وقایع روز پنجم جمادی الاول

وقایع روز پنجم جمادی الاول

۱۶ آبان ۱۳۹۵ 0 فرهنگ و اجتماع

1- ولادت عقيلة العرب زينب كبرى سلام الله علیها ۵ ق

 مادرایشان حضرت زهراء و شوهرش ‍ عبدالله بن جعفر پسر عمّ خويش بود و از او فرزندانى آورد به نامهاى محمّد و عون كه در كربلا شهيد شدند و بعضى نوشته اند مادر محمد خوصا نام داشت واز حضرت زينب نبود و جناب زينب سوّمين فرزند فاطمه زهراء مى باشد و زندگى اين خاتون را در كتاب انصار الحسين نوشته شده است.

2- آفتاب بر حضرت يوشع پيغمبرعليه‌السلام برگشت

يوشع وصى و خواهرزاده حضرت موسى و چهل و دو سال در خدمت حضرت موسى بود و صد ساله بود كه كليم اللّه رحلت نمود و ۲۷ سال به امر نبوت پرداخت و سپس از دار فانى به دار باقى شتافت و مدت عمر آن حضرت ۱۲۷ سال بود.

ناگفته نماند كه آفتاب بر دو شخصيت ردّ شده اول بر يوشع عليه‌السلام و ديگرى بر حضرت اميرالمؤمنين على بن ابي طالب عليه‌السلام وصى رسول خداصلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم .

3- غزوة موته درسال هشتم هجرت

موته قريه اي است از قراى بَلقاء در اراضى شام و از آنجا تا بيت المقدس دو منزل راه است. حضرت رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم حارث بن عمير را با نامه اى به سوى حاكم بُصرى (بضم با) كه قصبه ايست از اَعمال شام فرستاد وقتى كه به اراض موته رسيد شرحبيل بن عمرو از بزرگان درگاه قيصر او را به قتل رسانيد اين خبر به گوش پيغمبر رسيد فرمان داد لشكر اسلام به ارض جُرف روند و خود حضرت نيز تشريف بردند لشكر مسلمانان سه هزار نفر بود حضرت پرچم سفيد را به جعفر بن ابي طالب داد و امير لشكر نمود فرمود اگر جعفر نماند زيدبن حارثه و اگر او نيز نماند عبدالله بن رواحة پرچم را بردارد بعد از آن مسلمانان كسى را اختيار مى كنند تا امير لشكر شود.

شرحبيل اين خبر را شنيد او نيز از قيصر لشكرى عظيم خواست پس هر دو لشكر مقابل هم صف كشيدند جناب جعفر حمله نمود بعد از جنگ و فداكارى و رشادت اول دست راست او را جدا كردند پرچم را به دست چپ گرفت و دست چپ او را نيز جدا كردند. پرچم را با دو بازويش ‍ نگه داشت كافرى شمشيرى بر كمرش زد و آن حضرت را شهيد نمود بعد زيد بن حارثه و بعد از كشته شدن آن عبدالله بن رواحة پرچم را برداشت و بعد از كشته شدن عبدالله مسلمانان خالدبن وليد را امير لشكر كردن خالد از روز تا شب در ميدان حرب به ضرب مشغول بود و روز ديگر اوضاع لشكر را تغيير داد مخالفان تصور كردند كه به لشكر اسلام نيروى كمكى آمده از ترس ‍ گريختند و مسلمانان با نصرت متوجه مدينه گشتند.

منبع:
کتاب حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی
 
کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث