شک و تردید از نظر احادیث
۱۷ فروردین ۱۳۹۴ 0 معارفعناوین
شكّ
امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه: «اما كسانى كه در دلهايشان بيمارى است پليدى بر پليديشان بيفزود» ( التوبة : ۱۲۵) ـ فرمود :
شَكّا إلى شَكِّهِم .
يعنى شكّى بر شكّ آن ها [بيفزود] .
( تفسير العيّاشي : ۲/۱۱۸/۱۶۴ )
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه: «مى خواهد آلودگى را از شما بزدايد» ـ فرمود :
الرِّجسُ هُو الشَّكُّ ، و اللّه ِ لا نَشُكُّ في رَبِّنا أبدا .
[مراد از ]آلودگى همان شكّ است . به خدا سوگند كه ما هرگز درباره پروردگار خود شكّ نمى كنيم .
( الكافي : ۱/۲۸۸/۱ )
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه: «كسانى كه ايمان آوردند و ايمان خود را به ستم نياميختند»( الأنعام : ۸۲ ) ـ فرمود :
بِشَكٍّ
يعنى به شكّ [آلوده نساختند] .
( الكافي : ۲/۳۹۹/۴ )
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه: «اين چنين خداوند پليدى را براى كسانى كه ايمان نمى آورند قرار مى دهد» (الأنعام : ۱۲۵) ـ فرمود :
هُو الشَّكُّ .
منظور ، شكّ است .
( بحار الأنوار : ۷۲/۱۲۸/۱۴ )
امام كاظم عليه السلام ـ درباره آيه: «و در بيشتر آنان وفاى به عهد را نيافتيم»(الأعراف : ۱۰۲) ـ فرمود :
نَزَلَت في الشّاكِّ .
اين آيه درباره شكّ كننده نازل شده است .
( الكافي : ۲/۳۹۹/۱ )
امام على عليه السلام :
أهلَكُ شَيءٍ الشَّكُّ و الارتِيابُ ، وَ أملَكُ شَيءٍ الوَرَعُ و الاجتِنابُ .
تباه كننده ترين چيز ، شكّ و ترديد است ؛ نگه دارنده ترين چيز ، پارسايى و دورى كردن است .
( غرر الحكم : ۳۳۱۸ )
امام على عليه السلام :
علَيكَ بِلُزُومِ اليَقينِ و تَجَنُّبِ الشَّكِّ ، فلَيسَ للمَرءِ شَيءٌ أهْلَكَ لِدِينِهِ مِن غَلَبَةِ الشَّكِّ على يَقينِهِ .
بر تو باد ملازمت با يقين و دورى جستن از شكّ ؛ زيرا براى دينِ انسان، چيزى نابود كننده تر از چيره آمدن شكّ بر يقين او نيست .
( غرر الحكم : ۶۱۴۶ )
امام على عليه السلام :
يَسِيرُ الشَّكِّ يُفسِدُ اليَقينَ .
اندكى شكّ ، يقين را تباه مى كند .
( غرر الحكم : ۱۰۹۷۹ )
امام على عليه السلام :
لَن يَضِلَّ المَرءُ حتّى يَغلِبَ شَكُّهُ يَقينَهُ .
انسان هرگز گمراه نشود ، مگر آن گاه كه شكّ او بر يقينش چيره آيد .
( غرر الحكم : ۷۴۵۰ )
امام على عليه السلام :
مَن أخيَبُ مِمَّن تَعَدَّى اليَقينَ إلَى الشَّكِّ و الحَيرَةِ ؟! .
كيست نا كام تر از آن كه از يقين [دست كشيد و] به شكّ و حيرت روى آورد ؟!
( غرر الحكم : ۸۰۸۴ )
امام على عليه السلام :
أعلَمُ الناسِ مَن لَم يُزِلِ الشَّكُّ يَقينَهُ .
داناترين مردم ، كسى است كه شكّ، يقين او را از بين نبرد .
( غرر الحكم : ۳۲۰۸)
امام على عليه السلام :
شَرُّ القُلوبِ الشاكُّ في إيمانِهِ .
بدترين دلها ، دلى است كه در ايمان خود شكّ كند .
( غرر الحكم : ۵۷۴۴ )
امام على عليه السلام :
الشَّكُّ كُفرٌ .
شكّ ، كفر است .
( غرر الحكم : ۱۰۸ )
امام على عليه السلام :
أ لا تَرَونَ أنّ اللّه َ سبحانَهُ اختَبَرَ الأوَّلِينَ مِن لَدُنْ آدَمَ صلواتُ اللّه ِ علَيهِ إلَى الآخِرِينَ مِن هذا العالَمِ بِأحجارٍ لا تَضُرُّ و لا تَنفَعُ··· و لَو كانَ الأساسُ المَحمولُ علَيها ، و الأحجارُ المَرفوعُ بها ، بينَ زُمُرُّدَةٍ خَضراءَ ، و ياقوتَةٍ حَمراءَ ، و نورٍ و ضِياءٍ، لَخَفَّفَ ذلكَ مُصارَعَةَ الشَّكِّ في الصُّدورِ ، و لَوَضَعَ مُجاهَدَةَ إبليسَ عَنِ القُلوبِ ، و لَنَفى مُعتَلَجَ الرَّيبِ مِنَ الناسِ ، و لكنَّ اللّه َ يَختَبِرُ عِبادَهُ بأنواعِ الشَّدائدِ
آيا نمى بينيد كه خداى سبحان همه انسانها را ، از آدم، صلوات اللّه عليه، تا آخرين نفرِ اين عالم ، با سنگهايى بيازمود كه نه زيانى مى رسانند و نه سودى . . . اگر پايه هايى كه خانه (كعبه) بر آن بنا شده و سنگهايى كه با آنها برافراشته گرديده است، از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و نور و درخشندگى بود ، هر آينه از كشاكش شكّ در سينه ها مى كاست و كوشش ابليس را از دلها بر مى داشت و از انباشت ترديد و به تلاطم در آمدن آن در [اذهان] مردم جلوگيرى مى كرد ، اما خداوند بندگان خود را با سختيهاى گوناگون مى آزمايد .
( نهج البلاغة: الخطبة۱۹۲ )
امام على عليه السلام :
ثُمّ أسكَنَ سبحانَهُ آدَمَ دارا أرغَدَ فيها عَيشَهُ ، و آمَنَ فيها مَحَلَّتَهُ ، و حَذَّرَهُ إبليسَ و عَداوَتَهُ ، فَاغتَرَّهُ عَدُوُّهُ ؛ نَفاسَةً علَيهِ بدارِ المُقامِ ، و مُرافَقَةِ الأبرارِ ، فَباعَ اليَقينَ بِشَكِّهِ ، و العَزيمَةَ بِوَهْنِهِ .
سپس ، خداوند سبحان ، آدم را در سرايى جاى داد كه زندگيش را در آن جا فراخ و پر نعمت گردانيد و جايگاهش را در آن سراى ايمن ساخت و او را از ابليس و دشمنيش [نسبت به آدم] بر حذر داشت . پس دشمن آدم (ابليس) از اين كه او را مقيم سراى جاويدان و همنشين نيكوكاران مى ديد حسادت ورزيده آدم را فريفت و در نتيجه ، آدم يقين را به شكّ و عزم و استوارى را به سستى فروخت .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱ )
افتخار به شك نكردن در حق
امام على عليه السلام ـ بعد از كشته شدن طلحه و زبير ـ فرمود :
اليومَ اُنطِقُ لَكُمُ العَجْماءَ ذاتَ البَيانِ ! عَزَبَ رَأيُ امرِئٍ تَخَلَّفَ عَنّي ، ما شَكَكتُ في الحَقِّ مُذ اُرِيتُهُ .
امروز آشكار و رسا با شما سخن مى گويم ؛ دور باد انديشه كسى كه از من سر پيچد . از زمانى كه حق به من نمايانده شده، در آن شكّ نكرده ام .
( نهج البلاغة : الخطبة ۴ )
امام على عليه السلام :
ما شَكَكتُ في الحَقِّ مُذ اُرِيتُهُ .
از زمانى كه حق به من نشان داده شده، در آن شكّ نكرده ام .
( غرر الحكم : ۹۴۸۲ )
امام على عليه السلام :
إنّي لَعَلى يَقينٍ مِن رَبِّي ، و غَيرِ شُبهَةٍ مِن دِيني .
من به پروردگار خود يقين دارم و در دين خود شكّ و شبهه اى ندارم .
( نهج البلاغة : الخطبة ۲۲ ، غرر الحكم : ۳۷۷۳ )
عوامل به وجود آمدن شك
امام على عليه السلام :
الشَّكُّ ثَمَرَةُ الجَهلِ .
شكّ ، ثمره نادانى است .
( غرر الحكم : ۷۲۵ )
امام على عليه السلام :
مَنَ عَمِيَ عمّا بينَ يَدَيهِ غَرَسَ الشَّكَّ بينَ جَنبَيهِ .
هركه از ديدن آنچه در برابر اوست نابينا باشد ، نهال شكّ را در ميان دو پهلوى خود (سينه اش) بنشاند .
( غرر الحكم : ۸۸۵۵ )
امام على عليه السلام :
مَن عَتا عن أمرِ اللّه ِ شَكَّ ، و مَن شَكَّ تعالَى اللّه ُ علَيهِ فَأذَلَّهُ بسُلطانِهِ ، و صَغَّرَهُ بجَلالِهِ كما اغتَرَّ بِرَبِّهِ الكَريمِ وَ فَرَّطَ في أمرِهِ .
هركه درباره خدا گردنكشى كند ، دستخوش شكّ شود و هركه شكّ كند ، خداوند بر او چيره گردد و با قدرت خود وى را به خوارى افكند و با جلال خود وى را حقير گرداند ، همچنان كه او به پروردگار مهربان و بزرگوار خود مغرور شد و در كار خداوند كوتاهى كرده بود .
( الكافي : ۲/۳۹۲/۱ )
امام على عليه السلام :
مَن يَتَرَدَّدْ يَزدَدْ شَكّا .
كسى كه دستخوش ترديد شود ، بر شكّ او افزوده گردد .
( غرر الحكم : ۷۹۸۹ )
امام على عليه السلام :
لا تَرتابُوا فَتَشُكُّوا ، و لا تَشُكُّوا فَتَكفرُوا ، و لا تُرَخِّصُوا لِأنفُسِكُم فَتُدهِنوا .
ترديد (شبهه) به خود راه ندهيد كه گرفتار شكّ مى شويد، .حديث و شك نكنيد كه به كفر گرفتار مى آييد، و به نفْسهاى خود رخصت ندهيد كه در اين صورت [در دين ]سهل انگار مى شويد .
( بحار الأنوار : ۲/۵۴/۲۴ )
آثار شك
امام على عليه السلام :
الشَّكُّ يُحبِطُ الإيمانَ .
شكّ ، ايمان را بر باد مى دهد .
( غرر الحكم : ۷۲۳ )
امام على عليه السلام :
الشَّكُّ يُطفِئُ نورَ القَلبِ .
شكّ ، نور دل را خاموش مى كند .
( غرر الحكم : ۱۲۴۲ )
امام على عليه السلام :
ثَمرَةُ الشَّكِّ الحَيرَةُ .
ثمره شكّ ، سرگردانى است .
( غرر الحكم : ۴۶۱۹ )
امام على عليه السلام :
سَببُ الحَيرَةِ الشَّكُّ
علّت سرگردانى، شكّ كردن است.
( غرر الحكم : ۵۵۴۰ )
امام على عليه السلام :
بِدَوامِ الشَّكِّ يَحدُثُ الشِّركُ .
با استمرار شكّ ، شرك پديد آيد .
( غرر الحكم : ۴۲۷۲ )
امام على عليه السلام :
مَن كَثُرَ شَكُّهُ فَسَدَ دِينُهُ
كسى كه زياد شكّ كند ، دينش تباه شود .
( غرر الحكم : ۷۹۹۷ )
امام على عليه السلام :
و اللّه ِ لَقدِ اعتَرَضَ الشَّكُّ و دَخِلَ اليَقينُ؛ حتّى كأنَّ الذي ضُمِنَ لَكُم قد فُرِضَ علَيكُم ، و كأنَّ الذي قد فُرِضَ علَيكُم قد وُضِعَ عنكُم
به خدا سوگند كه شكّ، عارض گشته و يقين، تباه شده است ، به طورى كه آنچه براى شما تضمين گشته (روزى) گويا [تلاش در راه كسب آن ]بر شما واجب است و آنچه بر شما واجب گشته ، گويى از دوش شما برداشته شده است .
( نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۴ )
آنچه شك را مى زدايد
امام على عليه السلام :
بتَكَرُّرِ الفِكرِ يَنجابُ الشَّـكُّ .
با انديشيدن پياپى، شكّ ناپديد مى شود .
( غرر الحكم : ۴۲۷۱ )
امام على عليه السلام :
عَجِبتُ لِمَن شَكَّ في اللّه ِ و هو يَرى خَلقَ اللّه ِ ! .
در شگفتم از كسى كه آفرينش خدا را مى بيند و با اين حال در [وجود] او شكّ دارد !
( نهج البلاغة : الحكمة ۱۲۶)
امام على عليه السلام :
مَن قَوِيَ يَقينُهُ لَم يَرتَبْ .
كسى كه يقينش نيرومند باشد ، دچار شكّ نشود .
( غرر الحكم : ۸۱۱۳ )
امام على عليه السلام :
مَن صَدَقَ يَقينُهُ لَم يَرتَبْ
كسى كه يقين راستين داشته باشد ، گرفتار شكّ نشود .
( غرر الحكم : ۸۴۵۲ )
امام على عليه السلام :
ما ارتابَ مُخلِصٌ و لا شَكَّ مُوقِنٌ .
هيچ مخلصى دچار شبهه نشد ، و هيچ يقين مندى شكّ نكرد .
( غرر الحكم : ۹۵۳۲ )
شك و ترديد
امام على عليه السلام :
ما أقرَبَ ··· الشَّكَّ مِن الارتيابِ .
چقدر نزديك است . . . شكّ به ترديد (شبهه) .
( غرر الحكم : ۹۶۸۹ )
امام على عليه السلام :
الشكُّ ارتِيابٌ .
شكّ ، [ موجب و يا ناشى شده ]ترديد است .
( غرر الحكم : ۸۷ ، ۱۸۴ )
شاخه هاى شك
امام على عليه السلام :
الشَّكُّ على أربَعِ شُعَبٍ : على التَّمارِي ، و الهَولِ ، و التَّرَدُّدِ ، و الاستِسلامِ ، فَمَن جَعَلَ المِراءَ دَيدَنا لَم يُصبِحْ لَيلُهُ ، و مَن هالَهُ ما بَينَ يَدَيهَ نَكَصَ على عَقِبَيهِ ، و مَن تَرَدَّدَ في الرَّيبِ وَطِئَتهُ سَنابِكُ الشَّياطينِ ، و مَنِ استَسلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنيا و الآخِرَةِ هَلَكَ فيهِما .
شك چهار شاخه دارد : جدال كردن ، ترس ، سرگردانى، و تن دادن . كسى كه جدال كردن را عادت خويش گرداند ، شب او صبح نشود ، و كسى كه از آنچه رو يا رويش هست ، بترسد به عقب برگردد، و كسى كه در [عالم ]ترديد و تشويش سرگردان ماند پايمال سُمهاى شياطين شود، و كسى كه به هلاكت دنيا و آخرت تن دهد در هر دو سراى هلاك گردد .
( نهج البلاغة : الحكمة ۳۱)
برخورد امام با كسى كه در قرآن شك داشت
امام على عليه السلام ـ به مردى كه عرض كرد : من در كتابى كه خداوند فرو فرستاده دچار شكّ شده ام ـ فرمود :
ثَكَلَتكَ اُمُّكَ! و كيفَ شَكَكتَ في كتابِ اللّه ِ المُنزَلِ؟! ··· إنّ كِتابَ اللّه ِ لَيُصَدِّقُ بَعضُهُ بَعضا و لا يُكَذِّبُ بَعضُهُ بَعضا وَ لكِنَّكَ لَم تُرزَقْ عَقلاً تَنتَفِعُ بِهِ··· .
مادرت به عزايت نِشيند ! چگونه در كتاب فرو فرستاده خداوند شكّ كرده اى؟! . . . همانا كتاب خدا برخى از آن برخى ديگرش را تصديق مى كند و هيچ قسمتى از آن، قسمت ديگرش را تكذيب نمى كند ، امّا به تو عقلى روزى نشده كه از آن بهره گيرى . . . .
( التوحيد : ۲۵۵/۵، انظر تمام الحديث )
میزان الحکمه،جلد ششم.