وَ قَالَ (علیه السلام): تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ.
و فرمود (ع): يارى خداوند به مقدار رنج و زحمت هر كس برسد.
و آن حضرت فرمود: رزق و روزى به اندازه نياز و خرج نازل مى شود.
تناسب امداد الهى با نيازها (اعتقادى):و درود خدا بر او، فرمود: كمك الهى به اندازه نياز فرود مى آيد.
[و فرمود:] يارى -خدا- آن اندازه رسد كه به كار دارى.
امام عليه السّلام (در باره روزى) فرموده است:كمك و يارى (روزى هر كس از جانب خدا) باندازه نيازمندى (او) خواهد رسيد.
امام(عليه السلام) فرمود: كمك به اندازه حاجت و نياز نازل مى شود.
امداد الهى به اندازه نياز توست:امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود اشاره اى به رابطه مواهب الهى با نيازها و مصرف ها كرده مى فرمايد: «كمك (الهى) به اندازه حاجت و نياز نازل مى شود»; (تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَؤُونَةِ).این سخن در واقع دو پیام دارد: پیام نخست این است که هرچه هزینه انسان بیشتر شود به طور طبیعى تلاش و کوشش وى بیشتر مى گردد و مواهب فزون ترى نصیبش مى شود و این که در احادیث آمده است: «روزى همراه همسران به خانه شوهران مى آید»(1) نیز ممکن است اشاره به همین معنا باشد که انسان مجرد تلاش زیادى براى زندگى نمى کند; اما هنگامى که احساس کرد بار مسئولیت نفقه همسر بر عهده اوست و آبرویش در خطر است بر تلاش و فعالیت خود مى افزاید و روزى به خانه او سرازیر مى شود. همچنین هر زمان فرزند یا فرزندان بیشترى پیدا مى کند این احساس و آن تلاش بیشتر حاصل مى گردد.پیام دوم پیام معنوى و الهى است که خداوند روزى رسان به افرادى که براى زندگى هزینه بیشترى مى کنند و سخت گیرى به همسر و فرزند ندارند و دست و دل آنها براى بخشش به نیازمندان و کارهاى خیر و پذیرایى مهمان باز است، رزق و روزى وسیع ترى عنایت مى کند. این گفتار حکیمانه در واقع مى خواهد مردم را از بخل و تنگ گرفتن بر عیال و کسانى که نان خور او هستند بر حذر دارد و به شرکت در کارهاى خیر تشویق کند و امیدوار سازد که هر اندازه بیشتر به سراغ این امور رود خداوند هم روزى او را وسیع تر مى کند.قرآن مجید به کسانى که در عصر جاهلیت عرب فرزندان خود را از ترس فقر مى کشتند خطاب کرده و مى فرماید: «(وَلاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاَق نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ); و فرزندانتان را از ترس فقر به قتل نرسانید، ما آنها و شما را روزى مى دهیم»(2) و در آیه 22 و 23 سوره «ذاریات» مى فرماید: «(وَفِى السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ * فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالاَْرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنطِقُونَ); و روزى شما در آسمان است و نیز آنچه شما وعده داده مى شوید * سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حق است همان گونه که شما سخن مى گویید». ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه خود حدیثى را (از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)) آورده که مى فرماید: «مَنْ وَسّعَ وُسِعَ عَلَیْهِ وَکُلَّما کَثُرَ الْعِیالُ کَثُرَ الرِّزْقُ; هر کس دامنه انفاق را گسترش دهد خداوند روزى او را وسیع تر مى کند و هر زمان افراد خانواده انسان بیشتر شوند روزى نیز فزون تر خواهد شد».(3)ابن ابى الحدید سپس داستانى از بعضى از ثروتمندان نقل مى کند که تقسیم سالانه اى براى جمعى از فقرا داشت. ناگهان به نظرش آمد که این هزینه زیادى مى برد. به حساب دار خود دستور داد که آن را قطع کند. شبى در خواب دید که اموال زیادى در خانه دارد و گروهى آنها را از درون خانه اش به آسمان مى برند و او جزع و بى تابى مى کند و عرضه مى دارد: پروردگارا! روزى من چه شد؟ روزى من چه شد؟ ناگاه این پیام به او رسید که ما اینها را به تو روزى دادیم که آن را درباره فقرا مصرف کنى هنگامى که آن را قطع کردى ما هم آنها را از تو گرفتیم به دیگران دادیم. صبح گاهان هنگامى که بیدار شد به حساب دارش دستور داد تمام آن کمک ها را ادامه دهد(4). (5)*****پی نوشت:(1). کافى، ج 5، ص 330.(2). اسراء، آیه 31.(3). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 337.(4). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 337.(5). سند گفتار حکیمانه: مرحوم خطیب در کتاب مصادر تنها منبع دیگرى که براى این کلام حکیمانه نقل مى کند کتاب غررالحکم است که گرچه نویسنده اش بعد از مرحوم سیّد رضى مى زیسته ولى آن را به گونه اى نقل کرده است که با آنچه در نهج البلاغه آمده تفاوت هایى دارد، زیرا اولاً: قبل از این جمله، کلام دیگرى آمده است: «تَنْزِلُ الْمَثُوبَةُ عَلى قَدْرِ الْمُصیبَةِ; ثواب به اندازه مصیبت نازل مى شود» و ثانیاً: اضافه اى در خود این جمله دارد به این صورت: «تَنْزِلُ مِنَ اللهِ الْمَعُونَةُ عَلى قَدْرِ الْمَؤُونَةِ» اضافه بر این، کلام حکیمانه مزبور در منابع شیعه و اهل سنت، با تعبیرات مختلفى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)، امام باقر و امام صادق و امام کاظم(علیهم السلام) نیز نقل شده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 121)
امام (ع) فرمود: «تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ»:«مئونة»، يعنى رنج و سختى. اين كلمه بر وزن مفعله از ريشه اين است و مقصود آن است كه سختى و سنگينى بر خانواده و امثال آنها زمينه است براى فرا رسيدن كمك الهى به صورت روزى و نيروى الهى براى رسيدگى به حالات آنان و رفع رنج و زحمت از ايشان.
منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج 21، ص: 211
الثالثة و الثلاثون بعد المائة من حكمه عليه السّلام:(133) و قال عليه السّلام: تنزل المعونة على قدر المئونة. (77340- 77333)
اللغة:(المئونة) تهمز و لا تهمز و هي فعولة، و قال الفرّاء: هي مفعلة من الأين و هو التعب و الشدّة و يقال: مفعلة من الأون و هو الخروج عن العدل لأنّه ثقل على الإنسان، كذا قال الجوهرى- مجمع البحرين.المعنى:الظاهر أنّ المراد من المئونة المصارف المالية كما ورد في الحديث: الخمس بعد المئونة، و من يصرف مالا أكثر على عياله أو غيرهم فيكسب منهم الاعانة على اموره، فكلّما كان المصرف أكثر كان جلب الاعانة بمقدارها، و إن كان المئونة في سبيل اللَّه و على وجه التصدّق تندرج في الحكمة السابقة، و يؤيّده لفظة: تنزل.الترجمة:كمك باندازه صرف مال نازل مى شود.اندازه صرف مال و جاهت آيد ز خدا كمك برايت
جلوه تاريخ درشرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 7، ص358
تنزل المعونه على قدر المؤنة. «يارى -روزى- به اندازه هزينه نازل مى شود.»
در حديث مرفوع آمده است: «هر كس گشايش دهد بر او گشايش داده مى شود و هر چه عيال -روزى خوران- فزون شوند، روزى فزون تر مى شود.»
يكى از توانگران كه براى گروهى از درويشان مقررى تعيين كرده بود و همه ساله به آنان مى پرداخت، آن را بسيار دانست و به دبير خويش گفت نپردازد. به خواب چنان ديد كه اموال و خواسته بسيارى در خانه اوست كه گروهى آن را از زمين به آسمان مى برند و او بى تابى مى كند و مى گويد: پروردگارا اين روزى من است، روزى من. به او گفته شد: اينها را به تو داده بوديم كه همان گونه مصرف كنى و چون آن را قطع كردى، از تو برداشتيم و براى ديگرى قرار داديم. چون شب را به صبح آورد، دبير خود را فرمان داد كه همه آن مقرريها را همچنان كه مى پرداخته، بپردازد.