خوشبین باشیم

خوشبین باشیم

۲۱ آذر ۱۳۹۶ 0 معارف

در خانه، محل کار، در اتوبوس، رستوران، حتی وقتی چرخی در شبکه های اجتماعی می زنیم آدمها کنارمان هستند. اجتماع است و انبوهی از انسانهای متفاوت با رفتارهای جور وا جور. ذهن انسان هم که به دنبال بهانه است تا به کرسی قضاوت بنشیند و دیگران را تجزیه و تحلیل کند.

دیدی چه کار کرد لابد می خواهد زیر آب تو را بزند. نه اصلاً می خواهد لج تو را در بیاورد. عجب آدم طمعکاری است پول روی پول می ریزد معلوم نیست از کجا می آورد. حتماً پای اختلاسی در کار است...

ذهن انسان اگر چفت و بستی نداشته باشد نتیجه اش می شود همین قضاوتهای غیر منصفانه و بدون اگاهی. قرآن ولی برای اهل ایمان پیشنهاد بهتری دارد که گمانهای بد را دور بریزند و به آن بی اعتنا شوند:

«یا ایها الذین آمنوا إجتنبوا کثیراً من الظنّ إن بعض الظنّ اثم»، ای کسانی که ایمان دارید، از گمانهای زیاد اجتناب کنید که بعضی از گمانها گناه است.

روی خوش ماجرا را ببینند و  آن را به گونه ای مثبت تفسیرکنند

شاید فراموش کرده است که به من بدهکار است

شاید مشکلی برایش پیش آمده که تلفن من را جواب نمی دهد.

شاید این عکس فتوشاپ باشد

شاید...

تا وقتی می شود با "شاید" ها  تفسیری خوب برای رفتار دیگران پیدا کنیم نباید به ذهنمان اجازه منفی بافی بدهیم.   البته آن طرف بام خوش بینی، خوش خیالی است. روشن است خوش بینی در مورد کسی که پیش از این طعم تلخ خیانتش را چشیده باشیم  معنا ندارد.

 

منبع: نرم افزار حبل المتین

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث