فقیه در احادیث
۰۳ خرداد ۱۳۹۴ 0عناوین
فقيه شدن در دين :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا ،
فَقَّهَهُ في الدِّينِ و ألهَمَهُ رُشدَهُ .
هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد،
او را در دين فقيه گرداند و راه درست و راستش را به او الهام فرمايد.
( كنز العمّال : ۲۸۶۹۰ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إذا أرادَ اللّه ُ بِعَبدٍ خَيرا ،
فَقَّهَهُ في الدِّينِ و زَهَّدَهُ في الدنيا و بَصَّرَهُ عُيوبَهُ .
هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد ،
او را در دين دانا و فقيه گرداند و به دنيا بى اعتنايش سازد و نسبت به عيبهايش او را بينا كند .
( كنز العمّال : ۲۸۶۸۹ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما عُبِدَ اللّه ُ تعالى بشيءٍ أفضَلَ مِن الفِقهِ في الدِّينِ .
خداوند به چيزى برتر از آگاهى دينى عبادت نشده است.
( كنز العمّال : ۲۸۷۵۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أفضَلُ العِبادَةِ ، الفِقهُ .
برترين عبادت ، فقه ( شناخت دين ) است.
( الترغيب و الترهيب : ۱/۹۳/۳)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنّ لِكُلِّ شيءٍ ، دِعامَةً و دِعامَةُ هذا الدِّينِ ، الفِقهُ .
همانا براى هر چيزى ، تكيه گاهى است و تكيه گاه اين دين، فقه است.
( كنز العمّال : ۲۸۷۶۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
اُفٍّ لِكُلِّ مُسلمٍ لا يَجعَلُ في كُلِّ جُمعَةٍ .يَوما يَتَفَقَّهُ فيهِ أمرَ دِينِهِ و يَسألُ عن دِينِهِ .
اُف بر هر مسلمانى كه هفته اى يك روز را به كار آموختن امور دينى خود و پرسيدن مسائل دينيش اختصاص ندهد.
( بحار الأنوار : ۱/۱۷۶/۴۴ )
امام على عليه السلام :
إذا فَقِهتَ ، فَتَفَقَّهْ فِي دِينِ اللّه ِ .
اگر خواستى دانا شوى، در دين خدا دانا و فقيه شو.
( غرر الحكم : ۴۰۷۶ )
امام على عليه السلام :
إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا ، فَقَّهَهُ في الدِّينِ و ألهَمَهُ اليَقينَ .
هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، او را در دين فقيه گرداند و يقين در دلش افكند.
( غرر الحكم : ۴۱۳۳ )
امام على عليه السلام :
لِيَتأسَّ صَغيرُكُم بكبيرِكُم
و لْيَرأفْ كَبيرُكُم بصَغيرِكُم
و لا تكونُوا كَجُفاةِ الجاهِليَّةِ ؛
لا في الدِّينِ يَتَفَقَّهونَ و لا عنِ اللّه ِ يَعقِلونَ .
بايد كوچكترهاى شما از بزرگترهاى شما سرمشق گيرند
و بزرگترانتان با كوچكترانتان مهربان باشند
و همچون مردمان خشن ( بى فرهنگ ) جاهليت نباشيد ؛
كه نه در دين فقيه بودند و نه درباره خدا تفكّر مى كردند.
( نهج البلاغة: الخطبة۱۶۶ )
تَعَلَّموا القرآنَ ؛ فإنّهُ أحسَنُ الحَديثِ
و تَفَقَّهُوا فيهِ ؛ فإنَّهُ رَبيعُ القُلوبِ .
قرآن را بياموزيد ؛كه آن بهترين سخن است
و در آن دانا شويد ؛ كه آن بهار دلهاست.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۰ )
امام على عليه السلام :
مَن تَفَقَّهَ في الدِّينِ كَثُرَ
كسى كه در دين فقيه شود [ اعوان و انصار او ] بسيار گردد ( بزرگ شود ).
( غرر الحكم : ۷۹۶۱ )
امام على عليه السلام ـ در سفارش به فرزند خود حسن عليه السلام ـ فرمود :
و خُضِ الغَمَراتِ للحَقِّ ، حَيثُ كانَ ، و تَفَقَّهْ في الدِّينِ .
براى يافتن حق، هر جا كه باشد، در گردابهاى سخت فرو رو و در دين فقيه شو.
( نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ )
امام كاظم عليه السلام :
تَفقَّهُوا في دِينِ اللّه ِ ؛
فإنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصيرَةِ و تَمامُ العِبادَةِ
و السَّببُ إلَى المَنازِلِ الرَّفيعَةِ و الرُّتَبِ الجَليلَةِ في الدِّينِ و الدنيا
و فَضلُ الفَقيهِ علَى العابِدِ ، كَفَضلِ الشَّمسِ علَى الكواكِبِ
و مَن لم يَتَفَقَّهْ في دِينِهِ ، لم يَرضَ اللّه ُ لَهُ عَمَلاً .
در دين خدا فقيه و دانا شويد؛
زيرا فقه كليد بصيرت است و مايه كمال عبادت
و وسيله رسيدن به مقامات بلند و مراتب عالى دينى و دنيايى .
برترى فقيه بر عابد، همچون برترى خورشيد است بر ستارگان
و هر كه در دين خود دانا و فقيه نشود، خداوند هيچ عملى را از او نپسندد.
( بحار الأنوار : ۷۸/۳۲۱/۱۹ )
فقيه ترين مردم :
امام صادق عليه السلام :
أنتُم أفقَهُ الناسِ إذا عَرَفتُم معانيَ كلامِنا؛
إنّ الكَلِمَةَ لَتَنصَرِفُ على وُجوهٍ .
فلو شاءَ إنسانٌ لَصَرَفَ كلامَهُ كيفَ شاءَ و لا يكذِبُ .
شما اگر مقصود سخن ما را بفهميد، فقيه ترين مردم خواهيد بود ؛
همانا سخن به وجوه گوناگونى قابل بيان است.
پس انسان اگر بخواهد مى تواند سخن خود را آن طور كه مى خواهد بيان كند و دروغ نگويد.
( معاني الأخبار : ۱/۱)
امام صادق عليه السلام :
لا يكونُ الرجُلُ مِنكُم فَقيها ،
حتّى يَعرِفَ مَعاريضَ كلامِنا .
هيچ فردى از شما فقيه نباشد،
مگر آن گاه كه تعريضات كلام ما را بفهمد.
( معاني الأخبار : ۲/۳ )
امام صادق عليه السلام :
إنّا و اللّه ِ لا نَعُدُّ الرجُلَ مِن شيعَتِنا فَقيها ،
حتّى يُلحَنَ لَهُ فَيَعرِفَ اللَّحنَ .
به خدا قسم ما فردى از شيعيان خود را فقيه نمى شماريم،
مگر آن گاه كه سخنى سر بسته و با كنايه به او گفته شود و وى مقصود را دريابد.
( بحار الأنوار : ۲/۲۰۸/۱۰۱ )
ويژگيهاى فقيه :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما ازدادَ عَبدٌ قَطُّ فِقها في دِينِهِ ،
إلاّ ازدَادَ قَصدا في عَمَلِهِ .
هرگز بنده اى بر فقه ( شناخت خود ) از دينش نيفزود ،
مگر اين كه بر ميانه روى او در عملش افزوده گشت .
( كنز العمّال : ۵۴۰۴ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
كَفى بالمَرءِ فِقها ، إذا عَبَدَ اللّه َ
و كفى بالمَرءِ جَهلاً ، إذا اُعجِبَ بِرَأيهِ .
در فقاهت ( دانايى ) مرد همين بس ، كه خدا را عبادت كند
و در نادانى مرد همين بس ، كه به رأى خود مغرور باشد.
( كنز العمّال : ۲۸۷۹۴ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لا يَفقَهُ العَبدُ كُلَّ الفِقهِ ،
حتّى يَمقُتَ الناسَ في ذاتِ اللّه ِ
و حتّى لا يكونَ أحَدٌ أمقَتَ مِن نفسِهِ .
آدمى فقيهِ تمام عيار نباشد،
مگر آن گاه كه خشم و كينش با مردم براى خدا باشد
و مگر آن گاه كه احدى نزد او منفورتر از نفْس خودش نباشد.
