پیمان شکنی در احادیث
۲۷ فروردین ۱۳۹۴ 0 اهل بیت علیهم السلامعناوین
پيمان شكنى :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لن يَهلِكَ الناسُ ، حتّى يَغدِروا مِن أنفسِهِم .
مردم هرگز هلاك نشوند ، مگر آن گاه كه با خود پيمان شكنى كنند.
( كنز العمّال : ۷۶۸۷ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در سفارش به على عليه السلام ـ فرمود :
و إيّاكَ و الغَدرَ بِعَهدِ اللّه ِ و الإخفارَ لِذِمَّتِهِ ؛
فإنّ اللّه َ جَعَلَ عَهدَهُ و ذِمَّتَهُ أمانا أمضاهُ بينَ العِبادِ بِرَحمَتِهِ
و الصَّبرُ على ضِيقٍ تَرجُو انفِراجَهُ ، خَيرٌ مِن غَدرٍ تَخافُ تَبِعَةَ نقمَتِهِ و سُوءَ عاقِبَتِهِ .
زنهار كه به پيمان خدا خيانت كنى و امان و زنهار او را بشكنى ؛
زيرا خداوند عهد و زنهار خود را امانى قرار داده كه از روى رحمت و مهر خود آن را در ميان بندگانش به اجرا نهاده است
و شكيبايى در برابر دشوارى و تنگنايى كه اميد به برطرف شدن آن دارى ، بهتر از پيمان شكنى است كه از پيامد شوم و بد فرجام آن مى ترسى .
( دعائم الإسلام : ۱/۳۶۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
قالَ اللّهُ تعالى :
ثلاثةٌ أنا خَصمُهُم يَومَ القِيامَةِ :
رَجُلٌ أعطى بي ، ثُمّ غَدَرَ
و رَجُلٌ باعَ حُرّا ، فَأكَلَ ثَمَنَهُ
و رجُلٌ استَأجَرَ أجِيرا فَاستَوفى مِنهُ العَمَلَ و لم يُوَفِّهِ أجرَهُ .
خداوند متعال فرمود :
سه كسند كه روز قيامت من خصم آنها هستم :
مردى كه با من پيمان بندد و سپس خيانت كند
ومردى كه انسان آزادى را [ برده كند و او را ] بفروشد و بهايش را بخورد
و مردى كه مزدورى را اجير كند و از او كاملاً كار بكشد و مزدش را به طور كامل نپردازد.
( الترغيب و الترهيب : ۴/۱۰/۱۹ )
امام على عليه السلام :
الغَدرُ، أقبَحُ الخِيانَتَينِ .
پيمان شكنى، زشت ترين خيانت است.
(غرر الحكم : ۱۶۹۰ )
امام على عليه السلام :
الغَدرُ ، شِيمَةُ اللِّئامِ .
پيمان شكنى ، خصلت فرومايگان است.
(غرر الحكم : ۲۹۱ )
امام على عليه السلام :
الغَدرُ ، يُضاعِفُ السَّيِّئاتِ .
پيمان شكنى ، گناهان را دو چندان مى كند.
(غرر الحكم : ۶۴۳ )
امام على عليه السلام :
الغَدرُ ، يُعَظِّمُ الوِزرَ و يُزرِي بالقَدرِ .
پيمان شكنى ، گناه را بزرگ مى كند و قدر و منزلت را لكّه دار مى سازد.
(غرر الحكم : ۲۱۹۱ )
امام على عليه السلام :
جانِبُوا الغَدرَ ؛
فإنّهُ مُجانِبُ القرآنِ .
از بى وفايى دورى كنيد ؛
زيرا كه آن از قرآن به دور است.
(غرر الحكم : ۴۷۴۱ )
امام على عليه السلام :
إيّاكَ و الغَدرَ ؛
فإنّهُ أقبَحُ الخِيانَةِ و إنَّ الغَدُورَ لَمُهانٌ عندَ اللّه ِ .
زنهار از پيمان شكنى ؛ كه آن زشت ترين خيانت است و پيمان شكن نزد خداوند بى مقدار است.
(غرر الحكم : ۲۶۶۴ )
امام على عليه السلام :
أسرَعُ الأشياءِ عُقوبَةً رجُلٌ عاهَدتَهُ على أمرٍ
و كانَ مِن نِيَّتِكَ الوفاءُ لَهُ و مِن نِيَّتِهِ الغَدرُ بكَ .
زودترين كيفر را مردى مى بيند ، كه با او بر سر چيزى پيمانى ببندى
و تو قصد پايبندى به آن را داشته باشى و او نيّت پيمان شكنى در سر بپروراند.
(غرر الحكم : ۳۱۷۴ )
امام على عليه السلام ـ در فرمان استاندارى مصر به مالك اشتر ـ نوشت :
فلا تَغدِرَنَّ بِذِمَّتِكَ و لا تَخِيسَنَّ (تَحبِسَنَّ) بِعَهدِكَ و لا تَختِلَنَّ عَدُوَّكَ ··· ؛
فإنَّ صبرَكَ على ضِيقِ أمرٍ تَرجُو انفِراجَهُ و فَضلَ عاقِبَتِهِ ،
خَيرٌ مِن غَدرٍ تَخافُ تَبِعَتَهُ .
به امان و زنهار خويش خيانت مكن و پيمانت را مشكن و دشمنت را مفريب···؛
زيرا شكيبايى تو در برابر دشوارى كارى كه به گشايش و نيك فرجاميش اميد دارى ،
بهتر از آن است كه دست به پيمان شكنى و خيانتى بزنى كه از پيامد ناگوار آن مى ترسى .
( نهج البلاغة : الكتاب ۵۳ )
امام صادق عليه السلام ـ وقتى از ايشان پرسيدند : دو سرزمين است كه هر دو از كفّار حربى هستند و هر يك براى خود فرمانروايى دارد .اين دو سرزمين با هم مى جنگند و سپس پيمان صلح مى بندند . اما يكى از دو فرمانروا به همتاى خود خيانت مى كند و نزد مسلمانان مى آيد و با آنان پيمان مى بندد كه در كنارشان با آن سرزمين ديگر بجنگند ـ فرمود :
لا يَنبَغي للمسلمينَ أن يَغدِرُوا و لا يَأمُرُوا بالغَدرِ و لا يُقاتِلُوا معَ الذينَ غَدَرُوا ،
و لكنَّهُم يقاتِلُونَ المُشرِكينَ ، حيثُ وَجَدُوهُم
و لا يَجوزُ علَيهِم ، ما عاهَدَ عليهِ الكُفّارُ .
مسلمانان نبايد پيمان شكنى كنند يا به پيمان شكنى تشويق نمايند يا در كنار پيمان شكنان بجنگند ،
اما مشركان را هر جا كه ديدند ، بايد با آنها بجنگند
و پيمانى كه كفّار با هم بسته اند ، بر ايشان نافذ نيست.
( الكافي : ۲/۳۳۷/۴ )
زشت ترين پيمان شكنى :
امام على عليه السلام :
الغَدرُ بِكُلِّ أحَدٍ ، قَبيحٌ
و هو بِذَوِي القُدرَةِ و السُّلطانِ ، أقبَحُ .
پيمان شكنى از هر كسى كه سر بزند ، زشت است ،
اما از شخص قدرتمند و مقتدر ، زشت تر است.
(غرر الحكم : ۱۸۶۴ )
امام على عليه السلام :
أقبَحُ الغَدرِ ، إذاعَةُ السِّرِّ .
زشت ترين خيانت ، فاش كردن راز [ كسى ] است.
( غرر الحكم : ۳۰۰۵ )
نكوهش وفادارى به پيمان شكنان :
امام على عليه السلام :
الوَفاءُ لِأهلِ الغَدرِ، غَدرٌ عندَ اللّه ِ،
و الغَدرُ بِأهلِ الغَدرِ ، وَفاءٌ عندَ اللّه ِ .
وفادارى با پيمان شكنان ، نزد خدا پيمان شكنى به شمار است
و پيمان شكنى با پيمان شكنان ، وفادارى است در نزد خدا.
( نهج البلاغة : الحكمة ۲۵۹ )
پيمان شكنى و زيركى :
امام على عليه السلام ـ در خطبه اى كه طى آن از پيمان شكنى نهى مى كند ـ فرمود :
أيُّها الناسُ ! إنَّ الوَفاءَ تَوأمُ الصِّدقِ و لا أعلَمُ جُنَّةً أوقى مِنهُ
و ما يَغدِرُ ، مَن عَلِمَ كيفَ المَرجِعُ
و لقد أصبَحنا في زمانٍ قد اتَّخَذَ أكثَرُ أهلِهِ الغَدرَ كَيْسا
و نَسَبَهُم أهلُ الجَهلِ فيهِ إلى حُسنِ الحِيلَةِ
ما لَهُم ؟ قاتَلَهُم اللّه ُ !
قد يَرَى الحُوَّلُ القُلَّبُ وَجهَ الحِيلَةِ
و دُونَها مانِعٌ مِن أمرِ اللّه ِ و نَهيِهِ .
