اخلاص از نظر احادیث
۲۳ بهمن ۱۳۹۳ 0 اهل بیت علیهم السلامعناوین
فضيلت اخلاص
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مُخْبِرا عَن جَبْرَئيلَ عنِ اللّه ِ عزّ و جلّ أنَّهُ قالَ ـ : الإخْلاصُ سِرٌّ مِن أسْراري ، اسْتَوْدَعتُهُ قَلبَ مَن أحْبَبْتُ مِن عِبادي .
جبرئيل از جانب خداوند عزّ و جلّ خبر داد كه اخلاص سرّى از اسرار من است و من آن را به دل بندگانى كه دوستشان دارم ، مى سپارم .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
بالإخْلاصِ تَتَفاضَلُ مَراتِبُ المؤمِنينَ .
برترى درجات مؤمنان بر يكديگر به اخلاص است.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
اعْمَلْ لِوَجْهٍ واحدٍ يَكْفيكَ الوُجوهَ كُلَّها .
براى خدا كار كن ، تو را از همگان كفايت مى كند .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ثلاثٌ لا يَغِلُّ عَلَيهِنَّ قَلبُ امْرىٍ مُسلمٍ : إخْلاصُ العَمَلِ للّه ِ ، و النَّصيحَةُ لأئمَّةِ المُسلمينَ ، و اللُّزومُ لجَماعَتِهِم .
سه چيز است كه دل مردِ مسلمان در انجام آنها، با ناخالصى آميخته نمى شود: كار مخلصانه براى خدا ، خير خواهى و نصيحت رهبران مسلمانان، و همراهى با جامعه مسلمانان .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّما نَصرَ اللّه ُ هذهِ الاُمَّةَ بضُعَفائها بِدعوَتِهِم و صَلاتِهِم و إخْلاصِهِم .
همانا خداوند، اين امت را به سبب مستضعفان آنها و دعا و اخلاص و نمازشان نصرت بخشيد.
امام على عليه السلام :
الإخْلاصُ أشْرَفُ نِهايَةٍ .
اخلاص، عاليترين هدف است .
امام على عليه السلام :
الإخْلاصُ غايَةٌ .
اخلاص ، هدف است .
امام على عليه السلام :
الإخْلاصُ غايَةُ الدِّينِ .
اخلاص غايت دين است .
امام على عليه السلام :
الإخْلاصُ عِبادَةُ المُقَرَّبينَ .
اخلاص، عبادت مقرّبان است .
امام على عليه السلام :
الإخْلاصُ مِلاكُ العِبادَةِ .
اخلاص اساس عبادت است .
امام على عليه السلام :
الإخْلاصُ أعْلى الإيمانِ .
اخلاص ، اوج ايمان است .
امام على عليه السلام :
الإخْلاصُ شِيمَةُ أفاضِلِ النّاسِ .
اخلاص، خصلت والاترين انسانهاست.
امام على عليه السلام :
في إخْلاصِ الأعْمالِ تَنافُسُ اُولِي النُّهى و الألْبابِ
رقابت خردمندان و صاحبدلان، در خالص گردانيدن اعمال است .
امام على عليه السلام :
في الإخْلاصِ يَكونُ الخَلاصُ .
رهايى و نجات در اخلاص است .
امام على عليه السلام :
كُلَّما أخْلَصْتَ عَمَلاً بَلَغْتَ مِن الآخِرَةِ أملاً .
هر عملى را كه خالص انجام دهى، در آخرت به آرزويى دست مى يابى .
امام على عليه السلام :
غايَةُ اليَقينِ الإخْلاصُ .
غايت يقين، اخلاص است .
امام على عليه السلام :
طُوبى لِمَن أخْلَصَ للّه ِ عَمَلَهُ و عِلْمَهُ ، و حُبَّهُ و بُغْضَهُ ، و أخْذَهُ و تَرْكَهُ ، و كَلامَهُ و صَمْتَهُ ، و فِعْلَهُ و قَولَهُ .
خوشا آن كه عمل و علمش، دوستى و دشمنيش ، انجام دادن و ترك كردنش ، سخن و سكوتش، و كردار و گفتارش فقط براى خدا باشد.
امام على عليه السلام :
طُوبى لِمَن أخْلَصَ للّه ِ العِبادَةَ و الدُّعاءَ ، و لَم يَشْغَلْ قَلْبَهُ بما تَرى عَيْناهُ ، و لَم يَنْسَ ذِكْرَ اللّه ِ بما تَسْمَعُ اُذُناهُ ، و لَم يَحْزَنْ صَدرُهُ بما اُعْطِيَ غَيرُهُ .
خوشا آن كه عبادت و دعايش را براى خدا خالص گرداند و آنچه مى بيند، دلش را به خود مشغول نسازد و آنچه مى شنود، او را از ياد خدا غافل نكند و به سبب آنچه به ديگران داده شده، سينه اش را غم و اندوه نگيرد.
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
و اجْعَلْ جِهادَنا فيكَ ، و هَمَّنا في طاعَتِكَ ، و أخْلِصْ نِيّاتِنا في مُعامَلَتِكَ .
جهاد ما را در راه خود قرار ده و كوشش ما را مصروف طاعت خود گردان و در معامله با خودت نيّتهايمان را خالص كن .
امام صادق عليه السلام :
ما أنْعَمَ اللّه ُ عزّ و جلّ على عَبدٍ أجَلَّ مِن أنْ لا يَكونَ في قَلبِهِ مَع اللّه ِ عزّ و جلّ غَيْرُهُ .
خداوند عزّ و جلّ نعمتى بالاتر از اين به بنده اش نداده است كه در قلبش جز خدا نباشد .
مصباح الشريعة ـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ :
لا بُدَّ للعَبدِ مِن خالِصِ النِّيَّةِ في كُلِّ حَرَكَةٍ و سُكونٍ ، إذْ لَو لَم يَكُنْ بهذا المَعنى يَكونُ غافِلاً ، و الغافِلونَ قَد وَصَفَهُمُ اللّه ُ بقَولِهِ: «اُولئك كَالأنْعامِ بَلْ هُمْ أضَلُّ سَبيلاً» (فرقان،44).
بنده بايد در تمام حركات و سكنات خود نيّت خالص داشته باشد ؛ زيرا اگر چنين نباشد، غافل است و غافلان را خداوند چنين وصف كرده است كه «آنان همچون چارپايانند و بلكه گمراهترند» .
دشوارى اخلاص
امام على عليه السلام :
تَصْفِيَةُ العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ ، و تَخْليصُ النِّيّةِ عنِ الفَسادِ أشَدُّ على العامِلِينَ مِن طُولِ الجِهادِ .
خالص گردانيدن عمل، سخت تر از خود عمل است و پاك كردن نيت از فساد و ناخالصى براى عمل كنندگان، از جهاد طولانى دشوارتر است .
امام على عليه السلام :
تَصْفِيَةُ العَمَلِ خَيرٌ مِن العَمَلِ .
پاك كردن عمل [از ناخالصيها ]بهتر از خود عمل است.
امام صادق عليه السلام :
الإبْقاءُ على العَمَلِ حتّى يَخْلُصَ أشَدُّ مِن العَمَلِ .
پايدارى بر عمل تا خالص بماند ، سخت تر از خود عمل است.
كافى بودن كار اندك مخلصانه
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أخْلِصْ قَلبَكَ يَكْفِكَ القَليلُ مِن العَمَلِ .
دلت را خالص گردان ، كارِ اندك، تو را بس باشد .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أخْلِصْ دِينَكَ يَكْفِكَ القَليلُ مِن العَمَلِ .
دينت را خالص گردان ، تا كار اندك براى تو بس باشد.
الكافي : در نجواهاى خداوند متعال با موسى عليه السلام آمده است:
يا موسى ، ما اُريدَ بهِ وَجْهي فكَثيرٌ قَليلُهُ ، و ما اُريدَ بهِ غَيري فقَليلٌ كَثيرُهُ .
اى موسى ! هر كارى كه براى من انجام شود اندكش زياد است و آنچه براى غير من انجام گيرد زيادش هم اندك است .
فضيلت مخلص
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
طُوبى للمُخْلِصينَ ، اُولئكَ مَصابيحُ الهُدى ، تَنْجَلي عَنهُم كُلُّ فِتْنَةٍ ظَلْماءَ .
خوشا به حال مخلِصان؛ آنان چراغهاى هدايتند كه هر فتنه تيره اى از سوى آنها زدوده مى شود .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
العُلَماءُ كُلُّهُم هَلْكى إلاّ العامِلينَ ، و العامِلونَ كُلُّهُم هَلْكى إلاّ المُخْلِصينَ، و المُخْلِصونَ على خَطَرٍ .
عالمان همه به هلاكت درافتند مگر آنان كه به علم خود عمل كنند و عاملان همه هلاك شوند، مگر آنان كه از روى اخلاص كار كنند، و مخلصان در خطرند.
امام على عليه السلام :
إنَّ للّه ِ عِبادا عامَلوهُ بخالِصٍ مِن سِرِّهِ ، فشَكَرَ لَهُم بخالِصٍ مِن شُكْرِهِ ، فاُولئكَ تَمُرُّ صُحُفُهُم يَومَ القِيامَةِ فُرَّغا ، فإذا وَقَفوا بَينَ يَدَيهِ مَلأها لَهُم مِن سِرِّ ما أسَرُّوا إلَيهِ
خدا را بندگانى است كه با دل و درونى خالص با وى معامله مى كنند و خداوند نيز پاداش خالص خود را به آنان مى دهد ؛ نامه هاى عمل اينان در روز قيامت [به ظاهر] خالى است و چون در برابر او بايستند، آنها را از اعمال سرّى ميان خود و ايشان ، آكنده سازد .
امام على عليه السلام :
أينَ الّذينَ أخْلَصوا أعْمالَهُم للّه ِ ، و طَهَّروا قُلوبَهُم بمَواضِعِ ذِكرِ اللّه ِ ؟! .
كجايند آنان كه اعمال خود را براى خدا خالص گردانيدند و دلهايشان را با جايگاه ياد خدا كردن، پاكيزه ساختند؟!
عدّة الداعى ـ به نقل از مفضّل بن صالح ـ : امام صادق عليه السلام فرمود :
إنَّ للّه ِ عِبادا عامَلوهُ بخالِصٍ مِن سِرِّهِ ، فعامَلَهُم بخالِصٍ مِن بِرِّهِ ، فهُمُ الّذينَ تَمُرُّ صُحُفُهُم يَومَ القِيامَةِ فُرَّغا ، وَ إذا وَقَفوا بَينَ يدَيهِ تعالى مَلَأها مِن سِرِّ ما أسَرُّوا إلَيهِ . فقلتُ : يا مَولاي ، و لِمَ ذلكَ؟ فقالَ : أجَلَّهُم أنْ تَطَّلِعَ الحَفَظَةُ على ما بَينَهُ و بَينَهُم .
همانا خداوند را بندگانى است كه خالصانه با او معامله كنند و خدا نيز از اجر و پاداش خالص خود به ايشان دهد. اينان كسانى هستند كه در روز قيامت نامه هاى اعمالشان خالى است و چون در برابر خداوند متعال بايستند آنها را از اعمال سرّى ميان خود و ايشان پر كند. عرض كردم : سرورم ! چرا چنين است [كه نامه هاى اعمالشان سفيد و خالى است] ؟ فرمود : زيرا خداوند شأن آنان را بالاتر از اين قرار داده كه فرشتگان نگهبان از آنچه ميان خود و ايشان است آگاه شوند .
امام هادى عليه السلام :
لو سَلَكَ النّاسُ وادِيا و شِعْبا لسَلَكْتُ واديَ رجُلٍ عَبَدَ اللّه َ وحْدَهُ خالِصا
اگر مردمان هر يك به وادى و درّه اى روند، من در وادى آن مردى قدم مى گذارم كه خداى يگانه را مخلصانه عبادت مى كند .
امام عسكرى عليه السلام :
لَو جَعَلْتُ الدُّنيا كُلَّها لُقْمَةً واحِدَةً و لَقَّمْتُها مَن يَعبُدُ اللّه َ خالِصا لَرَأيتُ أنّي مُقَصِّرٌ في حَقِّهِ .
اگر همه دنيا را يك لقمه كنم و آن را در دهان كسى گذارم كه از روى اخلاص ، خدا را عبادت مى كند، باز به نظرم در حقّ او كوتاهى كرده ام .
اخلاص موسى عليه السلام
بحار الأنوار در داستان موسى و شعيب عليهما السلام آمده است:
فلَمّا دَخلَ على شُعيبٍ إذا هُو بالعَشاءِ مُهَيّأٌ ، فقالَ لَهُ شُعيبٌ : اجْلِسْ يا شابُّ فتَعَشَّ ، فقالَ لَهُ موسى : أعوذُ باللّه ِ . قالَ شُعيبٌ : و لِمَ ذاكَ ؟ أ لَسْتَ بجائِعٍ ؟ قالَ : بَلى ، و لكنْ أخافُ أنْ يَكونَ هذا عِوَضا لِما سَقَيتُ لَهُما ، و أنا مِن أهلِ بَيتٍ لا نَبيعُ شَيئا مِن عَمَلِ الآخِرَةِ بِملْ ءِ الأرضِ ذَهَبا ، فقالَ لَهُ شُعيبٌ : لا و اللّه ِ يا شابُّ ، و لكنّها عادَتي و عادَةُ آبائي : نَقْري الضَّيْفَ و نُطْعِمُ الطَّعامَ . قالَ : فجَلَسَ موسى يَأكُلُ .
زمانى كه موسى نزد شعيب رفت، شعيب آماده خوردن شام بود . پس ، به موسى گفت : اى جوان ! بنشين و شام بخور . موسى گفت : پناه به خدا . شعيب گفت : چرا؟ مگر گرسنه نيستى ؟ موسى گفت : چرا، اما مى ترسم اين پاداش آبى باشد كه براى دخترانت از چاه كشيدم ؛ من از خاندانى هستم كه اگر همه زمين پر از طلا شود، كمترين كار آخرت را به آن نمى فروشيم . شعيب گفت: اى جوان ! به خدا اين پاداش آن كار تو نيست، بلكه ميهمان نوازى و اطعام، رسم و عادت ما و پدران ماست . در اين هنگام موسى براى خوردن شام نشست .
نقش اخلاص در پذيرفته شدن اعمال
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إذا عَمِلْتَ عَمَلاً فاعْمَلْ للّه ِ خالِصا ؛ لأنَّهُ لا يَقْبَلُ مِن عِبادِهِ الأعْمالَ إلاّ ما كانَ خالِصا .
هرگاه كارى كردى، آن را تنها براى خدا انجام ده ؛ زيرا او تنها اعمال خالص بندگانش را مى پذيرد .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أخْلِصوا أعْمالَكُم للّه ِ ؛ فإنَّ اللّه َ لا يَقْبَلُ إلاّ ما خَلَصَ لَهُ .
اعمال خود را براى خدا خالص گردانيد؛ زيرا خداوند نپذيرد، مگر آنچه را كه خالص براى او باشد .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ تعالى لا يَقْبَلُ مِن العَمَلِ إلاّ ما كانَ لَهُ خالِصا ، و ابْتَغِ بهِ وَجْهَهُ .
خداوند متعال تنها آن عملى را مى پذيرد كه خالص و محض رضاى او باشد .
امام على عليه السلام :
لَيستِ الصّلاةُ قِيامَكَ و قُعودَكَ ، إنَّما الصَّلاةُ إخْلاصُكَ ، و أنْ تُريدَ بها اللّه َ وَحْدَهُ .
نماز به قيام و قعود تو نيست، بلكه نماز، آن است كه از روى اخلاص و تنها از روى خدا خواهى باشد .
امام صادق عليه السلام :
قالَ اللّه ُ تَبارَك و تعالى : أنا خَيرُ شَريكٍ ، مَن أشْرَكَ بِي في عَمَلِهِ لَن أقْبَلَهُ، إلاّ ما كانَ لي خالِصا .
خداوند متعال فرموده است : من بهترين شريك هستم ؛ هر كس در عمل خود براى من شريك بياورد، هرگز آن را نپذيرم [و به شريك دهم]، مگر عملى را كه خالص براى من باشد .
انسان بى اخلاص
امام على عليه السلام :
لَوِ ارْتَفَعَ الهَوى لَأَنِفَ غَيرُ المُخلِصِ مِن عَمَلِهِ .
اگر هوى و هوس از ميان برود ، انسان بى اخلاص از عملش شانه خالى كند .
امام على عليه السلام :
العَملُ كُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فيهِ .
اعمال، همه بر باد است، مگر آنچه از روى اخلاص باشد .
امام على عليه السلام :
ضاعَ مَن كانَ لَهُ مَقْصَدٌ غَيرُ اللّه ِ .
هركه مقصدى جز خدا داشته باشد، تباه شود .
دين خالص
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
تَمامُ الإخْلاصِ اجْتِنابُ المَحارِمِ .
دورى كردن از حرامها، كمال اخلاص است .
بحار الأنوار ـ به نقل از ابو هريره و عبد اللّه بن عبّاس ـ :
خطبنا رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فقالَ : أيُّها النّاسُ ، إنَّهُ مَن لَقِيَ اللّه َ عزّ و جلّ يَشْهَدُ أنْ لا إلهَ إلاّ اللّه ُ مُخْلِصا لَم يَخْلِطْ مَعَها غَيرَها دَخَلَ الجَنّةَ . فقامَ عليُّ بنُ أبي طالبٍ صلواتُ اللّه ِ علَيهِ ، فقالَ : يا رسولَ اللّه ِ ، بأبي أنتَ و اُمِّي! و كيفَ يَقولُها مُخْلِصا لا يَخْلِطُ مَعَها غَيرَها؟ فَسِّرْ لَنا هذا حتّى نَعْرِفَهُفقالَ : نَعَمْ ، حِرْصا على الدُّنيا و جَمْعا لَها مِن غَيرِ حِلّها ، و رِضا بِها ، و أقوامٌ يَقولونَ أقاوِيلَ الأخْيارِ و يَعْمَلونَ أعْمالَ الجَبابِرَةِ ، فمَنْ لَقِيَ اللّه َ عزّ و جلّ و لَيس فيهِ شَيءٌ مِن هذهِ الخِصالِ و هُو يَقولُ : «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ» فلَهُ الجَنّةُ ، فإنْ أخَذَ الدُّنيا و تَرَكَ الآخِرَةَ فلَهُ النّارُ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به ما روى كرد و فرمود: اى مردم ! هر كس از روى اخلاص گواهى دهد كه خدايى جز اللّه نيست و هيچ چيز ديگرى را با اين شهادت خود نياميزد و در اين حال خدا را ديدار كند، وارد بهشت شود . على بن ابى طالب ، صلوات اللّه عليه ، برخاست و عرض كرد : اى رسول خدا ! پدر و مادرم فدايت باد ، چگونه آن را با اخلاص و به دور از هر شائبه اى بگويد ؟ برايمان بيان فرما تا بدانيم
پيامبر فرمود : آرى ، آزمندى به دنيا و به دست آوردن آن از راه غير حلال و دل خوش كردن به آن و مردمانى هستند كه سخنان نيكان را بر زبان مى رانند، اما رفتار ستمگران را در پيش مى گيرند . كسى كه خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند در حالى كه از اين خصلتها پاك باشد و «لا اله الا اللّه » بگويد ، به بهشت رود و كسى كه دنيا را برگيرد و آخرت را وا گذارد، روانه به دوزخ شود .
امام على عليه السلام :
تَمامُ الإخْلاصِ تَجَنُّبُ المَعاصي .
كمال اخلاص ، به دورى كردن از گناهان است .
امام صادق عليه السلام :
مَن قالَ: «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ» مُخْلِصا دَخَلَ الجَنّةَ ، و إخْلاصُهُ أنْ يَحْجِزَهُ «لا إلهَ إلاّ اللّه ُ» عَمّا حَرّمَ اللّه ُ .
هر كس مخلصانه «لا إله الاّ اللّه » بگويد به بهشت رود و اخلاصش به اين است كه «لا إله الاّ اللّه » او را از آنچه خداوند حرام كرده است باز دارد .
علامت مخلص
معانى الأخبار :
جَبرئيلُ عليه السلام ـ لَمّا سألَهُ النّبيُّ صلى الله عليه و آله عن تَفسيرِ الإخْلاصِ ـ : المُخْلِصُ الّذي لا يَسألُ النّاسَ شَيئا حتّى يَجِدَ ، و إذا وَجدَ رَضِيَ ، و إذا بَقِيَ عِندَهُ شيء أعْطاهُ فِي اللّه ِ ، فإنَّ مَن لَم يَسألِ المَخلوقَ فَقَد أقَرَّ للّه ِ عزّ و جلّ بالعُبودِيَّةِ ، و إذا وَجَدَ فرَضِيَ فهُو عنِ اللّه ِ راضٍ ، و اللّه ُ تباركَ و تعالى عنهُ راضٍ ، و إذا أعطى للّه ِ عزّ و جلّ فهُو على حَدِّ الثِّقَةِ برَبِّهِ عزّ و جلّ .
جبرئيل عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال پيامبر صلى الله عليه و آله از تفسير اخلاص ـ گفت : مخلِص كسى است كه از مردم هيچ نخواهد، تا خود بدان دست يابد و هرگاه بدان دست يافت خشنود شود و هرگاه چيزى نزدش باقى ماند، آن را [به ديگران ]بخشد ؛ زيرا كسى كه از مخلوق چيزى نخواهد، به عبوديت براى خداوند عزّ و جلّ اقرار كرده است و چون به نياز خود رسيد و خشنود گشت، از خدا خشنود شده و خداوند تبارك و تعالى نيز از او خشنود است و هرگاه [آنچه برايش باقى مانده ]به خاطر خداوند عزّ و جلّ ببخشد، به مرتبه اعتماد بر پروردگارش عزّ و جلّ رسيده است .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أمّا عَلامَةُ المُخْلِـصِ فأربَعـةٌ : يَسْلَمُ قَلبُهُ ، و تَسْلَمُ جَوارِحُـهُ ، و بَـذَلَ خَيْرَهُ ، و كَفَّ شَرَّهُ .
نشانه مخلص چهار چيز است : قلبى سليم دارد ، اعضا و جوارحش تسليمند، خيرش [به ديگران ]مى رسد و از بدى كردن خوددار است.
امام على عليه السلام :
مَن لَم يَخْتَلِفْ سِرُّهُ و عَلانِيَتُهُ ، و فِعلُهُ و مَقالَتُهُ فقـد أدّى الأمانَـةَ و أخْلَـصَ العِبادَةَ .
كسى كه ظاهر و باطنش و كردار و گفتارش يكى باشد، امانت را پرداخته و عبادت را خالص كرده است .
امام على عليه السلام :
الزُّهدُ سَجِيَّةُ المُخْلِصينَ .
پارسايى ، خوى مخلصان است .
امام على عليه السلام :
فَرضَ اللّه ُ ··· الصِّيـامَ ابْتِـلاءً لإخْلاصِ الخَلقِ .
خداوند ··· روزه را واجب كرد تا اخلاص بندگان را بيازمايد .
حقيقت اخلاص
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ لِكُلِّ حَقٍّ حَقيقةً ، و ما بَلغَ عَبدٌ حقيقةَ الإخْلاصِ حتّى لا يُحِبَّ أنْ يُحْمَدَ على شيءٍ مِن عَمَلٍ للّه ِ .
هر حقّى را حقيقتى است و بنده به حقيقت اخلاص نرسد، مگر آن گاه كه دوست نداشته باشد در برابر كارى كه براى خدا مى كند، تمجيد و ستايش شود .
الدرّ المنثور ـ به نقل از ابو ثماثمة ـ :
قالَ الحَواريّونَ لعيسى عليه السلام : يا رُوحَ اللّه ِ ، مَنِ المُخلِصُ للّه ِ ؟ قالَ : الّذي يَعْمَلُ للّه ِ لا يُحِبُّ أنْ يَحْمَدَهُ النّاسُ علَيهِ .
حواريون به عيسى عليه السلام عرض كردند : يا روح اللّه ! مخلِص براى خدا كيست ؟ فرمود: كسى كه براى خدا كار كند و دوست نداشته باشد مردم او را به خاطر آن بستايند .
امام على عليه السلام :
العِبادَةُ الخالِصَةُ أنْ لا يَرجوَ الرّجُلُ إلاّ رَبَّهُ ، و لا يَخافَ إلاّ ذَنْبَهُ .
عبادت خالص اين است كه آدمى جز به پروردگار خويش اميد نبندد و جز از گناه خويش نترسد .
امام باقر عليه السلام :
لا يَكونُ العَبْدُ عابِدا للّه ِ حقَّ عِبادَتِهِ حتّى يَنْقَطِعَ عنِ الخَلْقِ كُلِّهِم إلَيهِ ، فحينَئذٍ يقولُ : هذا خالِصٌ لي، فيَقْبَلُهُ بكَرَمِهِ .
بنده ، خداى را چنان كه حقّ عبادت اوست عبادت نكند، مگر آن گاه كه از همه خلق بريده ، به خداوند روى آورد. در اين هنگام خداوند فرمايد: اين، خالص براى من است. و به لطف و كرم خويش او را پذيرا شود
امام صادق عليه السلام :
العَمَلُ الخالِصُ : الّذي لا تُريدُ أنْ يَحْمَدَكَ علَيهِ أحَدٌ إلاّ اللّه ُ عزّ و جلّ .
عمل خالص آن است كه نخواهى كسى جز خداوند عزّ و جلّ ، تو را بر انجام آن بستايد .
آنچه اخلاص مى آورد
امام على عليه السلام :
سَبَبُ الإخلاصِ اليَقينُ .
علّت اخلاص، يقين است .
امام على عليه السلام :
الإخْلاصُ ثَمَرةُ اليَقينِ .
اخلاص، ميوه يقين است .
امام على عليه السلام :
إخْلاصُ العَمَلِ مِن قُوَّةِ اليَقينِ و صَلاحِ النِّيَّةِ .
اخلاصِ عمل، ناشى از نيروى يقين و درستى نيّت است .
امام على عليه السلام :
الإخْلاصُ ثَمَرةُ العِبادَةِ .
اخلاص، ميوه عبادت است .
