وقایع روز هشتم  شوال

وقایع روز هشتم شوال

۰۱ آذر ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

۱- وفات عضدالدوله ديلمى سال ۳۷۲ قمری چهارمين پادشاه از آل بويه

عضد الدوله ابوشجاع فناخسرو در  سال ۳۲۴ قمری در اصفهان به دنيا آمد و در سال ۳۳۸ قمری  به پادشاهى نشست و مدت ۳۴ سال سلطنت كرد . گويند که : مانند او در ميان پادشاهان ديالمه در عدالت و احسان نمودن وجود نداشت. فقهاء و محدثان و فضلاء و شعراء و اطبا و ضعفا را از احسان خود بهره مند ساخته بود.

از آثار خيريه او بناء قبر حضرت امير المؤمنين عليه‌السلام و حاير حضرت سيد الشّهداء و دارالشفاى بغداد و درالشفاى شيراز و غيرها است.

عضدالدوله در سال ۳۷۲ ق به مرض صرع درگذشت و در نجف الاشرف در روضه مقدسه حضرت على عليه‌السلام دفن گرديد و بر صندوق مرقدش نوشته شده شده است  :  و كلبُهم باسط ذراعيه بالوصيد.

 او چهارمين سلطان از آل بويه  و اولين كسى است كه به شاهنشاه ملقب شد . نوشته اند که :  موقع وفات فقط اين آيه به زبانش جارى بود: ما اغنى عنّى ماليه هلك عنّى سلطانيه.

۲- تخریب قبور ائمه بقيع توسط  فرقه ضالّه و هابيّه  سال ۱۳۴۴ قمری

ابن بلهيد قاضى القضاة و هّابيّين بود . از علماى مدينه جبرا فتواى هدم قبور متبركه را گرفت و در اين روز به اين قضيه هايله يعنى تخريب بقعه ائمه بقيع دست زد.

 در منتخب التواريخ از كتاب روح و ريحان نقل كرده كه : قبّه مطهره ائمه بقيع را جناب مجدالملك ابوالفضل اردستانى بنا نموده و ايشان مستوفى سلطان بركيارق سلجوقى بود . لشكريان او را متهم ساختند به اينكه با آنها رفتار خوبى ندارد و بر او خروج كردند و او را خواستند و شاه مجبور شد تسليم كند  ولى گفت : او را نكشيد .  قبول نكردند و  كشتند . او شيعه بود.

از آثارش بقعه ائمه بقيع و چهار طاق عثمان بن مظعون در بقيع و بناء حرم و رواق مطهر كاظمين و بناء قبه حضرت عبدالعظيم و غيرها كه همگى از آثار آن مرحوم است.

منبع:
کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث