سببها از نظر احادیث

سببها از نظر احادیث

۲۶ اسفند ۱۳۹۳ 0

هر چيزى سببى دارد

امام على عليه السلام :

رَأسُ العِلمِ التَّواضُعُ··· و عَقلُهُ مَعرِفَةُ أسبابِ الاُمُورِ

سرِ دانش، افتادگى است . . . و مغزش شناخت اسباب امور است .

امام على عليه السلام :

لِكُلِّ شيءٍ سَبَبٌ .

هر چيزى ، سببى دارد .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ المَحَبَّةِ السَّخاءُ .

سبب محبّت ، بخشندگى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ الايتِلافِ الوَفاءُ .

سبب الفت ، وفادارى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ صَلاحِ الدِّينِ الوَرَعُ .

سبب درست دينى ، پارسايى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ فَسادِ اليَقينِ الطَّمَعُ .

سبب تباه شدن يقين ، طمع است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ صَلاحِ الإيمانِ التَّقوى .

سبب سامان يافتن ايمان ، تقواست .

امام على عليه السلام:

سَبَبُ فَسادِ العَقلِ الهَوى .

 سبب تباهى خِرَد ، هوس است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ الشَّقاءِ حُبُّ الدُّنيا .

سبب رنج و بدبختى ، دنيا دوستى است .

امام على عليه السلام

سَبَبُ زَوالِ النِّعَمِ الكُفرانُ .

 سبب زوال نعمتها ، ناسپاسى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ المَحَبَّةِ الإحسانُ .

سبب محبّت ، نيكى كردن است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ العَطَبِ طاعةُ الغَضَبِ .

سبب هلاكت ، فرمانبردارى از خشم است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ تَزكيَةِ الأخلاقِ حُسنُ الأدَبِ .

سبب تزكيه اخلاق ، حُسن تربيت است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ الكَمَدِ الحَسَدُ .

 سبب افسردگى ، حسادت است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ الفِتَنِ الحِقدُ .

 سبب فتنه ها ، كينه توزى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ السِّيادَةِ السَّخاءُ .

 سبب سرورى ، بخشندگى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ الشَّحناءِ كَثرةُ المِراءِ

 سبب كينه ورزى ، ستيزه گرى بسيار است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ الهِياجِ اللَّجاجُ .

 سبب برآشفتن ، خيره سرى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ زَوالِ اليَسارِ مَنعُ المُحتاجِ .

سبب زوال توانگرى ، محروم كردن نيازمند است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ العِفَّةِ الحَياءُ .

 سبب پاكدامنى ، حياست .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ صَلاحِ النفسِ العُزوفُ عنِ الدُّنيا .

سبب اصلاح نفس ، دورى جستن از دنياست .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ الفَقرِ الإسرافُ

 سبب فقر ، اسراف است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ الفُرقَةِ الاِختِلافُ

 سبب جدايى ، ناسازگارى است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ القَناعَةِ العَفافُ .

سبب قناعت ، مناعت طبع است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ الشَّرِّ غَلَبَةُ الشَّهوَةِ .

سبب بدى ، چيره شدن شهوت است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ الفُجُورِ الخَلْوةُ

 سبب فسق ، تنهايى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ الوَقارِ الحِلمُ .

 سبب وقار، بردبارى است .

 امام على عليه السلام :

سَبَبُ الخَشيَةِ العِلمُ .

سبب ترس از خدا ، علم است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ السَّلامةِ الصَّمتُ .

سبب سلامت ماندن ، خاموشى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ الفَوتِ المَوتُ .

سبب جدايى ، مرگ است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ الإخلاصِ اليَقينُ

سبب اخلاص ، يقين است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ الهَلاكِ الشِّركُ .

سبب هلاكت ، شرك است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ الوَرَعِ صِحّةُ الدِّينِ .

سبب پارسايى ، درست دينى است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ الحَيرةِ الشَّكُّ .

سبب حيرت ، شك است .

امام على عليه السلام:

سَبَبُ فَسادِ الدِّينِ الهَوى .

 سبب تباه شدن دين ، هوس است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ فَسادِ العَقلِ حُبُّ الدُّنيا

سبب تباهى خِرد ، دنيا دوستى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ المَزِيدِ الشُّكرُ .

