اصلاح دادن میان مردم در احادیث
۱۱ فروردین ۱۳۹۴ 0اهميت آشتى دادن مردم :
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه: « و خدا را دستاويز سوگندهاى خود قرار مدهيد. . . » ( البقرة : ۲۲۴ ) ـ فرمود
إذا دُعِيتَ لِصُلْحٍ بين اثنَينِ ، فلا تَقُلْ : عَلَيَّ يَمينٌ ألاّ أفعَلَ .
هرگاه از تو خواسته شد كه ميان دو تن صلح دهى ، نگو : سوگند خورده ام كه اين كار را نكنم .
( الكافي : ۲/۲۱۰/۶ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أ لا اُخبِرُكم بِأفضلَ مِن دَرَجَةِ الصِّيامِ و الصَّلاةِ و الصَّدَقةِ ؟
إصلاحُ ذاتِ البَينِ ؛
فإنّ فسادَ ذاتِ البَينِ ، هِي الحالِقةُ .
آيا شما را به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه ( زكات ) آگاه نكنم ؟
آن چيز اصلاح ميان مردم است ؛
زيرا اختلاف و خصومت ميان مردم ، مُهلك و دين برانداز است .
( كنز العمّال : ۵۴۸۰ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به أبو أيوب ـ فرمود :
يا أبا أيُّوبَ ! أ لا اُخبِرُكَ و أدُلُّكَ على صَدَقَةٍ يُحِبُّها اللّه ُ و رسولُهُ ؟
تُصلِحُ بينَ الناسِ ، إذا تَفاسَدُوا و تَباعَدُوا .
اى ابو ايّوب ! آيا تو را به صدقه اى كه خدا و رسول او آن را دوست دارند ، آگاه و راهنمايى نكنم ؟
[آن صدقه اين است كه ]هرگاه مردم با هم بد شدند و از يكديگر دورى كردند ، ميان آنها را اصلاح كنى .
( تنبيه الخواطر : ۱/۶ )
امام على عليه السلام :
ثابِرُوا على صَلاحِ المُؤمنينَ و المُتَّقِينَ .
بر اصلاح ميان مؤمنان و پرهيزگاران مداومت كنيد .
(غرر الحكم : ۴۷۰۳ )
امام على عليه السلام :
مِن كَمالِ السَّعادَةِ ، السَّعيُ في صَلاحِ الجُمهورِ .
كوشش در راه ايجاد آشتى ميان عموم مردم ( اصلاح و بهبود وضع آنان ) ، از كمال نيك بختى است .
( غرر الحكم : ۹۳۶۱ )
امام على عليه السلام :
مَنِ استَصلَحَ الأضدادَ ، بَلَغَ المُرادَ .
هركه مخالفان را اصلاح كند ، به مقصود خود برسد .
(غرر الحكم : ۸۰۴۳ )
امام صادق عليه السلام :
صَدَقةٌ يُحِبُّها اللّه ُ ،
إصلاحٌ بَينَ الناسِ ، إذا تَفاسَدُوا و تَقارُبُ بَينِـهِم ، إذا تَباعَدُوا .
اصلاح ميان مردم ، هر گاه با هم دچار خصومت شوند و نزديك كردن آنها به يكديگر، هرگاه از هم دور گردند ، صدقه اى است كه خداوند آن را دوست دارد .
( الكافي : ۲/۲۰۹/۱ )
امام صادق عليه السلام ـ به مفضّل ـ فرمود :
إذا رَأيتَ بينَ اثنَينِ مِن شِيعَتِنا مُنازَعَةً ، فافتَدِها مِن مالي .
هرگاه ميان دو نفر از شيعيان ما نزاعى [ بر سر مالى ] ديدى آن [ وجه ] را از مال من بپرداز [ و ميان آنان اصلاح كن ] .
( الكافي : ۲/۲۰۹/۳، و انظر ح ۴ )
جايز بودن دروغ براى اصلاح :
امام صادق عليه السلام :
المُصلِحُ ، ليسَ بِكاذِبٍ .
آشتى دهنده ، دروغگو نيست .
( الكافي : ۲/۲۱۰/۵ )
امام صادق عليه السلام :
الكلامُ ثلاثةٌ : صِدقٌ و كِذبٌ و إصلاحٌ بينَ الناسِ ؛
تَسمَعُ مِنَ الرَّجُلِ كلاما يَبلُغُهُ فَتَخبُثُ نَفسُهُ ؛
فَتَلقاهُ ، فَتَقُولُ : سَمِعتُ مِن فُلانٍ قالَ فِيكَ مِنَ الخَيرِ كذا و كذا ، خِلافَ ما سَمِعتَ مِنهُ .
سخن سه گونه است : راست و دروغ و اصلاح ميان مردم ؛
از كسى سخنى درباره ديگرى مى شنوى كه اگر آن سخن به گوش وى برسد ، ناراحت مى شود ؛
پس تو آن ديگرى را مى بينى و بر خلاف آنچه شنيده اى ، به او مى گويى : از فلانى شنيدم كه در خوبى تو چنين و چنان مى گفت .
( الكافي : ۲/ ۳۴۱/۱۶ )
مصالحه غير مجاز:
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
الصُّلحُ جائزٌ بينَ المُسلمينَ ، إلاّ صُلحا أحَلَّ حَراما أو حَرَّمَ حَلالاً .
مصالحه ميان مسلمانان مجاز است ، مگر مصالحه اى كه حرامى را حلال يا حلالى را حرام كند .
( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۳۲/۳۲۶۷ )
میزان الحکمه،جلد ششم.