( كنز العمّال : ۲۸۹۵۰ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در سفارش به ابوذر ـ فرمود :
لا يَفقَهُ الرجُلُ كُلَّ الفِقهِ ،
حتَّى يَرَى الناسَ أمثالَ الأباعِرِ فلا يَحفِلَ بِوُجودِهِم
و لا يُغَيِّرَهُ ذلكَ كما لا يُغَيِّرُهُ وُجودُ بَعيرٍ عندَهُ
ثُمّ يَرجِعَ هُو إلى نفسِهِ ، فيَكونَ أعظَمَ حاقِرٍ لها .
آدمى فقيه كامل نشود،
مگر آن گاه كه مردم در نظرش مانند مشتى شتر باشند و به بود و نبود آنها اهميتى ندهد
و همچنان كه اگر شترى در كنار او باشد فرقى به حالش ندارد ، وجود مردم نيز در او تغيير و تأثيرى ايجاد نكند
و با اين حال وقتى به خودش برگردد ، بيشترين تحقير و بى اعتنايى را نسبت به نفس خويش روا دارد.
( بحار الأنوار : ۷۲/۳۰۴/۵۱ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در سفارش به ابوذر ـ فرمود :
لا يَفقَهُ الرجُلُ كلَّ الفِقهِ ؛
حتّى يَرى الناسَ في جَنبِ اللّه ِ تباركَ و تعالى أمثالَ الأباعِرِ
ثُمّ يَرجِعَ إلى نفسِهِ فيكونَ هُو أحقَرَ حاقِرٍ لها .
آدمى فقيه كامل نباشد؛
مگر آن گاه كه مردم را در كنار خداوند متعال همانند مشتى شتر بيند
و با اين حال وقتى به خودش برگردد، بيش از همه نفْس خودش را حقير و بى مقدار شمارد.
( بحار الأنوار : ۷۷/۸۳/۳ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مِن فِقهِ الرجُلِ ، أن يُصلِحَ مَعِيشَتَهُ
و ليسَ مِن حُبِّ الدنيا ، طَلَبُ ما يُصلِحُكَ .
از نشانه هاى فقاهت ( دين شناسى ) آدمى ، اين است كه امور معيشتى خود را سامان دهد
و تحصيل آنچه زندگيت را سامان مى دهد ، دنيا دوستى نيست.
( كنز العمّال : ۵۴۳۹ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مِن فِقهِ الرجُلِ ، قِلَّةُ كلامِهِ فيما لا يَعنيهِ .
از نشانه هاى فقاهتِ آدمى ، اين است كه سخنان بيهوده كمتر گويد.
( بحار الأنوار : ۲/۵۵/۲۸ )
رُويَ أنَّ : رجُلاً جاءَ إلَى النبيِّ صلى الله عليه و آله لِيُعَلِّمَهُ القرآنَ .
فانتَهى إلى قولِهِ تعالى :
« فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيرا يَرَهُ * و مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّا يَرَهُ »
فقالَ : « يَكفِيني هذا » و انصَرَفَ .
فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : انصَرَفَ الرجُلُ و هُو فَقيهٌ .
روايت شده است كه : مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد تا حضرت به او قرآن بياموزد.
چون پيامبر به اين آيه رسيد:
« پس هر كس به اندازه ذره اى خوبى كند، آن را مى بيند و هر كس به اندازه ذره اى بدى كند [ نيز] آن را مى بيند »
عرض كرد: « مرا بس است » و رفت.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : اين مرد در حالى كه فقيه و فهميده شد بازگشت .
( الزلزلة : ۷ و ۸ - بحار الأنوار : ۹۲/۱۰۷/۲ )
امام على عليه السلام :
الوَرَعُ ، شِيمَةُ الفَقيهِ .
پارسايى، خصلت فقيه است.
( غرر الحكم : ۹۹۵ )
امام على عليه السلام ـ در فرمان استاندارى خود به محمّد بن ابى بكر ـ نوشت :
إنّ أفضَلَ الفِقهِ ، الوَرَعُ في دِينِ اللّه ِ و العَمَلُ بطاعَتِهِ .
فعَلَيكَ بالتَّقوى في سِرِّ أمرِكَ و عَلانيَتِهِ .
برترين فقه ، پارسايى داشتن در دين خدا و به كار بستن فرمان اوست.
پس بر تو باد رعايت تقوا در امور پنهان و پيدايت .
( شرح نهج البلاغة : ۶/۷۱ )
امام على عليه السلام :
أ لا اُخبِرُكُم بالفَقيهِ حَقِّ الفَقيهِ ؟
مَن لم يُرَخِّصِ الناسَ في مَعاصِي اللّه ِ
و لم يُقَنِّطْهُم مِن رَحمَةِ اللّه ِ
و لم يُؤمِنْهُم مِن مَكرِ اللّه ِ
و لم يَدَعِ القرآنَ رَغبَةً عَنهُ إلى ما سِواهُ .
آيا شما را از فقيهِ حقيقى آگاه نكنم؟
كسى كه جواز معصيت خدا به مردم ندهد
و از رحمت خدا نوميدشان نكند
و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد
و از قرآن به چيز ديگر رو نكند.
( تحف العقول : ۲۰۴ )
امام على عليه السلام :
الفَقيهُ كُلُّ الفَقيهِ ؛
مَن لم يُقنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ
و لم يُؤيِسْهُم مِن رَوحِ اللّه ِ
و لم يُؤَمِّنْهُم مِن مَكرِ اللّه ِ .
فقيه كامل و واقعى ؛ كسى است كه
مردم را از رحمت خدا نوميد نكند
و آنان را از فيض درگاهش مأيوس نگرداند
و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد.
( نهج البلاغة : الحكمة ۹۰ )
امام على عليه السلام :
إنَّ مِن الحَقِّ أن تَفَقَّهوا
و مِن الفِقهِ أن لا تَغتَرُّوا
يكى از حقوق [ شما بر خودتان ] آن است كه فقيه ( دين شناس ) شويد
و از نشانه هاى فقه، آن است كه گرفتار غفلت و فريب نشويد.
( الكافي : ۱/۴۵/۶)
امام على عليه السلام :
إنَّ الحَزمَ أن تَتَفقَّهُوا
و مِن الفِقهِ أن لا تَغتَرُّوا .
از دورانديشى و محكم كارى است كه فقيه شويد
و از فقه است كه دستخوش غفلت و فريب نشويد.
( الأمالي للمفيد : ۲۰۶/۳۸ )
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به مردى كه پرسش كرد و حضرت پاسخ او را داد و او گفت : فقها اين را نمى گويند ـ فرمود :
يا وَيحَكَ ! و هَل رَأيتَ فَقيها قَطُّ ؟ !
إنَّ الفَقيهَ حَقَّ الفَقيهِ ، الزاهِدُ في الدنيا الراغِبُ في الآخِرَةِ
المُتَمسِّكُ بسُنَّةِ النبيِّ صلى الله عليه و آله .
واى بر تو! آيا هرگز فقيهى ديده اى؟!
فقيه حقيقى ، كسى است كه به دنيا بى اعتنا و به آخرت مشتاق باشد
و به سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله چنگ در زند.
( الكافي : ۱/۷۰/۸ )
امام صادق عليه السلام :
لا يكونُ الرجُلُ فَقيها ، حتّى لا يُبالِيَ أيَّ ثَوبَيهِ ابتَذَلَ و بما سَدَّ فَورَةَ الجُوعِ .
آدمى تا برايش مهم نباشد چه جامه اى بپوشد و با چه چيز سَدّ جوع كند ، فقيه نيست.
( الخصال : ۴۰/۲۷ )
امام رضا عليه السلام ـ به نقل از پدران بزرگوارش عليهم السلام ـ فرمود :
رُفِعَ إلى رسولِ اللّهِ قَومٌ في بَعضِ غَزَواتِهِ .
فقالَ : مَنِ القَومُ ؟
فَقالوا : مُؤمنونَ ، يا رسولَ اللّهِ .
قالَ : و ما بَلَغَ مِن إيمانِكُم ؟
الصَّبرُ عندَ البَلاءِ و الشُّكرُ عندَ الرَّخاءِ و الرِّضا بالقَضاءِ .
فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : حُلَماءُ عُلَماءُ كادُوا مِن الفِقهِ أن يَكونوا أنبياءَ .
مِن علاماتِ الفِقهِ الحِلمُ و العِلمُ و الصَّمتُ .
از نشانه هاى فقاهت، بردبارى و دانش و خاموشى است.
( الاختصاص : ۲۳۲ )
گران بودن وجود فقيه بر ابليس :
فقاهت ، روح عبادت است .
مرگ فقيه
آفت فقيهان :
میزان الحکمه،جلد نهم.