عصمت در احادیث
۱۹ فروردین ۱۳۹۴ 0عصمت :
امام على عليه السلام :
إنَّما النّاسُ مَعَ المُلوكِ و الدّنيا ، إلاّ مَن عَصَمَ اللّه ُ .
مردم در حقيقت با پادشاهان و دنيايند ، مگر آن كسى كه خدا او را حفظ كند.
( نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۰ )
امام على عليه السلام :
النّاسُ مَنقوصُونَ مَدخولونَ ، إلاّ مَن عَصَمَ اللّه ُ .
سائلُهُم ، مُتَعَنِّتٌ و مُجيبُهُم ، مُتَكَلِّفٌ .
يَكادُ أفضَلُهُم رَأيا ، يَرُدُّهُ عَن فَضلِ رَأيِهِ ، الرِّضا و السُخطُ
و يَكادُ أصلَبُهُم عُودا ، تَنكَؤهُ اللَّحظَةُ و تَستَحيلُهُ الكَلِمَةُ الواحِدَةُ .
خِرد مردم دستخوش خلل و كاستى است ، جز آن كس كه خداوند مصونش بدارد .
پرسش كننده آنان ، آزار دهنده و مجادله گر است و پاسخ دهنده شان ، فضل فروش و متكلّف .
آن كه در ميان آنان انديشه اش برتر ( خوش فكرتر) است ، بسا كه به علّت خشم و خشنودى ، از نظر درست خود باز مى گردد [ و خلاف حقيقت را اظهار مى كند ]
و پابرجاترينشان ، با نيم نگاهى ، از جا در مى رود و يك كلمه [ تهديد يا تطميع ] او را عوض مى كند.
( أي تحوّله عمّا هو عليه ، و في غرر الحكم «طبعة النجف»: ص ۵۷ « تستميله » - نهج البلاغة : الحكمة ۳۴۳ )
امام على عليه السلام :
من اُلهِمَ العِصمَةَ ، أمِنَ الزَّلَلَ .
هر كه عصمت به او الهام شود ، از لغزشها در امان ماند.
(غرر الحكم : ۸۴۶۹ )
امام على عليه السلام :
كَيفَ يَصبِرُ عَنِ الشَّهوَةِ ، مَن لَم تُعِنهُ العِصمَةُ ؟!
چگونه از شهوت خوددارى كند ، كسى كه عصمت ياريش نكرده باشد ؟!
(غرر الحكم : ۶۹۹۲ )
امام على عليه السلام ـ در وصف فرشتگان ـ فرمود :
و عَصَمَهُم مِن رَيبِ الشُّبُهاتِ ؛
فَما مِنهُم زائغٌ عَن سَبيلِ مَرضاتِهِ .
و آنان را از ترديد حاصل از شبهات نگه داشت ؛
از اين رو هيچ كدام از آنها از راه خشنودى خدا منحرف نمى شود.
( نهج البلاغة: الخطبة ۹۱ )
پناهنده شدن به خدا :
امام على عليه السلام :
اِعتَصِمْ في أحوالِكَ كُلِّها بِاللّه ِ ؛
فإنّكَ تَعتَصِمُ مِنهُ سُبحانَهُ بِمانِعٍ عَزيزٍ .
در همه حالاتت به خدا پناه جوى ؛ كه در اين صورت با نگه دارنده اى نيرومند خود را حفظ مى كنى .
(غرر الحكم : ۲۳۹۰ )
امام على عليه السلام :
مَنِ اعتَصَمَ بِاللّه ِ ، نَجّاهُ .
هركه به خدا پناه بَرَد ، خداوند او را نجات دهد.
(غرر الحكم : ۷۸۲۶ )
امام على عليه السلام :
مَنِ اعْتَصَمَ بِاللّه ِ ، لَم يَضُرَّهُ شَيطانٌ .
هر كه به پناه خدا در آيد ، هيچ شيطانى به او آسيب نرساند.
(غرر الحكم : ۸۰۳۵ )
امام على عليه السلام :
مَنِ اعتَصَمَ بِاللّه ِ، عَزَّ مَطلَبُهُ .
هر كه به خدا دست در زند ، مطلوبش ارجمند شود.
