وقایع  روز ششم رمضان

وقایع روز ششم رمضان

۲۴ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- بيعت مردم به حضرت رضاعليه‌السلام درسال۲۰۱ قمرى

گفتيم حضرت  به اجبار ولايتعهدى را قبول كرد و مأمون روز ششم رمضان مجلسى عظيم ترتيب داد و كرسى براى حضرت در پهلوى كرسى خود نهاد . تمام اكابر و اشراف و سادات و علما را جمع نمود . اول به پسر خود عباس ‍ امر كرد با حضرت بيعت كند بعد به ساير مردم، مأمون جوائز زياده به مردم بخشيد و امر شد در منابر نام آن حضرت را ذكر كنند و نام آن بزرگوار را در درهم و دينار بزنند و همان سال در مدينه بر منبر رسول خداصلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم خطبه خواندند ودر دعا به حضرت رضاعليه‌السلام گفتند :  حضرت رضا ولى عهد مسلمين است.

مأمون دختر خود امّ حبيب را به امام رضاعليه‌السلام تزويج كرد و ام الفضل را به امام جواد نامزد نمود و دستور داد سياه پوشى كه بدعت بنى عباس بود ترك كنند و جامه هاى سبز بپوشند.

 ۲- وفات سلّاربن عبدالعزيز ديلمى در  سال ۴۴۸ يا ۴۶۳ قمرى

ابويعلى حمزة بن عبدالعزيز ديلمى طبرستانى از علماى بزرگ و جليل القدر شيعه است . اين بزرگوار از شاگردان شيخ مفيد و سيد مرتضى بوده و گاهى به نيابت از سيد تدريس مى نمود .

صاحب كتب مقنع درمذهب و تقريب در اصول فقه و تذكره در حقيقت جوهر و مراسم العلويّه فى الاحكام النبويّه در فقه و غيرها كه قريب به ۶ كتاب است .

 در سال ۴۶۳ قمرى در ششم رمضان يا در سال ۴۴۸ قمرى وفات كرد و در خسرو شاه واقع در آذربايجان شرقى نزديك شهر تبريز به خاك سپرده شد و در زبان فقهاء او را سلّار و گاهى سالار خوانند و او اول كسى است به حرمت نماز جمعه در زمان غيبت فتوا داد.

۳- نزول تورات بر حضرت موسى پيامبر اوالوالعزم

امام صادق عليه‌السلام فرمود تورات در ۶ رمضان و انجيل در ۱۲ رمضان و زبور در ۱۸ رمضان و فرقان در شب قدر نازل شده و بنا به قول بعضی مفسرين در دهم ذيحجه تورات نازل گرديد.

منبع:
کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث