم بر باز نگشتن به گناه.
امام على عليه السلام :
التَّوبَةُ نَدَمٌ بالقَلبِ ، و اسْتِغْفارٌ باللّسانِ، و تَرْكٌ بالجَوارِحِ، و إضْمارُ أنْ لا يَعودَ
توبه، عبارت است از: پشيمانى با دل و آمرزش خواهى با زبان و ترك گناه در عمل و مصمّم شدن بر تكرار نكردن آن.
امام على عليه السلام :
الاستِغفَارُ دَرَجةُ العِلِّيّينَ ، و هُو اسمٌ واقعٌ على سِتَّةِ مَعـانٍ : أوّلُها النـدمُ علـى ما مضى ، و الثّاني العَزْمُ على تَرْكِ العَوْدِ إلَيهِ أبَدا ، و الثّالثُ أنْ تُؤدّيَ إلى المَخْلوقينَ حُقوقَهُم ··· و الرّابعُ أنْ تَعْمِدَ إلى كُلِّ فَريضةٍ علَيكَ ضَيَّعْتَها فتُؤدّيَ حَقَّها ، و الخامسُ أنْ تَعْمِدَ إلى اللَّحمِ الَّذي نَبَتَ على السُّحتِ فتُذيبَهُ بالأحْزانِ حتّى تُلْصِقَ الجِلدَ بالعَظمِ و يَنْشَأ بَينَهُما لَحمٌ جديدٌ ، و السّادسُ أنْ تُذيقَ الجِسمَ ألَمَ الطّاعةِ كما أذَقتَهُ حَلاوةَ المَعصيةِ ، فعند ذلكَ تقولُ : أستَغْفِرُ اللّه َ .
همانا براى استغفار ، درجه عليّين قرار داده شده است و آن (استغفار) نامى است كه شش معنا در بر دارد: نخست پشيمانى از گذشته؛ دوم تصميم بر ترك هميشگى آن؛ سوم بازگرداندن حقوق خلايق به آنان ··· ؛ چهارم ادا كردن حقّ هر عمل واجب كه حقّ آن را ضايع كرده اى؛ پنجم اين كه گوشت برآمده از مال حرام را با اندوهها آب كنى، چندان كه پوست به استخوان چسبد و ميان آن دو گوشتى تازه رويد ؛ و ششم آن كه سختى طاعت را به تن بچشانى چنان كه شيرينى معصيت را به كام او ريخته بودى. آن گاه [پس از همه اين مراحل ]بگويى: أستغفِرُ اللّه .
امام على عليه السلام :
ثَمَرةُ التَّوبَةِ اسْتِدْراكُ فَوارِطِ النَّفْسِ .
ثمره توبه، جبران زياده رويهاى نفس است.
بحار الأنوار ـ به نقل از كميل بن زياد ـ :
··· فما حَدُّ الاسْتِغْفارِ ؟ قالَ : يا بنَ زِيادٍ ، التَّوبَةُ . قلتُ : بَسْ ؟حديث قالَ : لا . قلتُ : فكيفَ ؟ قالَ : إنَّ العَبدَ إذا أصابَ ذَنْبا يقولُ : أسْتَغفِرُ اللّه َ ، بالتَّحْريكِ . قلتُ : و ما التَّحْريكُ ؟ قالَ : الشَّفَتانِ و اللِّسانِ ، يُريدُ أنْ يَتْبَعَ ذلكَ بالحقيقةِ. قلتُ : و ما الحقيقةُ؟قالَ: تَصديقٌ في القلبِ ، و إضْمارُ أنْ لا يَعودَ إلى الذَّنبِ الّذي استَغْفَرَ مِنهُ.قالَ كُميلٌ : فإذا فَعلَ ذلكَ فإنّهُ مِن المُستَغْفِرينَ ؟ قالَ : لا ··· لأنَّكَ لَم تَبْلُغْ إلى الأصْلِ بَعدُ.قالَ كُميلٌ : فأصْلُ الاستِغْفارِ ما هُوَ ؟ قالَ : الرُّجوعُ إلى التَّوبَةِ مِن الذّنبِ الّذي اسْتَغْفَرتَ مِنهُ، و هِي أوَّلُ دَرجَةِ العابِدِينَ ، و تَرْكُ الذَّنبِ و الاسْتِغْفارُ اسمٌ واقعٌ لِمَعانٍ سِتٍّ .
به امير المؤمنين عليه السلام عرض كردم: حدّ استغفار چيست؟ فرمود : توبه، اى پسر زياد! عرض كردم: فقط همين؟ فرمود: نه. عرض كردم: پس چه؟ فرمود: هرگاه بنده مرتكب گناهى مى شود بايد با حركت دادن بگويد: أستغفر اللّه (از خدا آمرزش مى طلبم). عرض كردم: حركت دادن يعنى چه؟ فرمود: حركت دادن لبها و زبان، به طورى كه با آن حركت لب و زبان، حقيقت استغفار را نيز اراده كند. عرض كردم: حقيقت [آن ]چيست؟ فرمود: تصديق در دل و عزمِ بر باز نگشتن به گناهى كه از آن آمرزش خواسته است.عرض كرد[م]: هرگاه چنين كند، آيا از آمرزش خواهان است؟ فرمود: نه ··· زيرا تو هنوز به ريشه و اصل استغفار نرسيده اى.عرض كرد[م]: پس اصل استغفار چيست؟ فرمود: بازگشت به توبه از گناهى كه از آن آمرزش طلبيده اى. اين نخستين درجه عابدان است. ترك گناه و استغفار نامى است كه شش معنا را در بر مى گيرد.
توبه كسانى كه حقّ الناس به گردن دارند
امام باقر عليه السلام ـ كه ابتدا در پاسخ به يكى از بزرگان نخع كه گفت: «من از زمان حَجّاج تاكنون والى هستم آيا توبه من پذيرفته مى شود؟» خاموش ماند، پس از آنكه او سخنش را تكرار كرد ـ فرمود :
لا ، حتّى تُؤَدّيَ إلى كُلِّ ذي حَقٍّ حقَّهُ .
نه، مگر آن كه حقّ هر حقدارى را به او برگردانى.
الكافى ـ به نقل از على بن ابى حمزه ـ :
كانَ لي صَديقٌ مِن كُتّابِ بَني اُميّةَ فقالَ لي : استأذنْ لي عن أبي عبدِ اللّه ِ عليه السلام ، فاسْتَأذَنتُ لَه علَيهِ ، فأذِنَ لَه ، فلَمّا أنْ دَخلَ سَلّمَ و جَلسَ ، ثُمّ قالَ : جُعِلتُ فِداك ، إنّي كنتُ في دِيوانِ هؤلاءِ القَومِ فأصَبْتُ مِن دُنياهُم مالاً كثيرا ، و أغمَضتُ في مَطالِبهِ ··· فهَل لي مَخرَجٌ مِنهُ ؟ قالَ : إنْ قُلتُ لكَ تَفْعَلْ ؟ قالَ : أفعَلُ. قالَ لَهُ : فاخْرُجْ مِن جميعِ ما اكْتَسَبتَ في دِيوانِهِم ، فمَن عَرَفْتَ مِنهُم رَدَدْتَ علَيهِ مالَهُ، و مَن لَم تَعْرِفْ تَصَدّقْتَ بهِ ، و أنا أضْمَنُ لكَ على اللّه ِ عزّ و جلّ الجَنّةَ .
دوستى داشتم كه از دبيران بنى اميّه بود؛ به من گفت : از امام صادق عليه السلام براى من اجازه ملاقات بگير. من از حضرت اجازه خواستم و ايشان اجازه داد. وقتى آن مرد به حضور حضرت رسيد، سلام كرد و نشست و سپس گفت: فدايت شوم، من در دستگاه ادارى اين جماعت كار مى كردم و از دنياى آنان به مال و منال فراوانى رسيدم و براى به دست آوردن آن ، چشم بر هم نهادم (به حلال و حرام توجّهى نكردم) ··· آيا راهى براى بيرون آمدن [از اين وضع ]دارم؟ فرمود: اگر برايت بگويم انجام مى دهى؟ عرض كرد: انجام مى دهم. فرمود: از تمام مال و ثروتى كه در دستگاه ادارى آنها به دست آورده اى خودت را خلاص كن. كسانى را كه مى شناسى مالشان را به آنها برگردان و كسانى را كه نمى شناسى از طرفشان صدقه بده. در اين صورت ، من براى تو ضمانت مى كنم كه خداوند عزّ و جلّ تو را به بهشت برد.
توبه محارب
امام رضا عليه السلام ـ وقتى شنيد كه يكى از اصحابش مى گويد:
لَعنَ اللّه ُ مَن حارَبَ عليّا عليه السلام ـ : قُلْ : إلاّ مَن تابَ و أصْلَحَ.ذَنبُ مَن تَخلَّفَ عنهُ و لَم يَتُبْ أعظَمُ مِن ذَنبِ مَن قاتَلَهُ ثُمّ تابَ .
خدا لعنت كند كسانى را كه با على عليه السلام جنگيدند ـ فرمود : بگو: بجز آنان كه توبه كردند و كار شايسته انجام دادند .گناه كسانى كه آن حضرت را تنها گذاشتند و توبه نكردند، بزرگتر از گناه كسانى است كه با او جنگيدند، اما بعد توبه كردند.
انواع توبه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أحْدِثْ لكُلِّ ذَنبٍ تَوبَةً ، السِّرُّ بالسِّرِّ و العَلانِيَةُ بالعَلانِيَةِ .
براى هر گناهى توبه اى قرار ده، براى گناه پنهانى توبه پنهانى و براى گناه آشكار توبه آشكار.
امام صادق عليه السلام :
مَن عَمِلَ سَيّئةً في السِّرِّ فلْيَعْملْ حَسَنةً في السِّرِّ ، و مَن عَمِلَ سَيّئةً في العَلانِيَةِ فلْيَعْمَلْ حَسَنةً في العَلانِيَةِ .
هر كس پنهانى كارِ بدى كرد، بايد كار خوبى را نيز در نهان انجام دهد و هر كس آشكارا كار بدى كرد، بايد كار خوبى را نيز آشكارا انجام دهد.
توبه نصوح
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال از توبه نصوح ـ فرمود :
هُو النَّدمُ على الذّنبِ حينَ يَفْرُطُ مِنكَ ، فتَسْتَغفِرُ اللّه َ بِنَدامَتِكَ عِند الحافِرِ ، ثُمَّ لا تَعودُ إلَيهِ أبَدا .
توبه نصوح ، پشيمانى از گناهى است كه از تو سر مى زند، [سپس ]فورا با پشيمانى خود ، از خدا آمرزش بخواهى و ديگر هرگز به آن برنگردى.
امام على عليه السلام ـ نيز درباره توبه نصوح ـ فرمود :
نَدَمٌ بالقلبِ ، و اسْتِغْفار باللِّسانِ ، و القَصْدُ على أنْ لا يَعودَ
پشيمانى قلبى و آمرزش خواهى زبانى و تصميم [جدّى ]بر اينكه به گناه باز نگردد.
امام كاظم عليه السلام ـ در توضيح آيه «به درگاه خدا توبه كنيد، توبه اى نصوح» ـ فرمود :
يَتوبُ العبدُ ثُمّ لا يَرْجِعُ فيهِ .
توبه نصوح اين است كه بنده توبه كند و ديگر به گناه باز نگردد.
امام هادى عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از توبه نصوح ـ فرمود :
أنْ يَكونَ الباطِنُ كالظّاهِرِ و أفْضَلَ مِن ذلكَ .
توبه نصوح اين است كه باطن، همچون ظاهر، و بهتر از آن شود.
به تأخير افكندن توبه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
يا بنَ مَسعودٍ ، لا تُقَدِّمِ الذّنبَ و لا تُؤَخِّرِ التّوبَةَ ، و لكِنْ قَدِّمِ التَّوبةَ و أخِّرِ الذَّنبَ ، فإنَّ اللّه َ تعالى يقولُ في كتابهِ : «بل يُريدُ الإنسانُ لِيَفْجُرَ أمامَه»
اى پسر مسعود! گناه را پيش مينداز و توبه را به تأخير ميفكن، بلكه توبه را پيش افكن و گناه را به تأخير انداز؛ زيرا خداوند متعال در كتاب خود مى فرمايد: «بلكه انسان مى خواهد جلويش باز باشد (در تمام عمر فسق و فجور كند)».
امام على عليه السلام :
لا تَكُن مِمَّن يَرجو الآخِرَةَ بغيرِ العَمَلِ ، و يُرجِئُ التَّوبَةَ بِطُولِ الأمَلِ ··· إنْ عَرَضتْ لَه شَهْوَةٌ أسْلَفَ المَعْصيةَ و سَوَّفَ التَّوبةَ
از آنان مباش كه بدون عمل به آخرت اميد مى بندند و با آرزوى دراز توبه را به تأخير مى اندازند ··· هرگاه با خواهشى نفسانى مواجه شوند گناه را پيش مى اندازند و توبه را تأخير.
امام على عليه السلام :
إنْ قارَفْتَ سَيّئةً فعَجِّلْ مَحْوَها بالتَّوبةِ .
هرگاه گناهى مرتكب شدى، به محو آن با توبه بشتاب.
امام على عليه السلام :
مُسَوِّفُ نَفسِهِ بالتَّوبةِ ، مِن هُجومِ الأجَلِ على أعظَمِ الخَطَرِ .
كسى كه توبه را به فردا حوالت دهد، از هجوم مرگ در معرض بزرگترين خطر است.
امام جواد عليه السلام :
تأخِيرُ التَّوبةِ اغْتِرارٌ ، و طُولُ التّسْويفِ حَيْرَةٌ .
به تأخير افكندن توبه فريب و غفلت است و طولانى شدن و امروز و فردا كردن، مايه حيرت و سرگشتگى.
آسان تر از توبه
امام على عليه السلام :
تَرْكُ الذَّنبِ أهْوَنُ مِن طَلبِ التَّوبةِ .
گناه نكردن آسانتر از توبه كردن است.
امام باقر عليه السلام :
تَوَقّي الصَّرْعةِ خَيرٌ من سؤالِ الرَّجْعةِ .
پرهيز از به زمين خوردن بهتر است از اين كه زمين بخورى و خواهش كنى كه بلندت كنند .
مسيح عليه السلام :
إنَّ مَن لَيس علَيهِ دَيْنٌ مِن النّاسِ أروَحُ و أقَلُّ هَمّا مِمَّن علَيهِ الدَّينُ و إنْ أحسَنَ القَضاءَ ، و كذلكَ مَن لَم يَعمَلِ الخَطيئةَ أرْوَحُ هَمّا مِمَّن عَمِلَ الخَطيئَةَ و إنْ أخْلصَ التّوبَةَ و أنابَ .
كسى كه به مردم بدهكار نيست آسوده تر و دغدغه اش كمتر از كسى است كه بدهكار باشد هر چند بدهى خود را به موقع بپردازد؛ همچنين كسى كه گناه نكرده آسوده خاطرتر از كسى است كه گناه كند هر چند خالصانه توبه كند و به سوى خدا برگردد.
پرده پوشى خداوند نسبت به توبه گر
امام على عليه السلام :
مَن تابَ تابَ اللّه ُ علَيهِ ، و اُمِرَتْ جَوارِحُهُ أنْ تَسْتُرَ علَيهِ ، و بِقاعُ الأرضِ أنْ تَكْتُمَ علَيهِ ، و اُنْسِيَتِ الحَفَظَةُ ما كانتْ تَكتُبُ علَيهِ .
هر كس توبه كند خداوند او را مى آمرزد و به جوارح او و جاى جاى زمين دستور داده مى شود كه آبروى او را حفظ كنند و عيبهايش را بپوشانند و گناهانى كه فرشتگان حافظ اعمال برايش نوشته اند از ياد آنان برده مى شود.
بحار الأنوار ـ به نقل از معاوية بن وهب ـ :
سمعتُ أبا عبدِ اللّه ِ عليه السلام يقولُ : إذا تابَ العبدُ المؤمنُ تَوبَةً نَصوحا أحَبَّهُ اللّه ُ، فسَتَرَ علَيهِ في الدّنيا و الآخِرَةِ.قلتُ : و كيفَ يَسْتُرُ علَيهِ؟ قالَ : يُنْسي مَلَكَيْهِ ما كَتَبا علَيهِ مِن الذُّنوبِ ··· فيَلْقى اللّه َ حينَ يَلْقاهُ و ليسَ شَيءٌ يَشْهَدُ علَيهِ بشيءٍ مِن الذُّنوبِ .
از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمايد : هرگاه بنده مؤمن از روى اخلاص توبه كند خداوند دوستش مى دارد و در دنيا و آخرت زشتيهاى او را مى پوشاند.عرض كردم: چگونه مى پوشاند؟ فرمود: گناهانى را كه دو فرشته نگهبان براى او نوشته اند از يادشان مى برد ··· پس، آن گاه كه خداوند را ديدار مى كند چيزى وجود ندارد كه به گناهى از گناهان او گواهى دهد.
تبديل بدى ها به خوبى ها
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما جَلسَ قَومٌ يَذْكرونَ اللّه َ إلاّ ناداهُم مُنادٍ مِن السّماءِ : قومُوا فَقد بُدِّلَتْ سيّئاتُكُم حَسَناتٍ و غُفِرَتْ لَكُم جَميعا
هيچ گروهى در انجمن خود ياد خدا نمى كنند، مگر آن كه ندا دهنده اى از آسمان بر آنان ندا مى دهد: برخيزيد! كه خداوند گناهان و زشتيهايتان را به نيكى بدل كرد و همه شما را آمرزيد.
امام صادق عليه السلام :
أوحى اللّه ُ عزّ و جلّ إلى داوودَ النَّبيِّ على نبيّنا و آلهِ و علَيهِ السّلامُ : يا داوودُ ، إنّ عَبديَ المؤمنَ إذا أذْنَبَ ذَنبا ثُمّ رَجعَ و تابَ مِن ذلكَ الذَّنبِ و اسْتَحيى مِنّي عندَ ذِكْرِهِ غَفَرْتُ لَهُ ، و أنسَيْتُهُ الحَفَظَةَ و أبْدَلْتُهُ الحسَنَةَ ، و لا اُبالي و أنا أرْحَمُ الرّاحِمينَ .
خداوند عزّ و جلّ به داوود پيامبر ـ كه بر پيامبر ما و خاندانش و بر او درود باد ـ وحى كرد: اى داوود! هرگاه بنده مؤمن من گناهى كند و سپس از آن گناه برگردد و توبه نمايد و به هنگام ياد كردن از آن گناه از من شرم كند، او را مى آمرزم و آن گناه را از ياد فرشتگان نگهبان اعمال مى برم و آن را به نيكى بدل مى كنم . و از اين كار باكى ندارم كه من مهربانترين مهربانانم.
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «خداوند گناهان اينان را به نيكيها بدل مى كند» ـ فرمود :
هذهِ فيكُم ، إنَّهُ يُؤتى بالمؤمنِ المُذنِبِ يَومَ القيامةِ حتّى يُوقَفَ بينَ يَدَيِ اللّه ِ عزّ و جلّ ، فيكونُ هُوَ الّذي يَلِي حِسابَهُ ··· حتّى يُوقِفَهُ على سَيّئاتِهِ كُلِّها ، كُلُّ ذلكَ يقولُ : أعْرِفُ ، فيقولُ : سَتَرْتُها علَيكَ في الدُّنيا و أغْفِرُها لَكَ اليَومَ ، أبْدِلوها لِعَبدي حَسَناتٍ. قالَ : فتُرْفَعُ صَحيفَتُهُ للنّاسِ فيقولونَ : سُبحانَ اللّه ِ، أ مَا كانَتْ لهذا العبدِ سَيّئةٌ واحِدةٌ؟!
اين آيه درباره شماست. در روز رستاخيز مؤمن گنهكار را آورده، در برابر خداوند عزّ و جلّ نگه مى دارند و خداوند، خود، به حسابش رسيدگى مى كند ··· تا آن كه وى را بر همه گناهانش آگاه مى سازد و او همواره مى گويد: مى دانم. پس، خداوند به او مى فرمايد: در دنيا گناهان تو را پرده پوشى كردم ، و امروز آنها را مى بخشم. گناهان بنده مرا به نيكى تبديل كنيد.پس، نامه اعمال او در برابر مردم بالا برده مى شود. آنها مى گويند: سبحان اللّه ! آيا اين بنده حتّى يك گناه هم نداشته است؟!
حتم كردن بر خدا
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لا تَألَّوا على اللّه ِ ، فإنَّهُ مَن تألّى على اللّه ِ أكْذَبَهُ اللّه ُ .
چيزى را بر خدا حتم مكنيد كه هر كه چنين كند، خداوند او را دروغزن مى كند.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
وَيْلٌ للمُتَألِّينَ من اُمَّتي ، الَّذينَ يقولونَ : فُلانٌ في الجَنّةِ ، و فُلانٌ في النّارِ .
واى بر حتم كنندگان امّت من؛ همانان كه مى گويند: فلان كس بهشتى است و بهمان كس دوزخى.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن حَتَمَ على اللّه ِ عزّ و جلّ أكْذَبَهُ .
هر كه براى خدا تعيين تكليف كند، خداوند سخن او را دروغ از كار درمى آورد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ رجُلاً قالَ يوما : و اللّه ِ، لا يَغفِرُ اللّه ُ لفُلانٍ! فقالَ اللّه ُ عزّ و جلّ : مَنْ ذا الّذي تَأَلّى علَيَّ أنْ لا أغفِرَ لفُلانٍ؟! فإنِّي قد غَفَرتُ لِفُلانٍ ، و أحْبَطْتُ عَملَ الثّاني بقولهِ: لا يَغفِرُ اللّه ُ لفُلانٍ
روزى مردى گفت: به خدا قسم كه خداوند فلانى را نمى آمرزد! پس، خداوند عزّ و جلّ فرمود: كه بود كه بر من حتم كرد فلانى را نمى آمرزم؟! من آن كس را آمرزيدم و عمل [صالح] آن دومى را باطل گردانيدم، چون گفت: خداوند فلانى را نمى بخشد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
كانَ رجُلٌ يُصَلّي ، فلمّا سَجَد أتاهُ رجُلٌ فَوَطئ على رَقبتِهِ ، فقالَ الـذي تَحتَهُ: و اللّه ِ، لا يَغْفِرُ لكَ اللّه ُ أبدا! فقالَ اللّه ُ عزّ و جلّ : تَأَلّى عَبدي أنْ لا أغْفِرَ لِعَبدي ، فإنّي قَد غَفَرتُ لَهُ .
مردى نماز مى خواند و چون به سجده رفت يك نفر آمد و گردن او را لگد كرد. آن كه گردنش لگد شده بود گفت: و اللّه كه خداوند هرگز تو را نمى بخشد! پس خداوند عزّ و جلّ فرمود: بنده ام سوگند ياد كرد كه من بنده خود را نمى آمرزم ، اما من او را آمرزيدم.
میزان الحکمه،جلد دوم