( غرر الحكم : ۸۳۲۴ )
امام على عليه السلام ـ در دعا ـ گفت :
إلهي ! خَلَقتَ لي جِسما و جَعَلتَ لي فيِهِ آلاتٍ اُطيعُكَ بِها و أعصيكَ و اُغضِبُكَ بِها و اُرضيكَ
و جَعَلتَ لي مِن نَفْسي داعِيَةً إلَى الشَّهَواتِ و أسكَنتَني دارا قَد مُلِئَت مِنَ الآفاتِ ،
ثُمّ قُلتَ لي : اِنْزَجِر ؛ فَبِكَ أنزَجِرُ و بِكَ أعتَصِمُ و بِكَ أستَجيرُ
و بِكَ أحتَرِزُ و أستَوفِقُكَ لِما يُرضيكَ .
خدايا! براى من پيكرى آفريدى و در آن اندامهايى نهادى كه من با آنها تو را فرمان مى برم و نافرمانى مى كنم . تو را به خشم مى آورم و خشنودت مى سازم
و در نفْس من انگيزه اى به سوى شهوات قرار دادى و مرا در سرايى آكنده از آسيب ها جاى دادى
و آن گاه به من فرمودى : باز ايست ؛ پس من به كمك تو [ از گناه ] باز مى ايستم و به تو توسّل مى جويم و به تو پناه مى برم
و با كمك تو خودم را حفظ مى كنم و براى انجام آنچه خشنودت مى سازد از تو توفيق مى طلبم .
( البلد الأمين : ۳۱۷ )
معناى معصوم :
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال هشام از معناى معصوم ـ فرمود:
المَعصومُ ، هُوَ المُمتَنِعُ بِاللّه ِ مِن جَميعِ مَحارِمِ اللّه ِ
و قالَ اللّه ُ تَبارَكَ و تَعالى : « و مَن يَعتَصِمْ بِاللّه ِ، فقَد هُدِيَ إلى صِراطٍ مُستَقيمٍ . »
معصوم كسى است كه به كمك خدا از همه محرّمات الهى خود را نگه دارد .
خداوند تبارك و تعالى فرموده است: « و هر كه به خدا عصمت و پناه جويد ، هر آينه به راه راست هدايت شده است . »
( معاني الأخبار : ۱۳۲/۲ )
معانى الأخبار ـ به نقل از امام كاظم از پدرانش از امام زين العابدين عليهم السلام ـ :
الإمامُ مِنّا لا يَكونُ ، إلاّ مَعصوما
و لَيسَتِ العِصمَةُ في ظاهِرِ الخِلقَةِ فيُعرَفَ بِها ؛
و لِذلكَ لا يَكونُ ،إلاّ مَنصوصا .
فقيلَ لَهُ : يَا بنَ رَسولِ اللّه ِ! فَما مَعنَى المَعصومِ ؟
فقالَ : هُوَ المُعتَصِمُ بِحَبلِ اللّه ِ و حَبلُ اللّه ِ هُوَ القُرآنُ .
لا يَفتَرِقانِ إلى يَومِ القِيامَةِ
و الإمامُ يَهدي إلَى القُرآنِ و القُرآنُ يَهدي إلَى الإمامِ
و ذلكَ قَولُ اللّه ِ عزَّ و جلَّ : « إنَّ هذا القُرآنَ يَهْدي لِلَّتي هِيَ أقْوَمُ . »
امامِ ما خاندان ، جز معصوم نباشد
و عصمت امرى نيست كه در ظاهر فرد باشد و به وسيله آن شناخته شود ؛
از اين رو معصوم بايد تعيين شود .
عرض شد: يا بن رسول اللّه ! پس معناى معصوم چيست ؟
حضرت فرمود : معصوم كسى است كه به ريسمان خدا چنگ در زند و ريسمان خدا همان قرآن است
و اين دو ( معصوم و قرآن ) تا روز قيامت از هم جدا نمى شوند .
امام به سوى قرآن رهنمون مى شود و قرآن به سوى امام
و اين فرموده خداوند عزّ و جلّ است ، آن جا كه مى فرمايد: « همانا اين قرآن به آنچه درست تر است راه مى نمايد . »
( معاني الأخبار : ۱۳۲/۱ )
موجبات عصمت :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ عزَّ ذِكرُهُ يَعصِمُ مَن أطاعَهُ و لا يَعتَصِمُ بِهِ مَن عَصاهُ .
خداى بلند نام كسى را كه اطاعتش كند ، [ از هر گونه شر و مكروهى ] حفظ مى كند و كسى كه او را نافرمانى كند ، به وسيله خدا حفظ نمى شود.
( الكافي : ۸/۸۲/۳۹ )
امام على عليه السلام :
الاعِتبارُ ، يُثمِرُ العِصمَةَ .
عبرت آموزى، عصمت ( لغزش ناپذيرى ) به بار مى آورد.
(غرر الحكم : ۸۷۹ )
امام على عليه السلام :
لا تُخلِ نَفسَكَ مِن فِكرَةٍ تَزيدُكَ حِكمَةً و عِبرَةٍ تُفيدُكَ عِصمَةً .
خود را از انديشه اى كه بر فرزانگيت مى افزايد و از عبرت آموختنى كه عصمت ( لغزش ناپذيرى ) به تو مى بخشد خالى مدار.
(غرر الحكم : ۱۰۳۰۷ )
امام على عليه السلام :
التَّصَبُّرُ عَلَى المَكروهِ ، يَعصِمُ القَلبَ .
وا داشتن خود به صبر در برابر ناملايمات ، دل را مصون مى دارد.
( بحار الأنوار : ۷۷/۲۲۷/۲ )
امام على عليه السلام :
إنَّ التَّقوى عِصمَةٌ لَكَ ، في حَياتِكَ و زُلفى لَكَ ، بَعدَ مَماتِكَ .
پرهيزگارى، در زمان حياتت ، مايه عصمت و نگهدارى تو [از گناه ] است و بعد از مرگ ، موجب قرب منزلت تو مى شود.
(غرر الحكم : ۳۴۶۶ )
امام على عليه السلام :
اُوصيكُم عِبادَ اللّه ِ بِتَقوَى اللّه ِ ؛
فإنَّها الزِّمامُ و القِوامُ .
فتَمَسَّكوا بِوَثائقِها و اعتَصِموا بِحَقائقِها ؛
تَؤلُ بِكُم إلى أكنانِ الدَّعَةِ و أوطانِ السَّعَةِ .
اى بندگان خدا! شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم ؛
زيرا كه تقوا همان مهار و ستون است ؛
پس به بندهاى آن بياويزيد و به حقايقش چنگ در زنيد ؛
تا شما را به نهانگاههاى آسايش و جايگاههاى رفاه برساند .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۵ )
امام على عليه السلام :
فَاعتَصِموا بِتَقوى اللّه ِ ؛
فإنَّ لَها حَبلاً ، وَثيقا عُروَتُهُ
و مَعقِلاً ، مَنيعا ذُروَتُهُ .
به تقواى الهى چنگ زنيد ؛
كه تقوا ريسمانى دارد ، كه دستگيره اش استوار است
و پناهگاهى كه بلندايش ، تسخير نا پذير است .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۰ )
امام على عليه السلام :
بِالتَّقوى قُرِنَتِ العِصمَةُ .
عصمت با تقوا قرين شده است.
(غرر الحكم : ۴۳۱۶ )
امام على عليه السلام ـ در نامه خود به مصريان ـ نوشت :
عَصَمَكُمُ اللّه ُ بِالهُدى و ثَبَّتَكُم بِالتَّقوى .
خداوند شما را با هدايت خود [ از گناه و لغزش ] نگه دارد و با تقوا استوارتان بدارد.
( الأمالي للمفيد : ۸۲ )
امام على عليه السلام :
لا حِكمَةَ ، إلاّ بِعِصمَةٍ .
هيچ حكمتى نباشد، مگر به سبب عصمتى ( خويشتندارى از گناه )
(غرر الحكم : ۱۰۹۱۶ )
امام على عليه السلام :
الحِكمَةُ ، عِصمَةٌ العِصمَةُ ، نِعمَةٌ .
حكمت ، [مايه] عصمت است و عصمت ، يك نعمت .
( غرر الحكم : ۱۲ )
امام على عليه السلام :
قُرِنَتِ الحِكمَةُ بِالعِصمَةِ .
حكمت، با عصمت قرين گشته است.
(غرر الحكم : ۶۷۱۲ )
امام على عليه السلام :
إنَّ في سُلطانِ اللّه ِ ، عِصمَةً لأِمرِكُم ؛
فأعطوهُ طاعَتَكُم ، غَيرَ مُلَوَّمةٍ (مُتَلَوِّمينَ) و لا مُستَكرَهٍ بِها .
همانا حكومتى كه از جانب خداست ، نگاهبان كار شما است ؛
پس بى سرزنش و اكراه ، از آن فرمان بريد.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۹ )
امام على عليه السلام :
عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ِ ؛
فإنّهُ الحَبلُ المَتينُ ··· و العِصمَةُ لِلمُتَمَسِّكِ .
پايبند كتاب خدا باشيد ؛
زيرا كه آن ريسمان محكم است··· و مايه حفظ كسى كه بدان چنگ در زند.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۶)
امام على عليه السلام :
فَعَصَمَ السُّعَداءَ بِالإيمانِ و خَذَلَ الأشقِياءَ بِالعِصيانِ ،
مِن بَعدِ اتِّجاهِ الحُجَّةِ عَلَيهِم بِالبَيانِ .
[خداوند] بعد از آن كه حجّت را بر آنان آشكار كرد ،
نيكبختان را به سبب ايمان حفظ كرد و شور بختان را به سبب نافرمانى به خودشان وا گذاشت.
( كنز العمّال : ۴۴۲۱۶ )
امام على عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
إلهي ! لا سَبيلَ إلى الاحتِراسِ مِنَ الذَّنبِ ، إلاّ بِعِصمَتِكَ
و لا وُصولَ إلى عَمَلِ الخَيراتِ ، إلاّ بِمَشِيئَتِكَ ؛
فكَيفَ لي بِإفادَةِ ما أسلَفتَني فيهِ مَشيئَتَكَ ؟!
و كَيفَ لي بِالاحتِراسِ مِنَ الذَّنبِ ، ما إن لَم تُدرِكْني فيهِ عِصمَتُكَ ؟!
خدايا ! براى خويشتندارى از گناه ، راهى جز نگه داشت تو نيست
و رسيدن به كارهاى نيك جز با خواست تو ميسّر نمى باشد ؛
پس چگونه توانم به بهره اى دست يابم ،كه خواست تو بر آن نيست؟!
و چگونه خود را از گناه نگه دارم ، اگر نگه داشت تو به دادم نرسد؟!
( البلد الأمين : ۳۱۵ )
بحار الأنوار ـ به نقل از نوف بكالى ـ :
رَأيتُ أميرَ المُؤمِنينَ صَلواتُ اللّه ِ عَلَيهِ مُوَلِّـيا مُبادِرا .
فقُلتُ : أينَ تُريدُ ، يا مَولايَ ؟!
فقالَ : دَعني يا نَـوفُ ، إنَّ آمالي تَقَدَّمُني في المَحبوبِ .
فقُلتُ : يا مَولايَ ! و ما آمالُكَ ؟!
قالَ : قد عَلِمَها ، المَأمولُ و استَغنَيتُ عَن تَبيينِها لِغَيرِهِ
و كَفى بِالعَبدِ أدَبا ، أن لا يُشرِكَ في نِعَمِهِ و أرَبِهِ غَيرَ رَبِّهِ .
فقُلتُ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ! إنّي خائفٌ عَلى نَفسي مِنَ الشَّرَهِ و التَّطَلُّعِ إلى طَمَعٍ مِن أطماعِ الدّنيا .
فقالَ لي : و أينَ أنتَ عَن عِصمَةِ الخائفينَ و كَهفِ العارِفينَ ؟!
فقُلتُ : دُلَّني عَلَيهِ .
قالَ : اللّه ُ، العَلِيُّ العَظيمُ .
تَصِلُ أمَلَكَ بِحُسنِ تَفَضُّلِهِ و تُقبِلُ عَلَيهِ بِهَمِّكَ و أعرِضْ عَنِ النّازِلَةِ في قَلبِكَ .
فإن أجَّلَكَ بِها ، فأنا الضّامِنُ مِن مَورِدِها وَ انقَطِعْ إلَى اللّه ِ سُبحانَهُ ؛
فإنَّهُ يَقولُ : و عِزَّتي و جَلالي ! لَأقطَعَنَّ أمَلَ ، كُلِّ مَن يُؤَمِّلُ غَيري بِاليَأسِ و لأَكسُوَنَّهُ ثَوبَ المَذَلَّةِ في النّاسِ
و لاَُبَعِدَنّهُ مِن قُربي و لَأقطَعَنَّهُ عَن وَصلي ···
ثُمّ قالَ عَلَيهِ و عَلى آلِه السَّلامُ لي : يا نَوفُ ! اُدعُ بِهذا الدُّعاءِ :
إلهي ! إن حَمِدتُكَ ، فبِمَواهِبِكَ و إن مَجَّدتُكَ ، فبِمُرادِكَ
و إن قَدَّستُكَ ، فبِقُوَّتِكَ و إن هَلَّلتُكَ ، فبِقُدرَتِكَ
و إن نَظَرتُ ، فإلى رَحمَتِكَ و إن عَضَضتُ فعَلى نِعمَتِكَ
إلهي ! إنَّهُ مَن لَم يَشـغَلْهُ الوُلوعُ بِذِكرِكَ و لَم يَزْوِهِ السَّفَرُ بِقُربِكَ ،
كانَت حَياتُهُ عَلَيهِ مِيتَةً و مِيتَتُهُ عَلَيهِ حَسرَةً .
امير المؤمنين صلوات اللّه عليه را ديدم كه به سرعت مى رود .
عرض كردم: كجا مى رويد، سرورم ؟!
فرمود: رهايم كن اى نوف ، كه اميد و آرزوهايم مرا به سمت معشوق مى برد.
عرض كردم : سرورم ! آرزوهايتان چيست ؟!
فرمود : آن كه اميد و آرزويم به اوست ، خود مى داند و نيازى نيست براى جز او باز گويم .
در ادب بنده همين بس كه در خوشى ها و نيازهايش ، كسى جز خداوندگار خود را شريك نگرداند .
عرض كردم : اى امير المؤمنين ! من از آزمندى و چشمداشت به طمعهاى دنيوى بر خود بيمناكم .
حضرت فرمود: چرا به پناهگاه خائفان و غار عارفان پناه نمى برى ؟!
عرض كردم : مرا به آن راهنمايى فرما .
حضرت فرمود : خداوند ، علىِّ عظيم است .
اميدت را به حُسن تفضّل او پيوند زن و همّ و غمّ خود را متوجّه او گردان و از هر خطورى كه در دلت مى گذرد روي گردان شو.
اگر عرصه را بر تو تنگ كرد ، من گشايش آن را ضمانت مى كنم و با تمام وجود به خداوند سبحان روى كن ؛
زيرا او مى فرمايد : به عزّت و جلالم سوگند ! اميد هر كس را كه به غير من اميد بندد ، به يأس تبديل مى كنم و جامه خوارى در ميان مردم بر قامت او مى پوشانم
و او را از نزديك خودم دور مى سازم و پيوندم را از او مى بُرم···
سپس امام عليه و على آله السلام ، به من فرمود : اى نوف ! با اين دعا خدا را بخوان :
خداى من ! اگر تو را مى ستايم ، براى موهبتهاى توست و اگر تو را تمجيد مى كنم ، به اراده و خواست خود توست
و اگر تو را تقديس مى كنم ، به توان توست و اگر تهليل مى گويم ، به نيروى توست
و اگر مى نگرم ، به رحمت تو مى نگرم و اگر مى جَوم ، نعمت تو را مى جَوم .
خداى من ! هر كه اشتياق ياد تو، او را به خود مشغول ندارد و رخت سفر به مقام قرب تو نبندد،
زندگيش براى او مرگ است و مرگش مايه حسرت او.
( بحار الأنوار : ۹۴/۹۴/۱۲، انظر تمام الكلام )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى ختم قرآن ـ گفت :
لا تَنالُ أيدي الهَلَكاتِ مَن تَعَلَّقَ بِعُروَةِ عِصمَتِهِ .
دستهاى هلاكت و تباهى به كسى كه به دستگيره عصمت بخش قرآن چنگ آويزد نمى رسد.
( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۴۲ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجاتش ـ گفت :
إلهي ! في هذِهِ الدّنيا هُمومٌ و أحزانٌ و غُمومٌ و بَلاءٌ و في الآخِرَةِ حِسابٌ و عِقابٌ ؛
فأينَ الرّاحَةُ و الفَرَجُ ؟!
إلهي ! خَلَقتَني بِغَيرِ أمري و تُميتُني بِغَيرِ إذني
و وَكّلتَ فِيَّ عَدُوّا لي لَهُ عَلَيَّ سُلطانٌ ، يَسلُكُ بِيَ البَلايا مَغرورا
و قُلتَ لي : اِستَمسِكْ
فكَيفَ أستَمسِكُ ، إن لَم تُمسِكْني ؟!
خداى من ! در اين دنيا غم و اندوه و رنج و بلا و در آخرت حساب و كيفر است ؛
پس آسايش و گشايش كجاست ؟!
خداى من ! بى دستورم مرا آفريدى و بى اجازه ام مرا مى ميرانى
و دشمنى مقتدر و چيره را بر من گماشتى كه فريبكارانه مرا به سوى بلاها و گرفتاريها مى كشاند
و آن گاه فرمودى : خود را نگاه دار
و من چگونه خود را نگاه دارم ، اگر تو نگاهم ندارى؟!
( بحار الأنوار : ۹۴/۱۲۹)
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
إلهي ! لا حَولَ لي و لا قُوَّةَ ، إلاّ بِقُدرَتِكَ
و لا نَجاةَ لي مِن مَكارِهِ الدّنيا ، إلاّ بِعِصمَتِكَ
فأسألُكَ ، بِبَلاغَةِ حِكمَتِكَ و نَفاذِ مَشيئَتِكَ أن
لا تَجعَلَني لِغَيرِ جودِكَ مُتَعَرِّضا··· وَ كُن لي مِنَ البَلايا واقِيا و عَنِ المَعاصي عاصِما .
خداى من ! مرا هيچ نيرو و توانى نيست ، مگر به نيروى تو
و از نا خوشيها و زشتيهاى دنيا نجات نيابم ، جز با نگه داشت تو؛
پس به حكمت رسايت و به خواست و مشيّت روانت [ سوگندت مى دهم و] از تو مسألت دارم كه
دست مرا جز به دامن جود و بخشندگى خودت حوالت مده و از بلاها نگهم دار و از گناهان حفظم كن .
( بحار الأنوار : ۹۴/۱۴۳ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
إلهي ! فلا تُخلِنا مِن حِمايَتِكَ و لا تَعْرِنا مِن رِعايَتِكَ ···
أسألُكَ ، بِأهلِ خاصَّتِكَ مِن مَلائكَتِكَ و الصّالِحينَ مِن بَرِيَّتِكَ ، أن
تَجعَلَ عَلَينا واقِيَةً تُنْجينا مِنَ الهَلَكاتِ و تُجِنُّنا مِنَ الآفاتِ ···
و أن تَحوِيَنا في أكنافِ عِصمَتِكَ .
خداى من ! ما را از حمايت خود بى بهره مگردان و از پشتيبانى و توجّه خود بى نصيب مفرما···
به فرشتگان و بندگان نيكو كارت كه خاصّان درگاه تو هستند ، [سوگندت مى دهم و] از تو مى خواهم كه
براى ما حفاظى قرار دهى تا ما را از هلاكتها برهاند و در برابر آفتها و آسيبها سپر ما گردد···
و ما را در پناه گاههاى عصمت و محافظت خود درآورى .
( بحار الأنوار : ۹۴/۱۵۲ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
إلهي ! أسكَنتَنا دارا حَفَرتْ لَنا حُفَرَ مَكرِها ···
بِكَ نَعتَصِمُ مِنَ الاغتِرارِ بِزَخارِفِ زينَتِها ···
إلهي ! فزَهِّدنا فيها و سَلِّمنا مِنها بِتَوفيقِكَ و عِصمَتِكَ .
الهى! ما را در سرايى جاى دادى كه گودالهاى مكر و فريبكارى خود را براى ما كنده است···
از فريفته شدن به زرق و برق زيورهاى آن به تو پناه مى بريم···
خداى من ! ما را به اين سرا و فريبندگيهاى آن بى اعتنا فرما و با توفيق و محافظت خود ما را از آن به سلامت دار.
( بحار الأنوار : ۹۴/۱۵۲ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
اللّهُمّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ ! وَ احفَظْنا مِن بَينِ أيدينا و مِن خَلفِنا و عَن أيمانِنا و عَن شَمائلِنا و مِن جَميعِ نَواحينا
حِفظا عاصِما مِن مَعصِيَتِكَ هادِيا إلى طاعَتِكَ مُستَعمِلاً لِمَحَبَّتِكَ .
بار خدايا ! بر محمد و خاندان او درود فرست و ما را از پيش رو و از پشت سر و از راست و از چپ و از همه سويمان چنان محافظت فرما
كه ما را از نافرمانى تو نگاه دارد و به فرمان بردن از تو رهنمون شود و در راه محبّت تو به كارمان گيرد.
( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۶ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
و طَهِّرْني بِالتَّوبَةِ و أيِّدْني بِالعِصمَةِ و استَصلِحْني بِالعافِيَةِ .
مرا با توبه پاك گردان و با نگاه داشت و مراقبت [خود] كمك فرما و با عافيت [ بخشى خود از بلا و گناه ] مرا به صلاح و درستى درآور.
( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۱۶ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت :
اللّهُمَّ ! خُذْ لِنَفسِكَ مِن نَفسـي ما يُخَلِّصُها
و أبقِ لِنَفسي مِن نَفسي ما يُصلِحُها ؛
فإنَّ نَفسي هالِكَةٌ ، أو تَعصِمَها .
بار خدايا ! از نفّس من آن چه او را مى رهاند و خالص مى گرداند، براى خود بگير
و آن چه او را به صلاح و درستى مى كشاند، براى من بگذار؛
زيرا نفْس من در معرض هلاكت است ، مگر اين كه تو آن را نگاه دارى .
( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۲۰ )
امام زين العابدين عليه السلام ـ در دعاى روز عرفه ـ گفت :
و هَبْ لي عِصمَةً تُدنِيني مِن خَشيَتِكَ و تَقطَعُني عَن رُكوبِ مَحارِمِكَ و تَفُكُّني مِن أسرِ العَظائم
و هَبْ لِيَ التَّطهيرَ مِن دَنَسِ العِصيانِ .
مرا نگهدارى و مصونيتى بخش كه به ترس از تو نزديكم گرداند و از ارتكاب حرامهاى تو بازم دارد و از بندِ گناهان بزرگ آزادم سازد
و از پلشتىِ گناه و نافرمانى پاكيزه ام گردان.
( الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۴۷ )
امام باقر عليه السلام :
إذا عَلِمَ اللّه ُ تَعالى حُسنَ نِيَّةٍ مِن أحَدٍ ، اكتَنَفَهُ بِالعِصمَةِ .
هر گاه خداوند متعال بداند كسى حسن نيّت دارد، او را در پناه خود حفظ كند.
( بحار الأنوار : ۷۸/۱۸۸/۴۱ )
امام صادق عليه السلام :
أيُّما مُؤمِنٍ أقبَلَ قِبَلَ ما يُحِبُّ اللّه ُ ، أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ قِبَلَ كُلِّ ما يُحِبُّ
و مَنِ اعتَصَمَ بِاللّه ِ بِتَقواهُ ، عَصَمَهُ اللّه ُ
و مَن أقبَلَ اللّه ُ عَلَيهِ و عَصَمَهُ ، لَم يُبالِ ، لَو سَقَطَتِ السَّماءُ عَلَى الأرضِ
و إن نَزَلَت نازِلَةٌ عَلى أهلِ الأرضِ ، فشَـمِلَهُم بَلِيَّةٌ ، كانَ في حِرزِ اللّه ِ بِالتَّقوى مِن كُلِّ بَلِيَّةٍ .
أ لَيسَ اللّه ُ تَعالى يَقولُ : « إنَّ المُتَّقينَ في مَقامٍ أمينٍ » ؟ !
هر مؤمنى كه به سوى آن چه خدا دوست دارد روى آورد، خداوند نيز به سوى هر چه او دوست دارد روى كند
و هر كه با تقواى خدا به او پناه جويد، خداوند او را [ از گناه ] نگاه دارد
و هر كه خدا به او روى كند و نگهش دارد، اگر آسمان هم به زمين افتد، ديگر برايش اهميتى ندارد
و اگر بلايى بر زمينيان فرود آيد و همه آنها را فرا گيرد، او به سبب تقوا از هر گونه بلايى در پناه خداست .
مگر نه اين كه خداوند متعال مى فرمايد: « همانا پرهيزگاران در جايگاهى امن هستند » ؟
( بحار الأنوار : ۷۰/۲۸۵/۸ )
عصمت امام :
امام صادق عليه السلام ـ در وصف امامان ـ فرمود :
مَعصوما مِنَ الزَّلاّتِ
مَصونا عَنِ الفَواحِشِ كُلِّها .
از لغزشها محفوظند و از هر گونه زشتى و زشت كارى مصون.
( الكافي : ۱/۲۰۴/۲ )
امام صادق عليه السلام :
نَحنُ تَراجِمَةُ أمرِ اللّه ِ.
نَحنُ قَومٌ مَعصُومونَ
ما ترجمان فرمان خداييم .
ما جماعتى معصوم هستيم.
( الكافي : ۱/۲۶۹/۶ )
امام رضا عليه السلام :
الإمامُ ، المُطَهَّرُ مِنَ الذُّنوبِ و المُبَرَّأُ عَنِ العُيوبِ .
امام ، از گناهان پاك و از عيبها بركنار است.
( الكافي : ۱/۲۰۰/۱)
امام رضا عليه السلام :
فهُوَ مَعصومٌ مُؤَيَّدٌ مُوَفَّقٌ مُسَدَّدٌ .
قَد أمِنَ مِنَ الخَطايا و الزَّلَلِ و العِثارِ .
يَخُصُّهُ اللّه ُ بِذلكَ لِيَكونَ حُجَّتَهُ عَلى عِبادِهِ و شاهِدَهُ عَلى خَلقِهِ .
پس امام معصوم است و تأييد و تقويت شده و توفيق يافته و استوار گشته [ از جانب خدا ] .
از هر گونه خطا و لغزش و اشتباه در امان است .
خداوند اين خصوصيات را به او مى بخشد تا حجت او بر بندگانش و گواه او بر آفريدگانش باشد.
( الكافي : ۱/۲۰۳/۱ )
گوناگون :
امام على عليه السلام :
مِنَ العِصمَةِ ، تَعَذُّرُ المَعاصي .
ناتوانى بر گناه ، خود نوعى عصمت است.
( نهج البلاغة : الحكمة ۳۴۵ )
امام على عليه السلام :
يَنبَغي لأِهلِ العِصمَةِ و المَصنوعِ إلَيهِم في السَّلامَةِ ، أن يَرحَموا أهلَ الذُّنوبِ و المَعصِيَةِ .
شايسته است كه اهل عصمت و پاكى و كسانى كه نعمت رستن از گناهان به آنان داده شده است ، براى گناهكاران و نافرمانان دلسوزى كنند.
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۰)
امام على عليه السلام :
ساُدعى يَومَ القِيامَةِ و لا ذَنبَ لي
و لَو كانَ لي ذَنبٌ ، لَكَفَّرَ عَنِّي ذُنوبي ، ما أنا فِيهِ مِن قِتالِهِم ـ يَعني قِتالَ النّاكِثينَ ـ .
روز قيامت فرا خوانده مى شوم ، در حالى كه مرا هيچ گناهى نيست
و اگر هم گناهى داشته باشم ، جنگ من با اينان ـ ناكثين ـ گناهانم را پاك مى كند.
( شرح نهج البلاغة: ۱/۲۶۵ )
میزان الحکمه،جلد هفتم.