فَيَدَعُها رَأيَ عَينٍ ، بعدَ القُدرَةِ علَيها
و يَنتَهِزُ فُرصَتَها ، مَن لا حَرِيجَةَ لَهُ فِي الدِّينِ .
اى مردم! وفادارى ، همزاد راستى و صداقت است و من سپرى محافظتر از آن نمى شناسم .
كسى كه بداند در آخرت چه سرنوشتى در انتظار پيمان شكنان است ، پيمان شكنى نمى كند .
اكنون ما در زمانه اى به سر مى بريم كه بيشتر مردم آن پيمان شكنى را زيركى مى دانند
و مردمان بى خبر و نادان هم اين پيمان شكنان را به خوش فكرى و زرنگى نسبت مى دهند .
آنان را چه مى شود؟ خدايشان بكشد !
شخص با بصيرت و آشنا به زير و بم كارها ، براى هر كار حيله و راه چاره اى مى داند ،
امّا اوامر و نواهى خدا ، مانع از به كارگيرى آن حيله و راه چاره مى شود .
او با آن كه اين حيله ها و نيرنگها را مى داند و توانايى به كار بستن آنها را نيز دارد، به كارشان نمى بندد،
ولى كسى كه در دين از هيچ گناهى پروا ندارد، در هر فرصتى كه پيدا كند ، دست به حيله مى زند.
( نهج البلاغة : الخطبة ۴۱ )
امام على عليه السلام :
و اللّه ِ! ما معاويةُ بِأدهى مِنّي و لكنَّهُ يَغدِرُ و يَفجُرُ
و لو لا كَراهِيَةُ الغَدرِ، لكُنتُ مِن أدهَى الناسِ
و لكنْ كُلُّ غُدَرَةٍ ، فُجَرَةٌ و كلُّ فُجَرَةٍ ، كُفَرَةٌ
و لكلِّ غادِرٍ ، لِواءٌ يُعرَفُ بهِ يومَ القِيامَةِ .
و اللّه ِ ! ما أُستَغفَلُ بِالمَكِيدَةِ و لا أُستَغمَزُ بِالشَّديدَةِ .
به خدا سوگند ! كه معاويه از من زيركتر نيست ، اما او دست به پيمان شكنى و معصيت مى آلايد
و اگر نبود كه خيانت و عهد شكنى ، زشت و نارواست ، بي گمان من زيركترين مردمان بودم .
اما هر خيانتى ، گناه است و هر گناهى ، نوعى كفر
و در روز رستاخيز ، هر پيمان شكنى را پرچمى است كه با آن شناخته مى شود .
به خدا سوگند ! من غافلگير نيرنگ [ معاويه و امثال او ] نمى شوم و در برابر سختى ها ناتوان نمى گردم .
( نهج البلاغة : الخطبة ۲۰۰ )
چگونگى محشور شدن پيمان شكن :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ لِكُلِّ غادِرٍ ، لِواءً يُعرَفُ بهِ يومَ القِيامَةِ .
در روز رستاخيز، هر پيمان شكنى پرچمى دارد كه با آن شناخته مى شود.
( كنز العمّال : ۷۶۸۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إذا جَمَعَ اللّه ، الأوَّلِينَ و الآخِرِينَ ، يومَ القِيامَةِ
يُرفَعُ لِكُلِّ غادِرٍ لِواءٌ
فقيلَ : هذِهِ غَدرَةُ فلانِ ابنِ فلانٍ ! .
در روز قيامت ، آن گاه كه خداوند همه خلايق را گرد آورد،
براى هر عهد شكنى پرچمى برافراشته مى گردد
و گفته مى شود : اين پيمان شكن ، فلان پسر بهمان است !.
( كنز العمّال : ۷۶۸۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ألا إنَّه يُنصَبُ لِكُلِّ غادِرٍ لِواءٌ يومَ القِيامَةِ بِقَدْرِ غَدرَتِهِ .
بدانيد كه روز قيامت براى هر پيمان شكنى پرچمى به اندازه خيانتى كه كرده است برافراشته مى شود.
( كنز العمّال : ۷۶۸۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لِكُلِّ غادِرٍ لِواءٌ يومَ القِيامَةِ يُرفَعُ لَهُ بقَدرِ غَدرِهِ
ألا و لا غادِرَ أعظَمُ غَدرا ، مِن أميرِ عامّةٍ .
روز قيامت، براى هر پيمان شكنى پرچمى است به اندازه خيانتى كه كرده است .
بدانيد كه خيانت هيچ پيمان شكنى ، بزرگتر از پيمان شكنى فرمانرواى يك ملت نيست.
( كنز العمّال : ۷۶۸۴ )
میزان الحکمه،جلد هشتم.