امام على عليه السلام :
إنّ إخلاصَ العَمَلِ اليَقينُ .
براستى كه اخلاصِ عمل [همان ]يقين است.
امام على عليه السلام :
على قَدْرِ قُوَّةِ الدِّينِ يكونُ خُلوصُ النِّيَّةِ .
خلوص نيّت، به اندازه شدّت ديندارى است.
امام على عليه السلام :
ثَمَرةُ العِلمِ إخْلاصُ العَمَلِ .
ثمره دانش اخلاص عمل است .
امام على عليه السلام :
قَلِّلِ الآمالَ تَخْلُصْ لَك الأعمالُ .
آرزوهايت را كم كن ، اعمالت خالص مى شود .
امام على عليه السلام :
أوَّلُ الإخْلاصِ اليَأسُ مِمّا في أيْدي النّاسِ .
سرآغاز اخلاص چشم اميد بركندن از دست مردمان است .
امام على عليه السلام :
أصْلُ الإخْلاصِ اليَأسُ مِمّا في أيْدي النّاسِ .
ريشه اخلاص چشم بركندن از دست مردمان است .
امام على عليه السلام :
مَن رَغِبَ فيما عِندَ اللّه ِ أخْلَصَ عَمَلَهُ .
كسى كه خواهان آن چيزها باشد كه نزد خداست، عمل خود را خالص گرداند .
امام باقر عليه السلام :
ادْفَعْ عن نَفْسِكَ حاضِرَ الشَّرِّ بحاضِرِ العِلْمِ ، و اسْتَعْمِلْ حاضِرَ العِلْمِ بخالِصِ العَمَلِ ، و تَحَرَّزْ في خالِصِ العَمَلِ مِن عَظيمِ الغَفْلَةِ بشِدَّةِ التَّيَقُّظِ ، و اسْتَجْلِبْ شِدَّةَ التَّيقُّظِ بصِدْقِ الخَوفِ
شرّ و بدى را با حضورِ علم از خود بران و با عملِ خالصانه، علم را به كارگير و در عمل خالص، با هوشيارى شديد، از غفلت دورى كن و با خوف راستين [از خدا ]هوشيارى كامل را به دست آر.
موانع اخلاص
امام على عليه السلام :
كيفَ يَستطيعُ الإخْلاصَ مَن يَغْلِبُهُ الهَوى . ؟! .
چگونه اخلاص دارد كسى كه هواى نفس بر او چيره باشد؟! .
آثار اخلاص
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ما أخْلَصَ عَبدٌ للّه ِ عزّ و جلّ أربَعينَ صباحا إلاّ جَرَتْ يَنابِيعُ الحِكمَةِ مِن قَلبِهِ على لِسانِهِ .
هيچ بنده اى چهل روز براى خدا اخلاص نورزيد، مگر آن كه چشمه هاى حكمت از دلش به زبانش جارى شد .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ : لا أطَّلِعُ على قَلبِ عَبدٍ فأعْلَمُ مِنهُ حُبَّ الإخْلاصِ لِطاعَتي لِوَجْهي و ابْتِغاءَ مَرْضاتي إلاّ تَولّيتُ تَقويمَهُ و سياسَتَهُ .
خداوند عزّ و جلّ فرمايد : هرگاه دل بنده ام را بنگرم و دريابم كه از روى اخلاص و براى خشنودى من طاعتم را به جا مى آورد ، اصلاح و تربيت او را خود به عهده گيرم.
امام على عليه السلام :
غايَةُ الإخْلاصِ الخَلاصُ .
غايت اخلاص، رهايى است .
امام على عليه السلام :
المُخْلِصُ حَرِيٌّ بالإجابَةِ .
مخلص، سزاوار اجابت [دعا ]است .
امام على عليه السلام :
عِند تَحَقُّقِ الإخْلاصِ تَسْتَنيرُ البَصائرُ .
چون اخلاص تحقق يابد، ديده بصيرت روشنى گيرد .
امام على عليه السلام :
بالإخْلاصِ تُرْفَعُ الأعْمالُ .
با وجود اخلاص است كه اعمال [به درگاه خدا ]بالا مى رود .
امام على عليه السلام :
لَو خَلَصَتِ النِّيّاتُ لَزَكَتِ الأعْمالُ .
اگر نيّتها خالص شود، اعمال پاكيزه گردد.
امام على عليه السلام :
مَن أخْلَصَ النِّيَّةَ تَنَزّهَ عنِ الدَّنِيَّةِ .
هر كه نيّت را خالص گردانَد، از پستى دور مانَد .
امام على عليه السلام :
في إخلاصُ النِّيّاتِ نَجاحُ الاُمورِ .
موفقيت كارها به خالص كردن نيّتهاست .
امام على عليه السلام :
أخْلِصْ تَنَلْ .
اخلاص داشته باش ، تا كامروا شوى.
امام على عليه السلام :
مَن أخْلَصَ بَلَغَ الآمالَ .
هر كه اخلاص ورزد، به آرزوهايش برسد .
امام زين العابدين عليه السلام :
فأمّا حقُّ اللّه ِ الأكبرُ علَيكَ فأنْ تَعْبُدَهُ، لا تُشْرِكَ بهِ شَيئا ، فإذا فَعلْتَ ذلكَ بإخْلاصٍ جَعلَ لكَ على نَفسِهِ أنْ يَكْفِيَكَ أمْرَ الدُّنيا و الآخِرَةِ .
حقّ خداوند بزرگ بر تو اين است كه او را بپرستى و شريكى برايش قائل نشوى، اگر از روى اخلاص چنين كنى ، [او خود] كار دنيا و آخرت تو را كفايت مى كند.
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعا ـ گفت :
اللّهُمَّ صلِّ على محمّدٍ و آلِ محمّدٍ ، و اجْعَلْنا مِمَّن جاسُوا خِلالَ دِيارِ الظّالِمينَ ، و اسْتَوْحَشوا مِن مُؤانَسَةِ الجاهِلينَ ، و سَمَوا إلى العُلُوِّ بنُورِ الإخْلاصِ
خدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از كسانى قرار ده كه خانه هاى ستمگران را [براى نابود كردن آنها ]مى كاوند و از همدمى با نادانان مى گريزند و با روشنايى اخلاص به سوى مراتب عالى بالا مى روند.
امام صادق عليه السلام :
إنَّ المؤمنَ لَيَخشَعُ لَهُ كُلُّ شيءٍ و يَهابُهُ كُلُّ شيءٍ . إذا كانَ مُخلِصا للّه ِ أخافَ اللّه ُ مِنهُ كُلَّ شيءٍ ، حتّى هَوامَّ الأرضِ و سِباعَها و طَيرَ السَّماءِ .
همه اشياء در برابر مؤمن خاشعند و از هيبت او مى هراسند . اگر براى خدا اخلاص ورزد خداوند همه چيز ، حتى گزندگان و درندگان زمين و پرندگان هوا را از او بترساند .
امام كاظم عليه السلام : مسيح عليه السلام فرمود :
يا عَبيدَ السَّوءِ ، نَقُّوا القَمْحَ و طَيِّبوهُ و أدِقّوا طَحْنَهُ تَجِدوا طَعْمَهُ و يَهْنِئْكُم أكْلُهُ ، كذلكَ فأخْلِصوا الإيمانَ و أكْمِلوهُ تَجِدوا حَلاوَتَهُ و يَنْفَعْكُم غِبُّهُ .
اى بندگان بد ! گندم را پاك و تميز كنيد و خوب آردش نماييد، تا طعم آن را خوب بچشيد و گوارايتان گردد . همچنين ايمان را خالص و كامل گردانيد، تا شيرينى آن را بيابيد و سرانجامش شما را سود رساند .
بحار الأنوار : در كتاب ادريس عليه السلام آمده است :
مَن خَلَصَ إيمانُهُ أمِنَ دِينُهُ .
آن كه ايمانش خالص باشد، دينش سالم و در امان مانَد.
ميان اخلاص و ريا
امام باقر عليه السلام :
ما بينَ الحقِّ و الباطِلِ إلاّ قِلَّةُ العَقلِ . قيلَ : و كيفَ ذلكَ يا بنَ رسولِ اللّه ِ ؟ قالَ : إنَّ العَبدَ يَعمَلُ العَمَلَ الّذي هُو للّه ِ رِضا فيُريدُ بهِ غَيرَ اللّه ِ ، فلَو أنَّهُ أخْلَصَ للّه ِ لَجاءَهُ الّذي يُريدُ في أسْرَعَ مِن ذلكَ .
ميان حقّ و باطل [چيزى ]جز كم خردى نيست . عرض شد : چگونه، اى زاده رسول خدا؟ فرمود : آدمى كارى را كه رضاى خدا در آن است، براى غير خدا انجام مى دهد ، در صورتى كه اگر آن را محض رضاى خدا انجام مى داد، خداوند او را به هدفى كه از آن كار داشت زودتر مى رساند.
میزان الحکمه،جلد سوم