جبر در احادیث
۰۹ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلامعناوین
سرشت خدايى :
امام صادق عليه السلام :
إنَّ اللّه َ خلقَ خَلقَهُ جميعا مُسلمِينَ أمَرَهُم و نَهاهُم
و الكُفر اسمٌ يَلْحَقُ الفِعلَ حينَ يَفْعلُهُ العبدُ
و لَم يَخْلُقِ اللّه ُ العبدَ حينَ خَلَقهُ كافرا ؛
إنَّهُ إنَّما كَفَرَ مِن بَعدِ أنْ بَلغَ وَقتا لَزِمَتْهُ الحُجّةُ مِن اللّه ِ
فَعَرضَ عليهِ الحقَّ ، فَجحَدَهُ فبِإنْكارِهِ الحقَّ صارَ كافرا .
خداوند همه آفريدگان خود را مسلمان آفريد و به آنان امر و نهى كرد
و كفر نامى است كه به دنبال كفر ورزيدن بنده مى آيد.
خداوند آنگاه كه بنده را مى آفريد، او را كافر نيافريد ؛
بلكه آنگاه كفر ورزيد كه روزگارى رسيد و حجّت الهى ملازم او شد
و حق را بر آن بنده عرضه كرد، اما او آن را نپذيرفت و با نپذيرفتن حق كافر گشت.
( بحار الأنوار : ۵/۱۹/۲۹ )
امام صادق عليه السلام :
إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ خَلقَ النّاسَ كُلَّهُم على الفِطْرَةِ الّتي فَطَرهُم علَيها ، لا يَعرِفونَ إيمانا بشريعةٍ و لا كُفرا بِجُحودٍ ، ثُمّ بَعثَ اللّه ُ الرُّسلَ تَدعو العِبادَ إلى الإيمانِ بهِ، فمِنْهُم مَن هدى اللّه ُ و مِنْهُم مَن لَم يَهْدِهِ اللّه ُ .
خداوند عزّ و جلّ همه مردم را بر فطرتى كه در نهادشان سرشت، آفريد كه نه ايمان به دين و شريعتى را مى شناختند و نه كفر و انكار نسبت به آن را. آن گاه خداوند رسولان را برانگيخت تا بندگان را به ايمان آوردن به خدا فرا خوانند. سپس خداوند برخى از مردم را هدايت كرد و برخى را هدايت نكرد.
( الكافي : ۲/۴۱۷/۱ ، بحار الأنوار : ۶۹/۲۱۳/۱ )
نادرستى جبر :
امام على عليه السلام ـ در بيان نادرستى جبر ـ فرمود:
لَو كانَ كذلكَ ، لَبَطلَ الثَّوابُ و العِقابُ و الأمرُ و النَّهْيُ و الزَّجْرُ
و لَسقَطَ معنى الوَعْدِ و الوَعيدِ و لَم تَكُنْ على مُسيءٍ لائمَةٌ و لا لمُحسنٍ مَحْمَدةٌ
و لكانَ المُحسنُ أوْلى باللاّئمةِ مِن المُذنِبِ
و المُذنِبُ أولى بالإحسانِ مِن المُحسِنِ
تلكَ مَقالةُ عَبَدَةِ الأوثانِ و خُصَماءِ الرَّحمنِ .
اگر چنين بود ، آن گاه ثواب و عقاب و امر و نهى و بازداشتن، از كارهاى پوچ بود
و وعده و وعيد معنايى نداشت و بدكار، سرزنش و نيكوكار ، تشويق نمى شد
و نيكوكار به سرزنش سزاوارتر مى شد تا بدكار
و بدكار به پاداش و احسان سزامندتر مى شد تا نيكوكار .
جبر ، عقيده بت پرستان و دشمنان خداى رحمان است.
( بحار الأنوار : ۵/۱۳/۱۹ )
امام على عليه السلام ـ درباره آيه « اگر پروردگارت مى خواست همانا همه مردم روى زمين ايمان مى آوردند . پس آيا تو مردم را ناگزير مى كنى كه ايمان آورند ؟ » ـ فرمود :
فأنزلَ اللّه ُ تعالى علَيهِ :
يا محمّدُ ! « وَ لَو شَآءَ رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرضِ كُلُّهُم جَميعا » على سبيلِ الإلْجاءِ و الاضْطِرارِ في الدُّنيا ،
كما يُؤمِنُونَ عندَ المُعايَنةِ و رُؤيةِ البَأسِ و في الآخِرَةِ
و لَو فَعَلتُ ذلكَ بهِم ، لم يَسْتحِقّوا مِنّي ثَوابا و لا مَدْحا ؛
لكنّي اُريدُ مِنهُم أنْ يُؤمِنوا مُختارِينَ غيرَ مُضْطَرّينَ ؛
لِيَسْتَحقّوا مِنّي الزُّلْفى و الكَرَامةَ و دَوامَ الخُلودِ في جَنّةِ الخُلْدِ .
خداوند متعال اين آيه را نازل كرد و فرمود :
اى محمّد! « اگر پروردگارت مى خواست ، همه مردم روى زمين » در دنيا از روى اجبار و ناچارى « ايمان مى آوردند » ،
همچنان كه در آخرت، به هنگام مشاهده عذاب الهى ايمان مى آورند.
اگر اين كار را با بندگان مى كردم ، آن گاه سزاوار ثواب و ستايش از جانب من نبودند ؛
بلكه از آنان مى خواهم كه با اختيار و ميل خود ايمان بياورند ؛
تا سزامند منزلت و كرامت از سوى من و جاودانه شدن در بهشت جاويد شوند.
( عيون أخبار الرضا : ۱/۱۳۵/۳۳ )
نزهة الناظر :
جَمَعَ الحَجّاجُ بنُ يوسُفَ أهلَ العِلمِ و سَأَلَهُم عَنِ القَضاءِ و القَدَرِ .
فَقالَ أحَدُهم : سمعتُ أميرَ المؤمنينَ عَلِىِّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام يَقولُ : يا بنَ آدمَ ! مَن وسَّعَ لَكَ الطَّريقَ ، لَم يأخُذ عَلَيك المَضيقَ
و قالَ آخر : سَمِعتُه عليه السلام يَقولُ : إذا كانَت الخَطيئةُ عَلَى الخاطئ حَتما ، كان صلى الله عليه و آله ، القِصاصُ في القضيّة ظُلما
و قال آخر : سمعته عليه السلام يقول : ما كانَ مِن خَيرٍ ، فَبِأمرِ اللّه ِ و بِعِلمِهِ و ما كانَ مِن شرٍّ ، فَبِعلمِ اللّه ِ، لا بِأمرِهِ .
فقالَ الحَجّاجُ : أ كُلُّ هذا مِن قولِ أبي تُرابٍ ؟! لَقَد اغتَرَفوها مِن عَينٍ صافِيَةٍ .
حَجّاج بن يوسف دانشمندان را گرد آورد و از آنان درباره قضا و قدر پرسيد.
پس يكى از آنان گفت : شنيدم امير مؤمنان على بن ابى طالب مى گويد :اى آدمى زاده ! آن كه راه را براى تو باز نهاده است، بر تو تنگ نمى گيرد
و ديگرى گفت : شنيدم كه على عليه السلام مى گويد: اگر خطا بر خطاكار واجب و حتمى باشد، حكم به قصاص او ظلم است
و ديگرى گفت: شنيدم كه مى فرمايد : هر چه خير باشد ، به فرمان و با آگاهى خداست و هر چه شرّ باشد ، با آگاهى خداست، اما به فرمان او نيست.
حَجّاج گفت: آيا همه اينها گفته ابو تراب است ؟! بى گمان همه از يك آبشخور زلال برگرفته شده اند .
( ورد ما يقرب مضمون هذه الرواية في كتاب الطرائف : ۳۲۹ و كتاب بحار الأنوار : ۵ / ۵۸ - نزهة الناظر : ۵۱ / ۲۵ )
امام صادق عليه السلام :
ما اسْتَطعتَ أنْ تَلومَ العبدَ علَيهِ، فهُو مِنهُ
و ما لَم تَسْتَطِعْ أنْ تَلومَ العَبدَ علَيهِ ، فهُو مِن فِعلِ اللّه ِ .
يقولُ اللّه ُ تعالى للعبدِ : لِمَ عَصَيْتَ ؟ لِمَ فَسَقْتَ ؟ لِمَ شَرِبْتَ الخَمرَ ؟ لِمَ زَنَيْتَ ؟ ؛ فهذا فعلُ العبدِ
و لا يقولُ لَه : لِمَ مَرِضْتَ؟ لِمَ قَصُرْتَ ؟ لِمَ ابْيَضَضْتَ ؟ لِمَ اسْوَدَدْتَ؟ ؛ لأنَّهُ مِن فِعلِ اللّه ِ تعالى .
هر چيزى كه بتوانى بنده را به سبب انجام آن سرزنش كنى ، كار خود اوست
و هر آن چيزى كه نتوانى بنده را به سبب آن سرزنش كنى ، كار خداست.
خداى متعال به بنده اش مى فرمايد :چرا نافرمانى كردى ؟ چرا نابكارى كردى ؟ چرا شراب خوردى؟ چرا زنا كردى ؟ ؛ پس اينها كار بنده است .
به او نمى فرمايد:چرا بيمار شدى ؟ چرا قد و قامتت كوتاه شد ؟ چرا سفيد پوست شدى ؟ چرا سياه پوست شدى ؟ ؛ چون اين امور فعل خداوند متعال است.
( بحار الأنوار : ۵/۵۹/۱۰۹ )
امام كاظم عليه السلام :
إنّ السَّيّئاتِ لا تَخْلو مِن إحدى ثلاثٍ :
إمّا أنْ تكونَ مِن اللّه ِ ـ و لَيستْ مِنهُ ـ
فلا يَنبغي للرَّبِّ أنْ يُعذّبَ العبدَ على ما لا يَرْتَكِبُ
و إمَّا أنْ تكونَ مِنهُ و مِن العبدِ ـ و لَيستْ كذلكَ ـ
فلا يَنبغي للشَّريكِ القَوِيِّ أنْ يظلِمَ الشَّريكَ الضَّعيفَ
و إمّا أنْ تكونَ مِن العبدِ ـ و هِي مِنهُ ـ
فإنْ عَفا فبِكَرَمِهِ وجُودِهِ و إنْ عاقَبَ فبِذَنبِ العبدِ و جَريرَتِهِ .
گناهان از سه حال خارج نيستند :
يا از جانب خدايند ـ كه البته چنين نيست ـ ؛
در اين صورت ، پروردگار را نشايد كه بنده را براى آنچه مرتكب نشده عذاب كند .
يا از جانب خدا و بنده، هر دو، است ـ كه البته چنين هم نيست ـ ؛
در اين صورت ، سزاوار نيست كه شريك نيرومند به شريك ناتوان ستم روا دارد.
يا اين كه از جانب بنده است ـ كه همين طور هم هست ـ ؛
در اين صورت ، اگر خداوند او را ببخشد ، از روى بزرگوارى و بخشندگى چنين كرده است و اگر كيفرش دهد ، به سبب گناه و بزهكارى خود او كيفر داده است.
( بحار الأنوار : ۷۸/۳۲۳/۲۳ )
نه جبر و نه تفويض :
كنز العمّال :
عن عليِّ بن أبي طالبٍ أنّهُ خَطَب النّاسَ يوما ···
فقامَ إلَيهِ رجلٌ ممّن كان شَهِدَ مَعَهُ الجَملَ فقال :
يا أميرَ المؤمنينَ ! أخبرنا عَنِ القَدَر؟
قال : بحرٌ عَميقٌ ، فلا تلجه .
قالَ : يا أميرَ المؤمِنين! أخبِرْنا عن القدر؟
قال : سِرُّ اللّه ِ، فلا تَتَكلّفْهُ .
قالَ : يا أميرَ المؤمنينَ ! أخبِرنا عَن القَدَرِ؟
قال : أمّا إذ أبَيتَ فإنَّهُ أمرٌ بين أمرَينِ . لا جبرَ و لا تفويضَ .
روزى على عليه السلام براى مردم خطبه مى خواند···
كه مردى از آنان كه در جنگ جمل همراه آن حضرت بود برخاست
و گفت : اى امير المؤمنين! ما را از قَدَر ( تقدير) آگاه گردان .
حضرت فرمود: دريايى ژرف است ، در آن فرو مرو .
مرد دوباره گفت: اى امير المؤمنين ! ما را از قدر آگاه فرما .
حضرت فرمود: اين راز خداوند است، درباره آن خود را به زحمت ميفكن .
مرد بار ديگر گفت : اى امير المؤمنين ! ما را از قدر آگاه فرما .
حضرت فرمود: حال كه اصرار دارى بدان كه آن چيزى بينا بين است . نه جبر است و نه تفويض .
( كنز العمّال : ۱۵۶۷ )
التوحيد :امام باقر و امام صادق عليهما السلام فرمودند:
إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أرحَمُ بخَلقِهِ مِن أنْ يُجْبِرَ خَلقَهُ على الذُّنوبِ ثُمّ يُعذِّبَهُم علَيها
و اللّه ُ أعزُّ مِن أنْ يُريدَ أمرا فلا يكونَ .
قالَ : فسُئلا عليهما السلام : هلْ بينَ الجَبرِ و القدَرِ مَنزلةٌ ثالثةٌ ؟
قالا : نَعَمْ ، أوسَعُ مِمّا بينَ السّماءِ و الأرضِ .
خداوند با خلقش مهربانتر از آن است كه آنان را به گناه مجبور كند و سپس به سبب آن عذابشان دهد
و خداوند تواناتر از آن است كه چيزى را بخواهد و نشود.
راوى مى گويد: از آن دو بزرگوار سؤال شد : مگر ميان جبر و قَدر ( اختيار و تفويض ) مرتبه سومى وجود دارد؟
فرمودند : آرى، مرتبه اى فراختر از فضاى ميان زمين و آسمان.
( التوحيد : ۳۶۰/۳ )
امام صادق عليه السلام :
اللّه ُ تباركَ و تعالى أكْرَمُ مِن أنْ يُكَلّفَ النّاسَ ما لا يُطِيقونَهُ
و اللّه ُ أعَزُّ مِن أنْ يكونَ في سُلطانِهِ ما لا يُريدُ .
خداوند تبارك و تعالى بزرگوارتر از آن است كه به مردم بيش از توانشان تكليف دهد
و خداوند تواناتر از آن است كه در حوزه قدرت حكومتش چيزى باشد كه او نخواهد.
( التوحيد : ۳۶۰/ ۴ )
بحار الأنوار :
عن أبي عَبدِ اللّه ِ عليه السلام أنّهُ سَألهُ رجلٌ :أجَبَرَ اللّه ُ العبادَ على المعاصي؟
قالَ: لا.
فقالَ: ففَوّضَ إلَيهِمُ الأمْر؟
قالَ : لا .
قالَ : فماذا ؟
قالَ : لُطفٌ مِن ربِّكَ بينَ ذلكَ .
مردى از امام صادق عليه السلام پرسيد: آيا خداوند بندگان را به انجام معاصى مجبور ساخته است؟
فرمود: نه.
پرسيد: پس كار را به آنان تفويض كرده است؟
فرمود: نه.
پرسيد: پس حقيقت چيست؟
فرمود: لطفى است از سوى پروردگارت ميان اين دو امر.
( بحار الأنوار : ۵/۸۳ )
بحار الأنوار ـ به نقل از مفضّل بن عمر ـ : امام صادق عليه السلام فرمود :
لا جَبرَ و لا تَفويضَ ؛ و لكنْ أمرٌ بينَ أمرَينِ .
قالَ : قلتُ : ما أمرٌ بينَ أمرَينِ ؟
قالَ : مَثَلُ ذلك مَثَلُ رجُلٍ رأيتَهُ على معصيةٍ فنَهَيْتَهُ فلَم يَنْتَهِ فتَرَكتَهُ ففعلَ تلكَ المعصيةَ .
فليسَ حَيثُ لَم يَقْبلْ مِنكَ فَتَركْتَهُ ، كُنتَ أنتَ الّذي أمَرتَهُ بالمعصيةِ .
نه جبر است و نه تفويض ؛ بلكه امرى است ميان اين دو.
پرسيدم: امر ميان اين دو چيست ؟
فرمود: براى مثال مردى را مى بينى كه گناه مى كند و تو او را از آن باز مى دارى اما او نمى پذيرد و تو به حال خود رهايش مى كنى و او گناه خود را انجام مى دهد.
پس چون او به نهى تو اعتنايى نكرده و در نتيجه به حال خود رهايش كرده اى ، نبايد گفت كه تو او را به گناه دستور داده اى .
( بحار الأنوار : ۵/۱۷/۲۷ )
بحار الأنوار :
إنّ الفضلَ بنَ سهلٍ سألَ الرِّضا عليه السلام بين يَدَيِ المأمونِ فقالَ :
يا أبا الحسنِ ! الخَلقُ مجبورون ؟
فقالَ : اللّه ُ أعْدَلُ مِن أنْ يُجبِرَ خَلقَهُ ثُمّ يُعَذّبَهُم
قالَ : فَمُطْلَقونَ ؟
قالَ: اللّه ُ أحْكَمُ مِن أنْ يُهْمِلَ عَبدَهُ و يَكِلَهُ إلى نَفسِهِ
فضل بن سهل در حضور مأمون از امام رضا عليه السلام پرسيد:
اى ابا الحسن! آيا مردم مجبورند؟
فرمود: خداوند دادگرتر از آن است كه آفريدگانش را مجبور كند و سپس عذابشان دهد.
پرسيد: پس آزاد و رهايند؟
فرمود: خداوند حكيمتر از آن است كه بنده اش را رها كند و او را به خود وا گذارد.
( بحار الأنوار: ۵/۵۹/۱۱۰ )
خداوند به نيكيها سزاوارتر است .
امام باقر عليه السلام :
في التَّوراةِ مكتوبٌ مَسطورٌ :
يا موسى ! إنّي خَلَقْتُكَ و اصْطَفَيْتُكَ و قَوَّيتُكَ و أمَرْتُكَ بطاعتي و نَهَيتُكَ عن مَعصيَتي ؛
فإنْ أطَعْتَني ، أعَنْتُكَ على طاعَتي
و إنْ عَصَيْتَني ، لَم اُعِنْكَ على مَعصيَتي
و لِيَ المِنّةُ علَيكَ ، في طاعتِكَ
و ليَ الحُجّةُ علَيكَ ،في مَعصيَتِكَ .
در تورات اين خطوط نوشته شده است :
اى موسى! من تو را آفريدم و برگزيدم و نيرويت بخشيدم و به فرمانبرى از خود فرمانت دادم و از نافرمانى خود بازت داشتم ؛
پس اگر از من اطاعت كنى، تو را در راه طاعت خود يارى مى رسانم
و اگر نا فرمانى ام كنى، تو را بر معصيت خويش يارى نمى رسانم
در طاعتى كه مى كنى، بر تو منّت دارم
و در نا فرمانى اى كه مى كنى، بر تو حجّت دارم.
( بحار الأنوار: ۵/۹/۱۲ )
امام رضا عليه السلام :
قالَ اللّه ُ تعالى : يا بنَ آدمَ !
بِمَشِيَّتي كُنتَ أنتَ الّذي تَشاءُ
و بِنِعْمَتي أدَّيْتَ إلَيَّ فَرائضي
و بِقُدرَتي قَوِيتَ على مَعْصيَتي .
خَلَقتُكَ سَميعا بَصيرا .
أنا أوْلى بحَسَناتِكَ مِنكَ
و أنتَ أوْلى بسَيّئاتِكَ مِنّي .
خداوند متعال فرمود : اى زاده آدم !
با خواست من است كه تو مى خواهى
با نعمت من است كه واجباتم را براى من انجام مى دهى
و با قدرت من است كه بر نافرمانى و گناه من توانا گشتى .
من تو را شنوا و بينا آفريدم .
من به نيكيهايت از تو سزاوارترم
و تو به بديهايت سزاوارترى تا من.
( بحار الأنوار : ۵/۴/۳ و ص۵۶/۹۹ و ص۵۷/ ۱۰۴ )
جَبريّه و قَدَريّه :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
خَمسَةٌ لا تُطفَأُ نِيرانُهُم و لا تَموتُ أبْدانُهُم···
و رجُلٌ أذنَبَ و حَمَلَ ذنبَهُ على اللّه ِ عزّ و جلّ .
نج نفرند كه آتششان خاموش نشود و بدنهايشان از بين نمى رود
··· : و مردى كه گناه كند و آن را به خداوند عزّ و جلّ نسبت دهد.
( بحار الأنوار: ۵/۶۰/۱۱۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
يكونُ في آخرِ الزَّمانِ قَومٌ يَعملونَ المعاصي و يَقولونَ :
إنَّ اللّه َ قد قَدَّرها علَيهِم !
الرّادُّ علَيهِم كَشاهِرِ سَيفِهِ في سبيلِ اللّه ِ .
در آخر الزمان مردمى مى آيند كه گناه مى كنند و مى گويند:
خداوند، گناه را بر آنان مقدّر كرده است !
كسى كه با ادّعاى آنان مبارزه كند، همچون كسى است كه در راه خدا شمشير كشيده باشد.
( بحار الأنوار: ۵/۴۷/۷۵ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
لا يَدخُلُ الجَنّةَ ··· قَدَريٌّ .
قَدَرى مذهب ··· به بهشت نمى رود.
( بحار الأنوار: ۵/۱۰/۱۶ )
امام صادق عليه السلام :
مَن زعَمَ أنّ اللّه َ يَجبُرُ عِبادَه على المعاصي أو يُكلِّفُهُم ما لا يُطيقونَ ؛
فلا تأكُلوا ذَبيحَتَهُ و لا تَقْبَلوا شَهادَتَهُ و لا تُصَلُّوا وَراءهُ و لا تُعطُوهُ مِن الزّكاةِ شيئا .
هر كس معتقد باشد كه خداوند بندگان خود را بر انجام گناهان مجبور مى كند يا بيش از توانشان به آنان تكليف مى دهد ؛
از ذبحش نخوريد، شهادتش را نپذيريد، پشت سرش نماز نخوانيد و چيزى از زكات به او ندهيد.
( بحار الأنوار: ۵/۱۱/۱۷ )
گناهان به فرمان و خواست خدا نيست .
امام على عليه السلام :
الأعْمالُ ثَلاثةٌ : فَرائضُ و فَضائلُ و مَعاصٍ .
فأمّا الفَرائضُ ، فبِأمرِ اللّه ِ و مَشيئَتِهِ و بِرِضاهُ و بِعلمِهِ و قَدَرِهِ ؛
يَعْمَلُها العَبدُ فَيَنْجو مِن اللّه ِ بها
و أمّا الفَضائلُ ، فليسَ بأمرِ اللّه ِ ، لكنْ بمَشيئتِهِ و بِرِضاهُ و بِعلمِهِ و بقَدَرِهِ ؛
يَعْمَلُها العَبدُ فيُثابُ علَيها
و أمّا المعاصي ، فلَيس بأمرِ اللّه ِ و لا بمَشيئَتهِ و لا بِرضاهُ لكِنْ بعلْمِه و بِقَدَرِه يُقَدِّرها لِوَقْتها ؛
فَيَفْعَلُها العَبدُ باختيارِهِ فيعاقِبُهُ اللّه ُ عَلَيْها ؛
لِأنَّهُ قَد نَهاهُ عنها ، فلم يَنْتَهِ .
كارها بر سه گونه است : واجبات و فضايل و معاصى .
امّا واجبات، با فرمان خدا و خواست و رضايت و علم و تقدير اوست ؛
پس بنده آنها را به كار مى بندد و بدين وسيله از [عذاب] خدا مى رهد
و امّا فضايل، با فرمان خدا نيستند، ولى خواسته و رضايت و علم و تقدير او مى باشند ؛
پس بنده آنها را به كار مى بندد و بدين وسيله پاداش مى گيرد.
امّا معاصى، نه با فرمان خدايند و نه به خواست او و نه به رضايت او، بلكه به علم او و به قَدَر اوست كه آن را براى وقتش مقدّر مى سازد؛
پس بنده آنها را به اختيار خودش انجام مى دهد و خداوند او را به دليل ارتكابشان كيفر مى دهد ؛
چرا كه وى را از آن كار باز داشته است ، اما او باز نايستاده است .
( تحف العقول : ۲۰۶ )
امام على عليه السلام :
الأعْمالُ على ثلاثةِ أحْوالٍ : فَرائضُ و فَضائلُ و مَعاصٍ .
فأمّا الفرائضُ ، فبِأمْرِ اللّه ِ و بِرِضى اللّه ِ و بِقَضاءِ اللّه ِ و تَقديرِهِ و مَشيئتِهِ و عِلْمِهِ عزّ و جلّ
و أمّا الفَضائلُ ، فليسَتْ بأمْرِ اللّه ِ؛ و لكنْ بِرِضى اللّه ِ و بِقَضاءِ اللّه ِ و بمَشيئَةِ اللّه ِ و بِعِلْمِ اللّه ِ عزّ و جلّ
و أمّا المَعاصي فليسَتْ بأمرِ اللّه ِ ، و لكنْ بِقَضاءِ اللّه ِ و بِقَدَرِ اللّه ِ و بِمشيئَتهِ و عِلْمِهِ ، ثُمّ يُعاقِبُ علَيها .
اعمال بر سه دسته اند :فرايض و فضايل و معاصى .
امّا فرايض، با فرمان خداوند عزّ و جلّ و به رضايت و قضا و قدر و مشيّت و علم اويند .
فضايل با فرمان خداوند عزّ و جلّ نيستند ؛ بلكه به رضايت و قضا و مشيّت و علم او مى باشند.
امّا گناهان، با فرمان خدا نيستند ؛ بلكه به قضا و قدر و خواست و علم خدا هستند و بر آنها كيفر مى دهد.
( الخصال : ۱۶۸/۲۲۱ )
امام على عليه السلام :
إنّ اللّه سُبحانَهُ أمَرَ عِبادَهُ تَخْييرا و نَهاهُمْ تَحْذيرا
و كَلّفَ يَسيرا و لَم يُكَلِّفْ عَسيرا و أعطى على القليلِ كثيرا
و لَم يُعْصَ مَغْلوبا و لَم يُطَعْ مُكرَها
و لَم يُرْسلِ الأنبياءَ لَعِبا .
همانا خداوند سبحان بندگان خود را فرمان داده است ، در حالى كه مختارند و آنان را نهى كرده است از روى هشدار .
تكليف آسان داده است و نه دشوار و در برابر اندك ، پاداشِ بسيار عطا فرموده است.
نافرمانى از او به معناى ناتوانى او نيست و كسى را به اطاعت خود مجبور نكرده است
و پيامبران را از سر بازى و سرگرمى نفرستاده است.
( نهج البلاغة : الحكمة ۷۸ )
منبع: میزان الحکمه،ج دوم.