نماز شب در احادیث
۱۱ فروردین ۱۳۹۴ 0عناوین
فضيلت نماز شب :
الامام الصادق عليه السلام : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در سفارش به على عليه السلام ـ فرمود :
علَيكَ بصلاةِ اللَّيلِ .
يُكَرِّرُها أربَعا .
بر تو باد نماز شب .
حضرت اين جمله را چهار بار تكرار فرمود .
( بحار الأنوار : ۶۹/۳۹۲/۶۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به على عليه السلام ـ فرمود :
يا عَلِيُّ ! ثلاثُ فَرحاتٍ لِلمُؤمِنِ :
لِقَى الإخوانِ و الإفطارُ مِن الصِّيامِ و التَّهَجُّدُ مِن آخِرِ اللَّيلِ .
اى على! مؤمن از سه چيز شاد مى شود :
ديدار برادران ، افطار كردن روزه و عبادت آخر شب .
( بحار الأنوار : ۷۴/۳۵۲/۲۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما زالَ جَبرَئيلُ يُوصِيني بقيامِ اللَّيلِ ؛
حَتّى ظَنَنتُ أنَّ خِيارَ أُمَّتي لَن يَنامُوا مِن اللَّيلِ إلاّ قليلاً .
جبرئيل پيوسته مرا به شب زنده دارى سفارش مى كرد ؛
چندان كه گمان كردم نيكان امّت من جز اندكى از شب را هرگز نخواهند خفت .
( كنز العمّال : ۲۱۴۲۵ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما اتَّخَذَ اللّه ُ إبراهيمَ خَليلاً ،
إلاّ لإِطعامِهِ الطَّعامَ و صلاتِهِ باللَّيلِ و النّاسُ نِيامٌ .
خداوند ابراهيم را خليل خود نكرد ،
مگر از آن رو كه مردم را اطعام مى كرد و شب هنگام كه مردم خفته بودند ، او به نماز مى ايستاد .
(علل الشرائع : ۳۵/۴ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إذا أيقَظَ الرجُلُ أهلَهُ مِنَ اللَّيلِ ، فَتَوََضَّآ و صَلَّيا ، كُتِبا مِنَ الذّاكِرينَ اللّه َ كثيرا و الذّاكِراتِ .
هرگاه مرد نيمه شب همسرش را از خواب بيدار كند و هر دو وضو بگيرند و نماز بخوانند ، در شمار مردان و زنانى قلمداد مى شوند كه بسيار به ياد خدايند .
( مجمع البيان : ۸/۵۶۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
رَحِمَ اللّه ُ رَجلاً قامَ مِنَ الليلِ فَصلّى و أيقَظَ امرَأتَهُ فَصَلَّت ، فإن أبَت نَضَحَ في وَجهِها الماءَ .
رَحِمَ اللّه ُ امرأةً قامَت مِنَ اللَّيلِ فَصَلَّت و أيقَظَت زَوجَها، فإن أبى نَضَحَت في وَجهِهِ الماءَ .
رحمت خدا بر آن مردى باد كه نيمه هاى شب برخيزد و نماز بخواند و همسرش را براى نماز خواندن بيدار كند و اگر بيدار نشد ، آب به صورتش بپاشد .
رحمت خدا بر آن زنى باد كه نيمه هاى شب از خواب برخيزد و نماز بخواند و شوهرش را براى نماز بيدار كند و اگر امتناع كرد ، به صورتش آب پاشد .
( سنن أبي داوود : ۲/۷۰/۱۴۵۰ )
امام على عليه السلام ـ پيوسته ـ مى فرمود :
إنّا أهلُ بيتٍ أُمِرنا أن نُطعِمَ الطَّعامَ و نُؤَدِّيَ في النائبَةِ و نُصَلِّيَ ، إذا نامَ النّاسُ .
ما خاندانى هستيم كه دستور داريم اطعام كنيم و در گرفتاريها [ به مردم ] كمك كنيم و وقتى مردم خفته اند، نماز بگزاريم .
( المحاسن : ۲/۱۴۲/۱۳۶۸ )
امام باقر عليه السلام :
إنّ اللّه َ يُحِبُّ ··· المُساهِرَ بِالصَّلاةِ .
خداوند دوست دارد ··· كسى را كه با نماز، شب زنده دارى كند .
( بحار الأنوار: ۷۶/۶۰/۱۲)
امام باقر و امام صادق عليهما السلام ـ درباره آيه « قطعاً برخاستن شب ، رنجش بيشتر و گفتار [ در آن هنگام ] استوارتر است . » ( المزمّل : ۶ ) ـ فرمودند :
هيَ القيامُ في آخِرِ اللَّيلِ .
منظور برخاستن در ساعات آخر شب است .
( مجمع البيان : ۱۰/۵۷۰ )
امام صادق عليه السلام ـ نيز درباره همين آيه ـ فرمود :
يعني بقولِهِ « و أَقْوَمُ قِيلا » قِيامَ الرجُلِ عن فِراشِهِ بينَ يَدَيِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ لا يُرِيدُ به غَيرَهُ .
منظور از « و گفتار [ در آن هنگام ] استوارتر است » ( المزمّل : ۶ ) اين است كه فقط براى خدا نه جز او از بستر برخيزد و در پيشگاه او به نماز ايستد .
( بحار الأنوار : ۸۷/۱۴۸/۲۲ )
امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ فرموده است :
إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ قالَ : « المالُ و البَنونَ ، زِينَةُ الحَياةِ الدُّنيا . »
إنّ الثَّمانِيَ رَكعاتٍ يُصَلِّيها العَبدُ آخِرَ اللَّيلِ ، زينَةُ الآخِرَةِ .
« دارايى و فرزندان ، زيور زندگى اين جهانند . » ( الكهف : ۴۶ )
[ و ]هشت ركعتى كه بنده در آخرِ شب مى خواند ، زيور آخرت است .
( بحار الأنوار : ۸۳/۱۲۶/۷۵ )
امام صادق عليه السلام :
لا تَدَعْ قِيامَ اللَّيلِ ؛
فإنَّ المَغبونَ ، مَن غُبِنَ قِيامَ اللَّيلِ .
شب زنده دارى را فرو مگذار ؛
زيرا مغبون [ واقعى ] ، كسى است كه شب زنده دارى را از دست بدهد .
( معاني الأخبار : ۳۴۲/۱ )
امام صادق عليه السلام :
إنّي لأَمقُتُ الرَّجُلَ قد قَرَأ القرآنَ ثُمّ يَستَيقِظُ مِن الليلِ ،
فلا يَقومُ ، حتّى إذا كانَ عندَ الصُّبحِ قامَ يُبادِرُ بالصَّلاةِ .
من نفرت دارم از مردى كه قرآن را خوانده است و نيمه هاى شب از خواب بيدار مى شود ،
اما براى نماز بر نمى خيزد ، تا آن كه نزديك صبح و براى نمازش مى شتابد .
( بحار الأنوار : ۸۳/۱۲۷/۷۹ )
امام صادق عليه السلام :
شَرَفُ المُؤمِنِ صلاتُهُ بالليلِ
و عِزُّ المؤمِنِ كَفُّهُ عن أعراضِ الناسِ .
شرافت مؤمن در نماز شب اوست و عزّت مؤمن در خوددارى او از لطمه زدن به آبروى مردم .
( الكافي : ۳/۴۸۸/۹ )
الكافى ـ به نقل از احمد بن عبد العزيز از بعضى از ياران ما ـ :
كان ابو الحسن الاول عليه السلام إذا رفع رَأسَهُ مِن آخِرِ رَكعَةِ الوِترِ قال :
« هذا مَقامُ مَن حَسَناتُهُ نِعمَةٌ مِنكَ و شُكرُهُ ضَعيفٌ
و ذَنبُهُ عَظيمٌ و ليسَ لَهُ إلاّ دَفعُكَ و رَحمَتُكَ ؛
فإنّكَ قلتَ في كتابِكَ المُنزَلِ على نَبِيِّكَ المُرسَلِ صلى الله عليه و آله :
« كانُوا قَليلاً مِنَ اللَّيلِ ما يَهْجَعُونَ * و بِالأسحارِ هُم يَستَغْفِرُونَ . »
طالَ هُجُوعِي و قَلَّ قِيامِي و هذا السَّحَرُ و أنا أستَغفِرُكَ لِذَنبي ،
استِغفارَ مَن لَم يَجِدْ لنفسِهِ ضَرّا و لا نَفعا و لا مَوتا و لا حَياةً و لا نُشُورا . »
ـ ثُمّ يَخِرُّ ساجِدا صلواتُ اللّه ِ علَيهِ و آلِهِ ـ .
امام كاظم عليه السلام هنگام سر برداشتن از ركعت آخر نماز وَتْر فرمود :
« اين جايگاه كسى است كه نيكيهاى او نعمتى است كه تو به او داده اى و او در سپاسگزارى آنها ناتوان است
و گناهش بزرگ و بسيار و چيزى جز حمايت و رحمت تو در كف ندارد ؛
زيرا تو در كتاب خود كه بر پيامبر مرسلت صلى الله عليه و آله فرو فرستاده اى فرموده اى :
« اندكى از شب را مى خفتند و در سحرگاهان آمرزش مى خواستند . » ( الذاريات : ۱۵ ـ ۱۸ )
خفتنم به درازا كشيد و شب زنده داريم دوامى نياورْد و اينك سحر است و من براى گناهم از تو آمرزش مى طلبم ،
آمرزش طلبىِ كسى كه سود و زيان و مرگ و زندگى و حشر و نشرش به دست او نيست . »
حضرت صلى الله عليه و آله پس از بيان اين جملات به سجده مى افتاد .
( الكافي : ۳/۳۲۵/۱۶ )
امام رضا عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از تسبيح در آيه « و در بخشى بلند از شب او را به پاكى بستاى . » ( ) ـ فرمود :
صلاةُ الليلِ .
منظور نماز شب است .
( مجمع البيان : ۱۰/۶۲۶ )
باليدن خدا به كسى كه در دل شب نماز مى خواند :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ العَبدَ إذا تَخَلّى بِسَيِّدِهِ في جَوفِ اللَّيلِ المُظلِمِ و ناجاهُ ، أثبَتَ اللّه ُ النورَ في قَلبِهِ ···
ثُمّ يقولُ جَلَّ جلالُهُ لِملائكَتِهِ : « يا ملائكَتي ! اُنظُرُوا إلى عَبدِي ، فقد تَخَلّى بي في جَوفِ اللَّيلِ المُظلِمِ و البطّالونَ لاهُونَ و الغافِلونَ نِيامٌ .
اشهَدُوا أنّي قد غَفَرتُ لَهُ .
هرگاه بنده در دل شب تار با سروَر خود خلوت كند و با او به راز و نياز پردازد ، خداوند دلش را نورانى گرداند ···
سپس به فرشتگانش گويد : « اى فرشتگان من ! به بنده ام بنگريد ، كه در دل شب تار كه هرزه درايان به لهو سرگرمند و غافلان خفته اند ، با من خلوت كرده است .
گواه باشيد كه من او را آمرزيدم » .
( الأمالي للصدوق : ۳۵۴/۴۳۲ )
الأمالي للصدوق ـ به نقل از ابن عباس ـ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن رُزِقَ صلاةَ اللَّيلِ مِن عَبدٍ أو أمَةٍ قامَ للّه ِِ عَزَّ و جلَّ مُخلِصا فَتَوَضَّأ وُضوءا سابِغا
و صَلّى للّه ِِ عَزَّ و جلَّ بِنِيَّةٍ صادِقَةٍ و قَلبٍ سَليمٍ و بَدَنٍ خاشِعٍ و عَينٍ دامِعَةٍ ،
جَعَلَ اللّه ُ تَباركَ و تعالى خَلفَهُ تِسعَةَ صُفوفٍ مِن الملائكةِ ،
في كُلِّ صَفٍّ ما لا يُحـصي عَدَدَهُم إلاّ اللّه ُ تباركَ و تعالى ، أحَدُ طَرَفَي كُلِّ صَفٍّ بالمَشرِقِ و الآخَرُ بِالمَغرِبِ .
قالَ : فإذا فَرَغَ ، كُتِبَ لَهُ بِعَدَدِهِم ، دَرَجاتٌ .
هر بنده اى ، مرد يا زن ، كه نماز شب روزيش شود و از روى اخلاص براى خداوند عزّ و جلّ برخيزد و وضوى كامل بگيرد
و با نيّت درست و قلب پاك و پيكرى خاشع و ديده اى گريان براى خداوند عزّ و جلّ نماز گزارد ،
خداوند تبارك و تعالى نُه صف از فرشتگان را پشت سر او قرار دهد ،
كه شمار فرشتگان هر صف را جز خداوند تبارك و تعالى نداند . يك طرف هر صف در مشرق باشد و طرف ديگرش در مغرب .
حضرت فرمود : چون از نماز فارغ گردد ، به تعداد آن فرشتگان ، برايش درجه و مقام نوشته شود .
( الأمالي للصدوق : ۱۲۵/۱۱۴ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ رَبَّكَ يُباهِي الملائكةَ بثلاثةِ نَفَرٍ :
··· و رجُلٌ قامَ مِنَ اللَّيلِ يُصَلِّي وَحدَهُ فَسَجَدَ و نامَ و هُو ساجِدٌ ؛
فيقولُ : انظُرُوا إلى عَبدِي رُوحُهُ عندِي و جَسَدُهُ ساجِدٌ لي .
پروردگارت به وجود سه نفر بر فرشتگان مى بالد :
··· و مردى كه شب هنگام برخيزد و در تنهايى نماز خواند و سجده كند و در حال سجده خوابش برد ؛
پس خداوند فرمايد : به بنده ام بنگريد كه روحش نزد من است و پيكرش در حال سجده براى من .
( بحار الأنوار : ۸۴/۲۵۹/۵۷ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ثلاثةٌ يُحِبُّهُم اللّه ُ و يَضحَكُ إلَيهِم و يَستَبشِرُ بهِم :
الذي إذا انكَشَفَ فئةٌ قاتَلَ وَراءَها بنَفسِهِ للّه ِِ عَزَّ و جلَّ
فإمّا أن يُقتَلَ و إمّا أن يَنصُرَهُ اللّه ُ تعالى و يَكفِيَهُ ؛
فيقولُ : انظُرُوا إلى عبدِي كيفَ صَبَرَ لي نفسَهُ
و الذي له امرَأةٌ حَسناءُ و فِراشٌ لَيِّنٌ حَسنٌ ، فَيَقُومُ مِن اللَّيلِ فَيَذَرُ شَهوَتَهُ فَيَذكُرُني و يُناجِينِي ،
و لَو شاءَ رَقَدَ
و الذي إذا كانَ في سَفَرٍ و كانَ مَعهُ رَكبٌ فَسَهِرُوا و نَصِبُوا ثُمّ هَجَعُوا ،
فقامَ مِن السَّحَرِ في سَرّاءَ أو ضَرّاءَ .
سه نفرند كه خداوند آنها را دوست دارد و به رويشان مى خندد و از وجودشان شادى مى كند :
[اوّل:] كسى كه هرگاه با گروهى [ از دشمنان خدا ] رو برو شود ، در راه خداوند عزّ و جلّ جانبازى مى كند
تا آن كه يا كشته شود يا خداوند متعال او را پيروز گرداند و از شرّشان نگه دارد؛
پس خداوند فرمايد : بنگريد به بنده ام كه چگونه براى من جانبازى كرد
و [دوم :] كسى كه زنى زيبا دارد و بسترى نرم و گرم ، اما نيمه شب از خواب برمى خيزد و شهوتش را وا مى گذارد و مرا ياد مى كند و با من به راز و نياز مى پردازد ،
در صورتى كه مى توانست در بستر بيارمد
و [سوم : ] كسى كه در سفر است و همسفرانش شب تا دير هنگام از هر در سخنى مى گويند [ و يا راه مى سپارند ] و چون خسته شدند ، مى خوابند ،
اما او در خوشى يا ناخوشى سحر را به عبادت برمى خيزد .
( الدرّ المنثور : ۲/۳۸۳ )
امام على عليه السلام :
ثلاثةٌ يَضحَكُ اللّه ُ إلَيهِم يَومَ القِيامَةِ :
رَجُلٌ يكون على فِراشِهِ و مَعهُ زَوجَتُهُ و هُو يُحِبُّها ،
فَيَتَوَضَّأُ و يَدخُلُ المَسجِدَ فَيُصَلِّي و يُناجِي رَبَّهُ .
سه نفرند كه خداوند در روز قيامت به روى آنها مى خندد :
[يكى از آنها ] مردى كه در بستر خود كنار همسرش آرميده و او را دوست دارد ،
اما برمى خيزد و وضو مى سازد و به مسجد مى رود و نماز مى گزارد و با پروردگار خويش به راز و نياز مى پردازد .
( الإختصاص : ۱۸۸ )
ثواب نماز شب :
امام صادق عليه السلام :
ما مِن عَمَلٍ حَسَنٍ يَعمَلُهُ العَبدُ ، إلاّ و لَهُ ثَوابٌ في القرآنِ ، إلاّ صلاةَ اللَّيلِ ؛
فإنَّ اللّه َ لَم يُبَيِّنْ ثَوابَها لِعَظيمِ خَطَرِها عندَهُ فقالَ :
« تَتَجافى جُنُوبُهم عَن المَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ مِمَّا رَزَقْنَـاهُمْ يُنفِقُونَ *
فلا تَعْلَمُ نَفسٌ ما أُخْفِيَ لَهُم مِن قُرَّةِ أعْيُنٍ جَزاءً بِما كانوا يَعمَلونَ » .
هر كار نيكى كه بنده مى كند ، در قرآن برايش ثوابى ذكر شده ، مگر نماز شب ؛
كه از بس نزد خدا پر اهميت است ، ثواب آن را معلوم نكرده و فرموده است :
« پهلوهايشان را از بسترها دور مى كنند[ و ] پروردگارشان را از روى بيم و طمع مى خوانند و از آنچه روزيشان داده ايم انفاق مى كنند
و هيچ كس نمى داند به پاداش آنچه مى كرده اند ، چه مسرت هايى برايشان نهفته شده است . » ( السجدة : ۱۶ و ۱۷ )
( بحار الأنوار : ۸/۱۲۶/۲۷ )
ثمره هاى شب زنده دارى :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
علَيكُم بقيامِ اللَّيلِ ؛ فإنّهُ دَأْبُ الصالِحِينَ قَبلَكُم
و إنَّ قيامَ اللَّيلِ قُربَةٌ إلى اللّه ِ و مَنهاةٌ عنِ الإثمِ .
بر شما باد شب زنده دارى ؛ كه آن شيوه صالحانِ پيش از شماست .
شب زنده دارى مايه تقرّب به خدا و باز داشتن از گناه است .
( كنز العمّال : ۲۱۴۲۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مَن كَثُرَ صلاتُهُ بِالليلِ ، حَسُنَ وَجهُهُ بِالنهارِ
هر كه نماز شب زياد بخواند ، روز هنگام، خوش سيما باشد .
( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۱/۴۷۴/۱۳۷۰ )
امام على عليه السلام :
قيامُ اللَّيلِ مَصَحَّةٌ لِلبَدَنِ و مَـرضـاةٌ لِلـرَّبِّ عَزَّ و جلَّ
و تَعَـرُّضٌ للرَّحمَةِ و تَمَسُّكٌ بأخلاقِ النَّبِيِّينَ .
شب زنده دارى مايه تندرستى است و خشنودى پروردگار عزّ و جلّ
و قرار گرفتن در معرض رحمت خدا و چنگ آويختن به اخلاق پيامبران .
( بحار الأنوار : ۸۷/۱۴۳/۱۷ )
امام على عليه السلام :
قيامُ اللَّيلِ ، مَصَحَّةٌ لِلبَدَنِ
شب زنده دارى ، مايه تندرستى است .
( الدعوات : ۷۶/۱۸۲ )
بحار الأنوار : امام على عليه السلام فرمود :
ما تَرَكتُ صلاةَ اللَّيلِ ،
منذُ سَمِعتُ قولَ النبيِّ صلى الله عليه و آله : « صلاةُ اللَّيلِ نُورٌ »
فقالَ ابنُ الكَوّاءِ : و لا ليلةَ الهَريرِ ؟
قالَ : و لا ليلةَ الهَرِيرِ .
از وقتى اين سخن پيامبر صلى الله عليه و آله را كه : « نماز شب نور است » شنيدم ،
نماز شب را ترك نكردم .
ابن كوّاء پرسيد : حتى در ليلة الهَرير؟
فرمود : حتى در ليلة الهرير .
( بحار الأنوار:۴۱/۱۷/۱۰- يكى از سخت ترين شب هاى جنگ صفّين كه حضرت على عليه السلام و يارانش ، تا صبح به نبرد مشغول بودند. (م))
امام زين العابدين عليه السلام ـ وقتى از ايشان سؤال شد : چرا شب زنده داران از همه مردم خوش سيماترند؟ ـ فرمود :
لأنّهُم خَلَوا باللّه ِ فَكَساهُمُ اللّه ُ مِن نُورِهِ .
چون با خداوند خلوت مى كنند و خدا نيز جامه اى از نور بر آنان مى پوشاند .
(علل الشرائع : ۳۶۶/۱ )
امام صادق عليه السلام :
علَيكُم بصلاةِ اللَّيلِ ؛
فإنّها سُنَّةُ نَبِيِّكُمو دَأْبُ الصالِحِينَ قَبلَكُم
و مَطرَدَةُ الدّاءِ عن أجسادِكُم .
بر شما باد نماز شب ؛
كه آن سنّت پيامبر شماست و شيوه صالحانِ پيش از شما
و دور كننده درد و بيمارى از جسمهاى شما .
(علل الشرائع : ۳۶۲/۱ )
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه « همانا خوبيها بديها را از بين مى برد . » ( هود : ۱۱۴ ) ـ فرمود :
صلاةُ المؤمنِ بِالليلِ ، تَذهَبُ بما عَمِلَ مِن ذَنبٍ بِالنهارِ .
نماز شبِ مؤمن ، گناهى را كه در روز مرتكب شده است از بين مى برد .
( الكافي : ۳/۲۶۶/۱۰ )
امام صادق عليه السلام :
صلاةُ اللَّيلِ ، تُبَيِّضُ الوَجهَ
و صلاةُ اللَّيلِ ، تُطَيِّبُ الرِّيحَ
و صلاةُ اللَّيلِ ، تَجلِبُ الرِّزقَ .
نماز شب ، چهره را سفيد و نورانى مى كند .
نماز شب، انسان را خوشبو مى كند .
نماز شب ، روزى مى آورد .
(علل الشرائع : ۳۶۳/۱ )
عوامل محروم شدن از نماز شب :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزّ و جلّ فرمود :
إنّ مِن عِبادِيَ المؤمنينَ لَمَن يَجتَهِدُ في عِبادَتِي
فَيَقُومُ مِن رُقادِهِ و لَذيذِ وِسادِهِ فَيَتَهَجَّدُ لي اللَّياليَ فَيُتعِبُ نفسَهُ في عبادَتِي ،
فَأضرِبُهُ بالنُّعاسِ اللَّيلةَ و اللَّيلَتَينِ نَظَرا مِنّي له و إبقاءً علَيهِ
فَيَنامُ حتّى يُصبِحَ فَيَقومُ و هُو ماقِتٌ لنفسِهِ زارٍ علَيها
و لو اُخَلِّي بينَهُ و بينَ ما يُرِيدُ مِن عِبادَتِي ، لَدَخَلَهُ العُجبُ مِن ذلكَ فَيُصَيِّرُهُ العُجبُ إلى الفِتنَةِ بأعمالِهِ
فَيَأتِيهِ مِن ذلكَ ، ما فيهِ هَلاكُهُ ؛
لِعُجبِهِ بِأعمالِهِ و رِضاهُ عن نفسِهِ ، حتّى يَظُنَّ أنّهُ قد فاقَ العابِدينَ
و جازَ في عِبادَتِهِ حَدَّ التَّقصيرِ .
فَيَتَباعَدُ مِنّي عندَ ذلكَ، و هو يَظُنُّ أنّهُ يَتَقَرَّبُ إلَيَّ .
گاه باشد كه يكى از بندگان مؤمن من در عبادت من مى كوشد
و از بستر خود برمى خيزد و بالين خوش را رها مى سازد و شبها به عبادت من مى پردازد و خود را در راه بندگى من به رنج مى افكند ،
اما من از روى لطف و محبّتِ به او و براى حفظ [ سلامتى معنوى ] و يكى دو شب ، چرت را بر وى مسلّط مى كنم
و او مى خوابد و صبح برمى خيزد و نمازش را مى خواند ، در حالى كه از نفْس خود در خشم است و آن را سرزنش مى كند .
اگر رهايش كنم تا همچنان به عبادت من ادامه دهد ، دچار خودپسندى مى شود و خودپسندى موجب مى شود تا به كارهايش مغرور گردد
و از همين جا آنچه مايه هلاكت اوست به وى در رسد؛
زيرا به اعمال خويش مغرور مى گردد و چندان از خود راضى مى شود ، كه گمان مى برد از همه عبادت پيشگان برتر است
و در عبادتش مرز تقصير ( كوتاهى ) را پشت سر گذاشته است .
در اين هنگام از من دور مى گردد ، در حالى كه خيال مى كند به من نزديك مى شود .
( الكافي : ۲/۶۰/۴ )
امام على عليه السلام ـ به مردى كه عرض كرد :من از نماز شب محروم شده ام ـ فرمود :
أنتَ رَجُلٌ قد قَيَّدَتكَ ذُنوبُكَ .
تو مردى هستى كه گناهانت تو را به بند كشيده اند .
( الكافي : ۳/۴۵۰/۳۴ )
امام صادق عليه السلام :
إنَّ الرَّجُلَ يُذنِبُ الذَّنبَ فَيُحرَمُ صلاةَ اللَّيلِ ؛
و إنَّ العَمَلَ السَّيِّءَ أسرَعُ في صاحِبِهِ مِن السِّكِّينِ في اللَّحمِ .
آدمى گناهى مى كند و بدان سبب از نماز شب محروم مى شود ؛
تأثير كار بد در صاحب آن سريعتر است از تأثير كارد در گوشت .
( الكافي : ۲/۲۷۲/۱۶ )
امام صادق عليه السلام :
إنّ الرجُلَ لَيَكذِبُ الكِذبَةَ ؛ فيُحرَمُ بها صلاةَ اللَّيلِ .
آدمى دروغى مى گويد و به سبب آن از نماز شب محروم مى شود .
(علل الشرائع : ۳۶۲/۲ )
اجر كسى كه نيّت نماز شب داشته باشد ، اما خواب بماند :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما مِن عَبدٍ يُحَدِّثُ نفسَهُ بقيامِ ساعَةٍ مِنَ اللَّيلِ فَيَنامُ عنها ،
إلاّ كانَ نَومُهُ صَدَقَةً تَصَدَّقَ اللّه ُ بها علَيهِ و كُتِبَ لَهُ أجرُ ما نَوى .
هيچ بنده اى نيست كه قصد كند پاسى از شب را براى نماز برخيزد اما خواب بماند ،
جز اين كه خوابش صدقه اى باشد كه خداوند آن را از طرف او بدهد و ثواب نيّتى كه كرده است ، برايش منظور گردد .
( كنز العمّال : ۲۱۴۷۵ )
پاداش كسى كه خود را براى نماز شب آماده مى سازد :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
يَقومُ أحَدُكُم مِنَ اللَّيلِ يُعالِجُ نفسَهُ لِلطَّهُورِ و علَيهِ عُقَدٌ ؛
فَيَتَوَضَّأُ ؛ فإذا وَضَّأ يَدَهُ ، انحَلَّتْ عُقدَةٌ ؛ فإذا وَضَّأ وَجهَهُ ، انحَلَّتْ عُقدَةٌ···
فَيقولُ اللّه ُ للذينَ وَراءَ الحِجابِ : اُنظُرُوا إلى عَبدِي هذا يُعالِجُ نفسَهُ يَسألُنِي .
ما سَألَني عَبدي ، فَلَهُ ما سَألَني .
فردى از شما شب برمى خيزد و خود را براى طهارت آماده مى كند و بر او گرههايى است [ كه نمى گذارند براى نماز و دعا برخيزد ] ؛
پس شروع به وضو مى كند ؛ چون دستش را بشويد، يك گره گشوده مى شود و چون صورتش را بشويد، گره ديگرى گشوده مى شود ···
پس خداوند به پرده نشينان [عالم غيب] فرمايد : به اين بنده من بنگريد كه خود را آماده مى سازد تا از من درخواست كند .
هر چه بنده ام از من بخواهد ، به او مى دهم .
( كنز العمّال : ۲۱۴۴۴ )
نمازى كه بنده از آن باز خواست مى شود :
امام على عليه السلام :
يا كُميلُ ! لا رُخصَةَ في فَرضٍ و لا شِدَّةَ في نافِلَةٍ .
يا كُميلُ ! إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ لا يَسألُكَ ، إلاّ عمّا فَرَضَ .
اى كميل ! نه در هيچ فريضه اى رخصت ترك نيست و در هيچ نافله اى سختگيرى .
اى كميل ! خداوند عزّ و جلّ از تو جز درباره آنچه واجب فرموده است ، بازخواست نمى كند .
( بشارة المصطفى : ۲۸ )
امام باقر عليه السلام :
لا يَسألُ اللّه ُ عَبدا عن صلاةٍ بعدَ الفَريضَةِ
و لا عن صَدَقةٍ بعدَ الزَّكاةِ
و لا عن صَومٍ بعدَ شهرِ رَمَضانَ .
چون بنده نمازهاى واجب خود را بگزارَد ، خداوند درباره نماز ديگرى از او بازخواست نمى كند
و چون زكاتش را بپردازد، از صدقه ديگرى بازخواستش نمى كند
و چون ماه رمضان را روزه بگيرد، از روزه ديگرى او را بازخواست نمى كند .
( بحار الأنوار : ۸۲/۲۹۴/۲۵ )
امام صادق عليه السلام :
إذا لَقِيتَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ بِالصَّلواتِ الخَمسِ المَفروضاتِ ، لَم يَسألْكَ اللّه ُ عمّا سِوى ذلكَ .
هرگاه با نمازهاى پنجگانه واجب خداوند عزّ و جلّ را ديدار كنى ، درباره نمازهاى ديگر از تو بازخواست نمى كند .
( بحار الأنوار : ۸۲/ ۲۸۸/۹ )
میزان الحکمه،جلد ششم.