سبب زياد شدن نعمت ، شكرگزارى است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ تَحَوُّلِ النِّعَمِ الكُفرُ

 سبب از كف رفتن نعمتها ، كفران است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ المَحَبَّةِ البِشرُ

سبب محبّت ، خوشرويى است .

امام على عليه السلام :

 سَبَبُ صَلاحِ النفسِ الوَرَعُ .

سبب اصلاح نفس ، پارسايى است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ فسادِ الوَرَعِ الطَّمَعُ

 سبب از بين رفتن ورع ، طمع است .

امام على عليه السلام :

سَبَبُ التَّدمِيرِ سوءُ التَّدبيرِ .

سبب ويرانى ، سوءِ تدبير است .

امام على عليه السلام :

 لكنَّ اللّه َ يَختَبِرُ عِبادَهُ بأنواعِ الشَّدائدِ ، و يَتَعَبَّدُهُم بأنواعِ المَجاهِدِ ، و يَبتَلِيهِم بضُرُوبِ المَكارِهِ ، إخراجا للتَّكَبُّرِ مِن قُلُوبِهِم ، و إسكانا لِلتَّذَلُّلِ في نُفُوسِهم ، و ليَجعَلْ ذلكَ أبوابا فُتُحا إلى فَضلِهِ ، و أسبابا ذُلُلاً لِعَفوِهِ

 خداوند بندگان خود را با انواع سختيها مى آزمايد و از طريق سختگيريهاى گوناگون آنان را به عبادت و پرستش وا مى دارد و به انواع ناملايمات و امور ناخوشايند گرفتارشان مى سازد، تا غرور را از دلهاى آنان بيرون برد و افتادگى را در جانهايشان بنشاند، و نيز تا آن [آزمايشها و سختيها] را، درهايى گشاده به سوى فضل و احسان خويش و اسبابِ آسان براى [رسيدن آنان به ]گذشت و بخشايش خود قرار دهد .

امام صادق عليه السلام :

 أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ ، فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيءٍ سَبَبا و جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحا ، و جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ عِلما ، و جَعَلَ لِكُلِّ عِلمٍ بابا ناطِقا ، عَرَفَهُ مَن عَرَفَهُ ، و جَهِلَهُ مَن جَهِلَهُ ، ذاكَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله و نَحنُ .

 خداوند ابا دارد از اين كه چيزها (امور) را جز از طريق اسباب فراهم آورد . از اين رو ، براى هر چيزى ، سببى قرار داده، و براى هر سبب ، بيانى، و براى هر بيان ، دانشى، و براى هر دانشى ، درى . گويا هر كه آن در را شناخت ، علم را فهميد و هر كس آن را نشناخت ، جاهل ماند . آن در، همان رسول خدا صلى الله عليه و آله و ما هستيم .

محكمترين سبب

امام على عليه السلام ـ در سفارش به فرزند خود حسن عليه السلام ـ فرمود :

 فَإنّي اُوصِيكَ بِتَقوَى اللّه ِ ـ أيْ بُنَيَّ ـ و لُزومِ أمرِهِ ، و عِمارَةِ قَلبِكَ بِذِكرِهِ ، و الاعتِصامِ بِحَبلِهِ ، و أيُّ سَبَبٍ أوثَقُ مِن سَبَبٍ بَينَكَ و بَينَ اللّه ِ إن أنتَ أخَذتَ بهِ .
 تو را اى فرزندم سفارش مى كنم به تقواى خدا و پايبندى به فرمان او و آباد كردن دلت به ياد او و چنگ زدن به ريسمان او . و چه ريسمانى براى گرفتن ، محكمتر از ريسمانى است كه ميان تو و خداست . . . ؟

امام على عليه السلام :

الطّاعَةُ للّه ِِ أقوى سَبَبٍ .
 اطاعت از خداوند، محكمترين ريسمان است .

امام على عليه السلام :

إنّ اللّه َ سبحانَهُ لَم يَعِظ أحَدا بِمِثلِ هذا القرآنِ ، فإنّهُ حَبلُ اللّه ِ المَتِينُ ، و سَبَبُهُ الأمِينُ .
خداوند سبحان هيچ كس را به اندرزى چون اين قرآن موعظه نكرد ؛ زيرا قرآن ، طناب محكم خداوند ، و ريسمان قابل اعتماد اوست .

میزان الحکمه،جلد پنجم.

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث