اندیشه از نظر احادیث
۰۲ اسفند ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلامعناوین
عوامل درست انديشى
امام على عليه السلام :
الرَّأيُ مع الأناةِ ، و بِئسَ الظَّهيرُ الرأيُ الفَطيرُ .
انديشه[ى درست] با تأنّى به دست مى آيد . و چه بد پشتيبانى است انديشه خام و نسنجيده .
امام على عليه السلام :
اِضرِبُوا بعضَ الرأيِ ببعضٍ يَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ
رايزنى كنيد تا انديشه درست متولّد شود .
امام على عليه السلام :
إمخَضوا الرأيَ مَخضَ السِّقاءِ يُنتِجْ سَديدَ الآراءِ
انديشه را چون مَشك برهم زنيد، تا رأى درست حاصل آيد .
امام على عليه السلام :
الظَّفَرُ بِالحَزمِ ، و الحَزمُ بِإجالَةِ الرأيِ ، و الرأيُ بتَحصِينِ الأسرارِ .
پيروزى با دور انديشى به دست مى آيد و دورانديشى با سنجيدن و رايزنى و رايزنى با راز دارى .
امام على عليه السلام :
رَأيُ الرَّجُلِ عَلى قَدرِ تَجرِبَتِـهِ
انديشه انسان به اندازه تجربه اوست .
امام على عليه السلام :
مَنِ استَقبَلَ وُجوهَ الآراءِ عَرَفَ مَواقِعَ الخَطَأِ .
هر كس آراى گوناگون را ببيند، جايگاههاى خطا (نادرست انديشى) را باز شناسد .
امام على عليه السلام :
مَن جَهِلَ وُجوهَ الآراءِ أعيَتْهُ الحِيَلُ .
هر كه آراى گوناگون را نداند در چاره جويى درمانَد .
امام على عليه السلام :
الناسُ مَنقُوصُونَ مَدخُولُونَ إلاّ مَن عَصَمَ اللّه ُ ، سائلُهُم مُتَعَنِّتٌ و مُجِيبُهُم مُتَكَلِّفٌ ، يَكادُ أفضَلُهُم رَأيا يَرُدُّهُ عن فَضلِ رَأيِهِ الرِّضا و السُّخْطُ
مردم ، كوته انديش و كم خردند ، مگر آن كس كه خداوند مصونش بدارد . پرسش كننده شان قصد درمانده كردن و آزار دارد و پاسخ دهنده شان از علم بى بهره است و خود را به زحمت اندازنده . و چيزى نمانده كه خوش رأى ترين آنان هم خشم و خشنودى اش او را از درست انديشى باز دارد .
امام على عليه السلام :
اِتَّهِمُوا عُقُولَكُم فإنّهُ مِن الثِّقَةِ بها يكونُ الخَطاءُ .
به خردهايتان بدگمان باشيد ؛ زيرا اعتماد به آن موجب خطا مى شود .
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
و أعوذُ بكَ مِن دعاءٍ مَحجوبٍ ، و رَجاءٍ مَكذوبٍ ، و حَياءٍ مَسلوبٍ ، و احتِجاجٍ مَغلوبٍ ، و رأيٍ غَيرِ مُصيبٍ .
خدايا! به تو پناه مى برم از دعاىِ محجوب [از در گاه تو] و اميدِ دروغين و دريدگىِ پرده حيا و شكست خوردن در استدلال، و رأى (انديشه) نادرست .
امام صادق عليه السلام :
ثلاثةٌ يُستَدَلُّ بها على إصابَةِ الرأيِ : حُسنُ اللِّقاءِ ، و حُسنُ الاستِماعِ ، و حُسنُ الجوابِ .
سه چيز نشانگر رأى درست است : خوش برخوردى ، خوب گوش دادن به سخن، و خوب پاسخ دادن .
خطر لغزش رأى
امام على عليه السلام :
زَلَّةُ الرَّأيِ تَأتِي على المُلكِ و تُؤْذِنُ بالهُلكِ .
لغزش رأى، به فرمانروايى خاتمه مى دهد و آدمى را در آستانه نابودى قرار مى دهد .
امام على عليه السلام :
ضَلَّةُ الرَّأيِ تُفسِدُ المَقاصِدَ .
نادرستى رأى ، اهداف را تباه مى كند .
امام على عليه السلام :
مَن ضَعُفَت آراؤهُ قَوِيَت أعداؤهُ
هر كه رأيهايش ناتوان شود، دشمنانش نيرومند گردند .
امام على عليه السلام :
مَن أضاعَ الرأيَ ارتَبَكَ .
هر كه رأى را تباه كند ، گرفتار شود .
امام على عليه السلام :
قد يَزِلُّ الرأيُ الفَذُّ .
انديشه يگانه و بى نظير [هم ]گاه مى لغزد .
نزديكترين رأى ها به درستى
امام على عليه السلام :
أقرَبُ الآراءِ من النُّهى أبعَدُها مِن الهَوى .
خردمندانه ترين رأى آن است كه از هواى نفس دورتر باشد .
امام على عليه السلام :
أفضَلُ الناسِ رَأْيا مَن لا يَستَغنِي عن رَأيِ مُشِيرٍ .
رأى آن كس برتر است كه خود را از رأى مشاور بى نياز نداند .
امام على عليه السلام :
خيرُ الآراءِ أبعَدُها مِن الهَوى و أقرَبُها مِن السَّدادِ .
بهترين رأى آن است كه از هواى نفس دورتر و به صواب و استوارى نزديكتر باشد .
امام على عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه استوار انديش ترين مردمان كيست ـ فرمود :
مَن لَم يَغُرَّهُ الناسُ مِن نَفسِهِ ، و لَم تَغُرَّهُ الدنيا بتَشَوُّفِها .
كسى كه مردم فريبش ندهند و دنيا نيز با خود آرايى او را نفريبد .
آثار خودْ رأيى
امام على عليه السلام :
المُستَبِـدُّ مُتَـهَوِّرٌ في الخَطإ و الغَلَطِ .
خودْ رأى، در پرتگاه خطا و نادرستى فرو مى افتد .
امام على عليه السلام :
الاستِبدادُ برأيِكَ يُزِلُّكَ و يُهَوِّرُكَ في المَهاوِي .
خودْ رأيى تو را مى لغزاند و در پرتگاهها مى افكند .
امام على عليه السلام :
مَنِ استَبَدَّ برأيِهِ هَلَكَ ، و مَن شاوَرَ الرِّجالَ شارَكَها في عُقُولِها .
هر كه خودْ رأيى كند نابود شود و هر كه با بزرگان مشورت كند ، در خردهايشان شريك گردد .
امام على عليه السلام :
قد خاطَرَ مَنِ استَغنى بِرأيِهِ .
كسى كه به رأى خود اكتفا كند، خويشتن را به خطر افكند .
امام على عليه السلام :
لا رَأيَ لِمَنِ انفَرَدَ برأيِهِ .
كسى كه در رأى خود تنها باشد ، در حقيقت رأيى ندارد .
امام على عليه السلام :
ما اُعجِبَ برأيِهِ إلاّ جاهِلٌ .
تنها جاهل است كه شيفته رأى خويش است .
امام على عليه السلام :
لَيسَ لِمُعجَبٍ رَأيٌ
هيچ آدمِ خودپسندى را رأيى نباشد .
امام صادق عليه السلام :
لا تُشِر عَلى مُستَبِدٍّ بِرَأيِهِ .
با خودْ رأى ، مشورت مكن .
امام صادق عليه السلام :
المُستَبِدُّ برأيِهِ مَوقوفٌ على مَداحِضِ الزَّلَلِ .
آدم خودْ رأى ، بر لبه لغزشگاه ايستاده است .
عوامل ويران كننده انديشه
امام على عليه السلام :
اللَّجاجةُ تَسُلُّ الرأيَ .
لجاجت، رأى را از بين مى برد .
امام على عليه السلام :
الخِلافُ يَهدِمُ الرأيَ .
مخالفت كردن، رأى [صاحب فرمان] را ويران (بى اثر) مى كند .
امام على عليه السلام :
لا رَأيَ لحاقِنٍ و لا حازِقٍ .
كسى كه در فشار بول قرار گرفته و كسى كه پايش در فشار كفش است نبايد رأى و حكمى بدهد .
امام صادق عليه السلام :
لَيسَ لِحاقِنٍ رأيٌ .
كسى كه در فشار بول است ، نبايد حكم بدهد .
دولتِ بخت و رأى درست
امام على عليه السلام :
صَوابُ الرَّأيِ بالدُّوَلِ ، يُقبِلُ بِإقبالِها و يَذهَبُ بذَهابِها .
درستى رأى، بسته به دولت بخت است : اگر دولت رو كند، درستى رأى نيز رو مى كند و اگر آن پشت كند، اين نيز مى رود .
امام على عليه السلام :
الدَّولةُ تَرُدُّ خَطَأَ صاحِبِها صَوابا ، و صَوابَ ضِدِّهِ خَطاءً
اگر دولتِ اقبال به كسى رو كُند، نادرست او را درست نماياند و درستِ مخالفِ او را نادرست جلوه دهد .
كوشش فكرى
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ الواليَ إذا اجتَهَدَ فَأصابَ الحَقَّ فلَهُ أجرانِ ، و إنِ اجتَهَدَ فَأخطَأَ الحقَّ فلَهُ أجرٌ واحِدٌ .
حكمران اگر بكوشد و به حق دست يابد، دو اجر دارد و اگر بكوشد، اما به حق نرسد، يك اجر دارد .
امام على عليه السلام :
مَنِ اجتَهَدَ رَأيَهُ في نَصيحَةِ العامَّةِ فلَهُ ما نَوى ، و قد قَضى ما علَيهِ .
هر كه انديشه خود را در راه خير خواهى و ارشاد مردم به كار گيرد ، پاداش نيّتش را بگيرد و وظيفه اش را انجام داده باشد .
به كارگيرى انديشه در دين
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
تَعمَلُ هذهِ الاُمّةُ بُرهَةً مِن كتابِ اللّه ِ ، ثُمّ تَعمَلُ بُرهةً بِسُنَّةِ رسولِ اللّه ِ ، ثُمّ تَعمَلُ بالرأيِ ، فإذا عَمِلُوا بالرأيِ فقد ضَلُّوا و أضَلُّوا .
اين امّت مدّت زمانى به كتاب خدا عمل مى كنند و سپس مدّتى به سنّت رسول خدا صلى الله عليه و آله و آن گاه مدّتى به رأى . پس هرگاه به رأى عمل كنند ، گمراه شوند و ديگران را نيز گمراه سازند .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن قالَ في الدِّينِ برأيِهِ فَقَدِ اتَّهَمَنِي .
هركه در دين به رأى خود سخن گويد، به من اتّهام زده است .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن تَكَلَّمَ بالرَّأيِ فَقَدِ اتَّهَمَنِي في الدِّينِ .
هركه به رأى سخن گويد ، مرا در دين متّهم كرده است .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لَم يَزَلْ أمرُ بَنِي إسرائيلَ مُعتَدِلاً حَتّى نَشَأَ فيهِمُ المُوَلَّدُونَ و أبناءُ سَبايا الاُمَمِ التي كانت بنو إسرائيلَ تَسبِيها ، فقالوا بالرأيِ فَضَلُّوا و أضَلُّوا
بنى اسرائيل پيوسته طريق اعتدال مى پيمودند ، تا آن كه دو رگه ها و فرزندان اقوام اسيرى كه بنى اسرائيل به اسارتشان مى گرفتند، در ميان ايشان رشد يافتند و به اظهار نظر [در دين ]پرداختند و بدين سان هم خود گمراه شدند و هم ديگران را گمراه كردند .
كنز العمّال : امام على عليه السلام فرمود :
ثلاثةٌ لا يُقبَلُ مَعهُنَّ عَمَلٌ : الشِّركُ ، و الكُفرُ ، و الرأيُ . قالوا : يا أميرَ المؤمنينَ : ما الرَّأْيُ ؟ قالَ : تَدَعُ كتابَ اللّه ِ و سُنَّةَ رسولِهِ و تَعمَلُ بالرَّأيِ .
با وجود سه چيز هيچ عملى پذيرفته نمى شود : شرك و كفر و رأى . عرض كردند : اى امير المؤمنين! مقصود از رأى چيست؟ فرمود : اين كه كتاب خدا و سنّت رسول او را بگذارى و به رأى عمل كنى .
امام على عليه السلام :
فلا تَستَعمِلُوا الرأيَ فيما لا يُدرِكُ قَعرَهُ البَصَرُ ، و لا تَتَغَلغَلُ إلَيهِ الفِكَرُ .
در آنچه بينش به ژرفايش راه نمى برد و انديشه به آن دسترس ندارد ، رأى خود را به كار نگيريد.
گوناگون
امام على عليه السلام :
الرأيُ كثيرٌ و الحَزمُ قليلٌ .
رأى بسيار است و دورانديشى كم .
امام على عليه السلام :
عَلى قَدْرِ الرأيِ تكونُ العَزيمَةُ .
عزم و اراده به اندازه [درستىِ ]رأى است .
امام على عليه السلام :
شرُّ الآراءِ ما خالَفَ الشَّريعَةَ .
بدترين رأى ها آن است كه مخالف شريعت باشد .
امام على عليه السلام :
إنّ رأيَكَ لا يَتَّسِعُ لِكُلِّ شيءٍ فَفَرِّغهُ لِلمُهِمِّ .
رأى تو گنجايش همه چيز را ندارد ، پس آن را به مسائل مهم اختصاص بده .
نهج البلاغة : امام على عليه السلام :
رأيُ الشَّيخِ أحَبُّ إلَيَّ مِن جَلَدِ الغُلامِ (و رُوِيَ : مِن مَشهَدِ الغُلامِ) .
رأى پير را بيشتر دوست دارم تا دلاورى جوان . و به روايتى : تا حضور و اجتماع جوان .
امام على عليه السلام :
رأيُ الشَّيخِ أحَبُّ إلَيَّ مِن حِيلَةِ الشَّبابِ .
رأى پيران نزد من محبوب تر است از چاره انديشى جوانان .
امام على عليه السلام :
لا تَسـتَصغِرَنَّ عِندَكَ الرأيَ الخَطيرَ إذا أتاكَ بهِ الرجُلُ الحَقيرُ
رأى مهم و ارزشمند را اگر انسانى حقير هم به تو گفت، دست كم مگير .
امام على عليه السلام :
أقصِرْ رَأيَكَ على ما يَعنِيكَ .
رأى خويش را به چيزهايى كه مربوط به تو مى شود محدود كن .
امام على عليه السلام :
عَزَبَ (غَرَبَ) رَأيُ امرِئٍ تَخَلَّفَ عَنّي ، ما شَكَكتُ في الحَقِّ مُذ اُرِيتُهُ
دور باد رأى كسى كه با من مخالفت كند ؛ من از زمانى كه حق به من نمايانده شد ، در آن ترديد نكرده ام .
امام حسن عليه السلام :
لا يُعرَفُ الرأيُ إلاّ عِندَ الغَضَبِ .
رأى [واقعى] جز به گاه خشم شناخته نشود .
امام حسين عليه السلام :
مَن أحجَمَ عن الرأيِ و عَيِيَتْ بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقُ مِفتاحَهُ
هر كه از رأى درمانَد و چاره ها به كارش نيايد، نرمى و مدارا كليد او باشد .
میزان الحکمه،جلد چهارم.
برای مشاهده گزیده ای از احادیث و روایات با موضوع اندیشه در قاب تصویری به (مجموعه حدیث تصویری اندیشه) مراجعه کنید.