کتاب گویا (صوتی)، روضة الشهداء

کتاب گویا (صوتی)، روضة الشهداء

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ 0 صوتی و تصویری

کتاب گویا (صوتی)

مشخصات کتاب چاپی

عنوان: روضة الشهداء

نویسنده: کمال‌الدین ‌حسین واعظ‌ کاشفی ‌بیهقی

ناشر: کتاب حاضر در سالهای مختلف توسط ناشران متفاوت منتشر شده است.

 

مشخصات کتاب گویا

عنوان: روضه الشهداء

راوی: بهروز رضوی

قالب: روایی

ناشر: کتاب گویا ایران صدا

تعداد فایل صوتی: 13

توضیحات

«روضة الشهداء» تألیف ملا حسین کاشفى (متوفى ۹۱۰ هجرى) به زبان فارسی پیرامون وقایع ‌کربلا، که آن را با بیانی ادیبانه و داستانی به تصویر کشیده است. عباراتى زیبا دارد و در گذشته واعظان و مرثیه خوانان در منابر و مجالس به عنوان مقتل از روى آن مصیبت مى‌خواندند و به همین جهت، مرثیه خوانان را «روضه خوان‌» مى گویند. این کتاب به اجمال زندگی معصومین (علیهم السلام) را دربردارد، 
تمرکز کتاب بر واقعهٔ کربلاست، ولی در ابوابی از آن شرح مصائب دیگر انبیا و امامان شیعه آمده است. در کتاب گویا از بیان همه فصلها صرف نظر شده و تنها به زندگی امام حسین (علیه السلام) و مصائب آن حضرت پرداخته است 

سبک و شیوهٔ نگارش

روضة الشهدا از جانب هم متقدمان و هم متأخران تحسین شده‌است.
رسول جعفریان علت «جاودانگی» و «تأثیر شگرف» روضة الشهدا را، جدای از اهمیت موضوع کتاب، نثر شیوا و گیرای آن دانسته‌است. او که کاشفی را از برجسته‌ترین نثرنویسان نیمهٔ دوم قرن دهم هجری می‌خواند، معتقد است اگر روضة الشهدا چنین نثری نمی‌داشت و مطالبش با این درجه از فصاحت و بلاغت بیان نمی‌شد، به این درجه از موفقیت نمی‌رسید. سبک مؤلف برای روایت واقعهٔ کربلا سبک قصه‌ای–تاریخی است و «در قالب نقل‌های تاریخی محدود نمی‌ماند، گرچه هدفش نقل تاریخ است». کاشفی وقایع را به صورت داستانی تعریف می‌کند که برای تودهٔ مردم بسیار مناسب و جذاب است. او حتی چهره‌های اشخاص و جزئیات صحنه‌های نبرد را توصیف می‌کند و برای تصویرپردازی ماجرا از مفاهیم حماسی بهره می‌گیرد. نویسنده در تألیف روضة الشهدا از مفاهیم شهید و شهادت به‌کرات استفاده کرده‌است. به گفتهٔ جعفریان، با آنکه کاشفی از واقعهٔ کربلا برداشت سیاسی ندارد، به‌طور ناخواسته مفهوم شهادت را ترویج و ادب فارسی را از آن مشحون کرده‌است.
کاشفی در روضة الشهدا نثر را با نظم در هم آمیخته و در قید و بند حدود متعارف یک ژانر ادبی نمانده‌است. او نمادها و تصویرپردازی‌های رایج قالب شعری غزل را وارد اثر خود کرده‌است. غزل معمولاً از زبان یک عاشق درمانده بیان می‌شود که بهره‌اش از زندگی، انبوهی از غم و رنج بوده لذا برای بیان مضامین شور و هیجان، تأسف، و عشق بسیار کاربردی است.
محمد تقی بهار در سبک‌شناسی، سبک روضة الشهدا را تقلیدی از گلستان سعدی و مُلمّع به نظم و نثر فاخر می‌داند نثر روضة الشهدا آکنده از آرایه‌های ادبی از قبیل تشبیه، کنایه، استعاره، سجع، انواع جناس، قلب، تضاد، مراعات نظیر و . . . است به گونه‌ای که کمتر جمله‌ای در متن را می‌توان یافت که صنایع ادبی، خواه معنوی خواه لفظی، در آن به کار نرفته باشد. از آیات و احادیث و روایات فراوانی نیز در کتاب استفاده شده که نویسنده گاه آن‌ها را «با هنرمندی» در میانهٔ جملهٔ فارسی جای داده‌است.

نمونه‌ای از متن روضة الشهداء

«...آخر نظری کن به حسرت آدم صفی و نوحه نوح نجی و در آتش انداختن ابراهیم خلیل و قربانی کردن یعقوب در بیت الاحزان و بلیت یوسف در چاه و زندان و شبانی و سرگردانی موسی کلیم و بیماری و بی‌تیماری ایوب و اره شکافنده بر فرق زکریای مظلوم و تیغ زهر آبداده بر حلق یحیی معصوم و الم لب و دندان سرور انبیاء و جگر پاره‌پاره حمزه سیدالشهدا و محنت اهل بیت رسالت و مصیبت خانواده عصمت و سرشک دردآلود بتول عذرا و فرق خون‌آلوده علی مرتضی علیه‌السلام و لب زهرچشیده نور دیده زهرا و رخ به خون آغشته شهید کربلا و دیگر احوال بلاکشان این امت و محنت‌رسیدگان عالی‌همت همه با جان غم اندوخته در کانون غم و الم سر تا پای سوخته. نظم: ز اندوه این ماتم جان گسل روان گردد از دیده‌ها خون دل»
            

پخش قسمتهای مختلف کتاب گویا

پخش فصل اول

 

پخش فصل دوم

 

پخش فصل سوم

 

پخش فصل چهارم

 

پخش فصل پنجم

 

پخش فصل ششم

 

پخش فصل هفتم

 

پخش فصل هشتم

 

پخش فصل نهم

 

پخش فصل دهم

 

پخش فصل یازدهم

 

پخش فصل دوازدهم

 

پخش کل کتاب

 

 

دانلود: 
فایل فصل اول (8.33 MB)
فایل فصل دوم (8.07 MB)
فایل فصل سوم (7.35 MB)
فایل فصل چهارم (7.01 MB)
فایل فصل پنجم (7.31 MB)
فایل فصل ششم (7.83 MB)
فایل فصل هفتم (8.01 MB)
فایل فصل هشتم (7.72 MB)
فایل فصل نهم (7.64 MB)
فایل فصل دهم  (7.59 MB)
فایل کل کتاب (92.46 MB)
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث