پایان نامه های مرتبط با نامه 31 نهج البلاغه

پایان نامه های مرتبط با نامه 31 نهج البلاغه

۰۵ اسفند ۱۳۹۴ 0 معارف

1. بررسی جلوه های بلاغت در نامه 31 نهج البلاغه

استاد راهنما: حسين يوسفي آملي
استاد مشاور: مصطفي کمالجو
دانشجو: سامره جمشيدي، کارشناسي ارشد
دانشگاه مازندران - دانشکده ادبيات و علوم انساني - 1393
چکيده:
نهج البلاغه به جهت برخورداري از واژگان غني، تناسب لفظ و معنا و اسلوب هاي گوناگون بلاغي نمونه ي برجسته بلاغت در ادبيات عربي است. در اين پژوهش سعي شده است نامه 31 نهج البلاغه به عنوان نمونه اي از اين مجموعه ي نفيس براساس قواعد بلاغت در 2 محور بيان و بخشي از بديع مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرد. در اين پايان نامه مشخص مي شود که استعاره بيشترين بخش اين نامه را به خود اختصاص داده است. آن حضرت از انواع شيوه هاي بياني و بديعي اعم از استعاره، اقتباس، تشبيه، جناس، سجع، کنايه و... براي بيان حقايق بلند و حکمت هاي ژرف و معارف ناب در قالبي خيال انگيز بهره جسته است.

2. ميزان توجه به مولفه‌های تربيتی مطرح در نامه 31 امام علی(ع) در کتب درسی تعليمات اجتماعی

استاد راهنما: عباس قلتاش
استاد مشاور: حجت الله فاني
دانشجو: محمود محمد قاسمي، کارشناسي ارشد
دانشگاه آزاد اسلامي ‌واحد مرودشت - دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي - 1392
چکيده:
اين پژوهش با هدف بررسي ميزان توجه به مفاهيم تربيتي نامه 31 حضرت علي(ع) در کتب تعليمات اجتماعي دوره راهنمايي انجام شد. در اين پژوهش از روش توصيفي به منظور مشخص کردن مولفه هاي تربيتي نامه 31 در کتب درسي و نيز روش تحليل محتوا به منظور تحليل کتب درسي تعليمات اجتماعي دوره راهنمايي استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش در بخش تحليل محتوای کتب درسي تعليمات اجتماعي راهنمايي بوده که کل جامعه به منظور جمع آوري و تحليل يافته ها بررسي شده است. ابزار جمع آوري اطلاعات، سياهه تحليل محتواي کتب بر اساس مولفه هاي تربيتي نامه 31 حضرت علي(ع) بود که پس از مطالعه مباني نظري تدوين شد و روايي آن توسط متخصصين تعيين شد. واحد تحليل جملات مندرج در متن کتب درسي بوده است. ميزان توجه به مولفه‌هاي تربيتي نامه 31 حضرت علي(ع) در کتب تعليمات اجتماعي پايه اول، 95/20 درصد بوده است و ميزان توجه به مولفه هاي تربيتي نامه 31 حضرت علي(ع) در کتاب تعليمات اجتماعي پايه دوم 68/6 درصد و در کتاب پايه سوم 80/4 درصد بوده است. از مهمترين يافته هاي اين پژوهش اين بود که در کتب مورد بررسي ميانگين ميزان همخواني 14/10 درصد بوده است که در اين بخش ها نشان از توجه ضعيف و اندک به مولفه هاي تربيتي نامه 31 حضرت علي(ع) بوده است.
کليد واژه: مفاهيم تربيتي نامه 31 نهج البلاغه، کتاب درسي، تعليمات اجتماعي 

3. تحليل مقايسه ای ساختار آوايی در خطبه ها ونامه های نهج البلاغه

استاد راهنما: نرگس انصاري
استاد مشاور: احمد پاشازانوس
دانشجو: منصوره حسني، کارشناسي ارشد
دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) - قزوين - دانشکده ادبيات و زبانهاي خارجي - 1393
چکيده:
نهج البلاغه، نازله‌ي فصيح‌ترين و بليغ‌ترين مخلوق خدا، علي مرتضي است که جلوه هاي بلاغت الهي درآن متناسب و زيبا مي‌درخشد. بارزترين ويژگي که آن را از ديگر کتاب‎ها متمايز و ممتازکرده است، عبارت‎پردازي زيبا، آرايش لفظي و موسيقي زيباي آن است. ازآنجاييکه بلاغت در اقناع مخاطب و تاثير گذاري بيشتر کلام نزد وي اهميتي چشمگير دارد، سخنان امام بويژه در خطبه و نامه هاي ايشان آميخته به اين هنر است. اما کشف تفاوت جلوه هاي بديعي ميان خطبه ها که کلام شفاهي و هدف آن اقناع مخاطب است و نامه که بياني مکتوب است، از جايگاه و اهميت فوق العاده اي برخوردار است. از اين رو، پژوهش حاضر تلاش دارد تا با روش توصيفي– تحليلي و پس از ارائه مباني تئوري مرتبط با موسيقي، شاخصه‌هاي اصلي خطبه و نامه و جايگاه و انواع هريک در نهج البلاغه، به شيوه آماري و با ارائه نمودارها ميزان کاربرد هريک از عناصر موسيقي ساز شامل انواع سجع، جناس، ترصيع، تضاد و توازن را در خطبه هاي و نامه هاي گزينش شده (خطبه های 65-83-111-115-127-193-199، و نامه های 16-27-28-31-54-68) مقايسه کند. حاصل پژوهش بيانگر آن است که بلاغت امري جدايي‌ناپذير وآميخته باکلام امام علي(ع) است بطوريکه ايشان در نامه نيز همانند خطبه‌ها آرايه‌هاي بلاغي و بويژه سجع را با بسامد بالايي بکار برده اند، اما تنوع اين جلوه هاي بديعي و بسامد آن بويژه سجع وتکرار آوايي در خطبه ها که با مخاطب حاضر و مستمع مواجه است، بيش از نامه ها جلوه گر شده است. 

4. تحليل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی و جامعه‌شناسی دوره‌ متوسطه بر اساس آراء تربيت اجتماعی نامه‌ 31 نهج‏‌البلاغه

استاد راهنما: عليرضا عصاره
استاد مشاور: محمدرضا امام جمعه
دانشجو: هادي قرباني، کارشناسي ارشد
دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي - دانشکده علوم انساني - 1392
چکيده:
هدف تحقيق حاضر، تحليل محتواي کتابهاي مطالعات اجتماعي و جامعه شناسي دوره متوسطه بر اساس آراء تربيت اجتماعي نامهي 31 نهج ‏البلاغه مي‌باشد. روش تحقيق در اين پژوهش کاربردي، توصيفي از نوع تحليل محتوا مي باشد. جامعه آماري پژوهش کتابهاي مطالعات اجتماعي و جامعه شناسي دوره متوسطه، در سال تحصيلي 93-92 مي باشد. در اين تحقيق حجم نمونه برابر با حجم جامعه انتخاب گرديده است و به منظور اعتباريابي ابزار تحقيق و روايي صوري از ديدگاه‌هاي صاحبنظران تعليم و تربيت استفاده شده است و پايايي پژوهش نيز با توجه به فرمول پايايي هولستي محاسبه گرديده که بر اساس اين فرمول، ضريب توافق بين کدگزاران، 94% به دست آمده است. روش جمع ‏آوري اطلاعات، مطالعه و کتابخواني به روش تحليل محتوا بوده و از ابزار تحقيق محقق ساخته استفاده شده است. داده هاي حاصل از تحليل محتوا با استفاده از شاخصهاي آمار توصيفي، فراواني و درصد فراواني مورد تجزيه و تحليل قرارگرفته است. با توجه به سوالات تحقيق که بر اساس هدف تحقيق طراحي گرديده، يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که: ميزان توجه محتواي کتابهاي مطالعات اجتماعي و جامعه شناسي دوره متوسطه به آراء تربيت اجتماعي نامه 31 نهج البلاغه، در قسمت متن، فعاليتها، تصاوير و جداول، با ميانگين کلي زير 5 درصد، تاليف گرديده است. که اين درصد در مباحث بسيار مهمي همچون: امر به معروف و نهي از منکر، دوستيابي، همسريابي، شغل مناسب و موارد مشابه، نزديک به صفر و يا حتي صفر مي‌باشد.

5. زيبايی شناسی صور خيال در نامه سی و يکم نهج البلاغه

استاد راهنما: مرتضي قايمي
استاد مشاور: زهرا افضلي
دانشجو: حسين احمدي سخا، کارشناسي ارشد
دانشگاه بوعلي سينا - دانشکده ادبيات و علوم انساني - 1386
چکيده:
ترسل (یا نامه نگاري) ، نوعي از انواع نثر ادبي است که انسان از ديرباز جهت ارتباط با همنوعانش از آن بهره جسته است. بررسي و شناخت ويژگي هاي ترسل در قبل از اسلام و صدر اسلام اين امکان را فراهم مي سازد که خصوصيات فني نامه هاي علي (ع) به عنوان نماد و نمونه ي بارز و عالي، که تا حدودي بيانگر کيفيت ترسل در صدر اسلام است، نيز شناخته شود. از جمله نامه هاي طولاني امام در نهج البلاغه، نامه سي و يکم به امام حسن (ع) است که از جنبه هاي ادبي، اخلاقي، تربيتي، اجتماعي و ... مورد توجه فراوان قرار گرفته است. در کنار جنبه هاي مذکور، جنبه ي زيبايي و بلاغي نامه، ويژگي مهمي است که علاوه بر قراردادن نامه در جايگاه منحصر به فرد، بيانگر بلاغت و فصاحت علي (ع) است. بررسي و تحليل ويژگي مذکور که شامل زيبايي صور خيال مي شود، مبين ابتکار و نوآوري علي (ع) در بسياري از تصاوير نامه و استفاده ي به غايت مطلوب و به جا از شگردهايي مانند "بيان پارادوکسي " ، "تناقص" و ... در نامه مي باشد و نيز نشان دهنده ی دقت و ظرافت خاصي است که بر تمام تصاوير نامه حاکم است و از طرفي ديگر مبين پويايي و حيات در تصاوير است، به طوري که به خوبي ملموس و مشهود است و نيز نشانگر وجود تراکم تصاويري است که نه تنها هيچ گونه تکلفي در آن ها احساس نمي شود، بلکه تجربه ي ادبي و علمي امام علي (ع) را به زيبايي هر چه تمامتر به خواننده منتقل مي سازد و از جهت ديگر روشن کننده ي شگردهاي ايشان در ارايه ي مضامين عقلي و ارزشي ناب در قالب تصويرپردازي زيبا و ارايه ي اين مضامين در قالبي حسي و القاي آن به مخاطبان جهت نفوذ و تأثير بيش از پيش در آنها و نيل به اهداف والاي نامه از قبيل‌: پندها، حکمت ها ، نويدها، هشدارها و ... مي باشد.
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث