مدارا کردن در احادیث
۱۸ بهمن ۱۳۹۳ 0 معارفمدارا کردن :
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
أمَرَني رَبّي بِمُداراةِ النّاسِ كَما أمَرَني بِأداءِ الفَرائضِ .
پروردگارم، همان گونه كه مرا به انجام واجبات فرمان داده ، به مدارا كردن با مردم نيز فرمان داده است .
( الكافي : ۲/۱۱۷/۴ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
مُداراةُ النّاسِ نِصفُ الإيمانِ ، و الرِّفقُ بِهِم نِصفُ العَيشِ
مدارا كردن با مردم نصف ايمان است و نرمى و مهربانى كردن با آنان نصف زندگى است .
( الكافي : ۲/۱۱۷/۵ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ الأنبِياءَ إنّما فَضَّلَهُمُ اللّه ُ عَلى خَلْقِهِ بِشِدَّةِ مُداراتِهِم لِأعداءِ دِينِ اللّه ِ ، و حُسنِ تَقِيَّتِهِم لِأجلِ إخوانِهِم في اللّه ِ
خداوند از اين رو پيامبران را بر ديگر مردمان برترى داد كه با دشمنان دين خدا بسيار با مدارا رفتار مى كردند و براى حفظ برادران همكيش خود، نيكو تقيه مى كردند .
( بحار الأنوار : ۷۵/۴۰۱/۴۲ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ثَلاثٌ مَن لَم يَكُن فِيه لِمَ يَتِمَّ لَهُ عَمَلٌ :
وَرَعٌ يَحجُزُهُ عَن مَعاصِي اللّه ِ و خُلُقٌ يُدارِي بِهِ النّاسَ و حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهلَ الجاهِلِ
سه چيز است كه هر كس نداشته باشد هيچ عملى از او تمام و كامل نيست :
پاكدامنى و ورعى كه او را از نافرمانى خدا بازدارد و خويى كه به سبب آن با مردم مدارا كند و بردبارى و حلمى كه به وسيله آن رفتار جاهلانه نادان را دفع كند.
( الكافي : ۲/۱۱۶/۱ )
امام على عليه السلام :
المُداراةُ أحمَدُ الخِلالِ
مدارا كردن، پسنديده ترين خصلت است .
(غرر الحكم : ۱۳۱۳)
ثَمَرَةُ العَقلِ مُداراةُ النّاسِ
ميوه خرد مدارا كردن با مردم است .
( غرر الحكم : ۴۶۲۹ )
امام على عليه السلام :
رَأسُ الحِكمَةِ مُداراةُ النّاسِ
مدارا كردن با مردم، سرآمد حكمت است .
(غرر الحكم : ۵۲۵۲ )
امام على عليه السلام :
عُنوانُ العَقلِ مُداراةُ النّاسِ
مدارا كردن با مردم، سر لوحه خِرد است .
( غرر الحكم : ۶۳۲۱ )
امام على عليه السلام :
مُداراةُ الرِّجالِ مِن أفضَلِ الأعمالِ
مدارا كردن با مردمان، از بهترين كارهاست .
(غرر الحكم : ۹۷۸۶ )
امام على عليه السلام :
لَيسَ الحَكيمُ مَن لَم يُدارِ مَن لا يَجِدُ بُدّاً مِن مُداراتِهِ
فرزانه نيست آن كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست .
( بحار الأنوار : ۷۸/۵۷/۱۲۱ )
امام حسن عليه السلام :
ـ عِندَ ما سُئلَ عن العَقلِ ـ :
التَّجَرُّعُ لِلغُصَّةِ ، و مُداهَنَةُ الأعداءِ
ـ در پاسخ به اين سؤال كه : عقل چيست؟ ـ
فرمود : جام اندوه را جرعه جرعه نوشيدن و سازش و نرمى با دشمنان .
( الأمالي للصدوق : ۷۷۰/۱۰۴۲ )
امام باقر عليه السلام:
فِي التَّوراةِ مَكْتوبٌ فيما ناجَى اللّه ُ عزّ و جلّ بِه موسَى بنَ عِمرانَ عليه السلام :
يا موسى ! اُكتُمْ مَكتومَ سِرّي في سَريرَتِكَ و أظهِرْ في عَلانِيَتِكَ المُداراةَ عَنّي لِعَدُوّي و عَدُوِّكَ مِن خَلْقي
و لا تَستَسِبَّ لي عِندَهُم بِإظهارِ مَكتومِ سِرّي
فَتُشرِكَ عَدُوَّكَ و عَدُوّي في سَبّي .
از جمله نجواهاى خداوند عزّ و جلّ با موسى بن عمران كه در تورات نوشته شده است [ اين است كه ] :
اى موسى! رازِ پنهانِ مرا در دل خويش نهان دار و در آشكار با دشمن من و دشمن خودت مدارا كن
و با فاش كردن رازِ نهان من، باعث ناسزاگويى آنان به من مشو
كه در آن صورت در ناسزاگويى به من، با دشمن من و دشمن خودت شريك گشته اى .
( الكافي : ۲/۱۱۷/۳ )
المحاسن ـ به نقل از ابو بكر حضرمى ـ :
قالَ عَلقَمَةُ أخي لِأبي جَعفَرٍ عليه السلام : إنّ أبا بَكرٍ قالَ : يُقاتِلُ النّاسُ في عَليٍّ .
فَقالَ لي أبو جَعفَرٍ عليه السلام : إنّي أراكَ لَو سَمِعتَ إنسانا يَشتِمُ عَليّاً فاستَطَعتَ أن تَقطَعَ أنفَهُ فَعَلْتَ .
قُلتُ : نَعَم . قالَ : فَلا تَفعَلْ .
ثُمَّ قالَ : إنّي لَأَسمَعُ الرَّجُلَ يَسُبُّ عَليّاً و أستَتِرُ مِنهُ بِالسّارِيَةِ ، فَإذا فَرَغَ أتَيتُهُ فَصافَحتُهُ .
برادرم علقمه به امام باقر عليه السلام عرض كرد كه من مى گويم : براى على، با مردم بايد جنگيد .
امام باقر عليه السلام به من فرمود : به نظرم اگر تو بشنوى كه كسى على عليه السلام را دشنام مى دهد و بتوانى بينى اش را قطع كنى اين كار را مى كنى .
عرض كردم : آرى . حضرت فرمود : امّا اين كار را مكن .
سپس فرمود : من مى شنوم كسى به على ناسزا مى گويد . از او در پناه ستونى پنهان مى شوم و چون ناسزا گوييهايش تمام شد پيش او مى روم و با وى دست مى دهم .
( المحاسن : ۱/۴۰۵/۹۱۸ )
امام صادق عليه السلام :
جاءَ جَبرَئيلُ عليه السلام إلى النَّبيِّ صلى الله عليه و آله فَقالَ :
يا مُحمَّدُ ! رَبُّكَ يُقْرِئُكَ السَّلامَ وَ يَقولُ لكَ : دارِ خَلْقِي
جبرئيل عليه السلام نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت :
اى محمّد ! پروردگارت تو را سلام مى رساند و مى فرمايد : با بندگانم مدارا كن .
( الكافي : ۲/۱۱۶/۲ )
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه : « و با مردم نيك سخن گوييد » ( البقرة : ۸۳ ) ـ فرمود :
أي للنّاسِ كُلِّهِم مُؤمِنِهِم و مُخالِفِهِم .
أمَّا المُؤمِنونَ فَيَبسُطُ لَهُم وَجهَهُ و أمَّا المُخالِفونَ فَيُكَلِّمُهُم بالمُداراةِ لاِجتِذابِهِم إلى الإيمانِ
فإنَّهُ بِأيسَرَ مِن ذلِكَ يَكُفُّ شُرورَهُم عَن نَفسِهِ و عَن إخوانِهِ المُؤمِنِينَ
مقصود، همه مردمان اعم از مؤمن و مخالفان است .
اما با مؤمنان، بايد گشاده رو بود و اما با مخالفان بايد به نرمى و مدارا سخن گفت تا به سوى ايمان كشيده شوند
و كمترين ثمرش اين است كه خود و برادران مؤمنش را از گزند آنان مصون مى دارد .
( بحار الأنوار : ۷۵/۴۰۱/۴۲)
امام صادق عليه السلام :
إنَّ مُداراةَ أعداءِ اللّه ِ مِن أفضَلِ صَدَقَةِ المَرءِ عَلى نَفسِهِ و إخوانِهِ
مدارا كردن با دشمنان خدا از بهترينِ صدقه هايى است كه انسان براى خود و برادرانش مى دهد .
( التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ عليه السلام : ۳۵۴/۲۴۱ )
امام رضا عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه عقل چيست ـ فرمود :
التَّجَرُّعُ لِلغُصَّةِ و مُداهَنَةُ الأعداءِ و مُداراةُ الأصدِقاءِ
جام اندوه را جرعه جرعه نوشيدن و با دشمنان مسامحه كردن و با دوستان مدارا نمودن .
( الأمالي للصدوق: ۳۵۸/۴۴۱ )
ثمره مدارا کردن :
امام على عليه السلام :
دَارِ النّاسَ تَستَمتِعْ بِإخائهِم
و القَهُم بِالبِشرِ تَمُتْ أضْغانُهُم
با مردم مدارا كن تا از برادرى آنان بهره مند شوى
و با روى خوش با آنان برخورد كن، تا كينه هايشان بميرد .
(غرر الحكم : ۵۱۲۹ )
دَارِ النّاسَ تَأمَنْ غوائلَهُم و تَسلَمْ مِن مَكائدِهِم
با مردم مدارا كن تا از گزندهايشان ايمن شوى و از نيرنگهايشان سالم مانى .
(غرر الحكم : ۵۱۲۸ )
امام على عليه السلام :
سَلامَةُ الدِّينِ وَ الدُّنيا في مُداراةِ النّاسِ
سلامت دين و دنيا ، در مدارا كردن با مردم است .
(غرر الحكم : ۵۶۱۰ )
امام على عليه السلام :
مَن دَارى أضدادَهُ أمِنَ المُحارِبَ .
هر كه با دشمنان خود مدارا كند ، از جنگجو در امان ماند .
(غرر الحكم : ۸۵۳۹ )
الخصال به نقل از حذيفة بن منصور : شنيدم امام صادق عليه السلام فرمود :
إنَّ قَوما مِن قُرَيشٍ قَلَّتْ مُداراتُهُم لِلنّاسِ فَنُفُوا مِن قُرَيشٍ و ايْمُ اللّه . ما كانَ بِأحسابِهِم بَأسٌ .
و إنَّ قَوما مِن غَيرِهِم حَسُنَت مُداراتُهُم فَاُلحِقوا بِالبَيتِ الرَّفيعِ
قال : ثُمَّ قالَ : مَن كَفَّ يَدَهُ عَنِ النّاسِ فَإنّما يَكُفُّ عَنهُم يَدا واحِدَةً ، و يَكُفُّونَ عَنه أيادِيَ كَثِيرَةً
گروهى از قريش با مردم كمتر راه مدارا پيش گرفتند و از اين رو از قريش رانده شدند . حال آن كه به خدا سوگند از نظر نژاد مشكلى نداشتند .
اما گروهى از غير قريش با مردم نيكو مدارا كردند و در نتيجه به خاندان بلند پايه پيوستند .
سپس فرمود : كسى كه دست [ آزارِ ] خود را از مردم باز دارد ، تنها يك دست از آنها بازداشته است، ولى مردم دستهاى بسيارى را از او باز مى دارند .
( الخصال : ۱۷/۶۰ )
فرجام کسی که با مدارا اصلاح نشود .
امام على عليه السلام :
مَن لَم يُصلِحْهُ حُسنُ المُداراةِ أصلَحَهُ سُوءُ المُكافاةِ .
كسى كه حُسن مدارا اصلاحش نكند مكافات بد او را درست گرداند .
(غرر الحكم : ۸۲۰۲ )
امام على عليه السلام ـ در سخنان خويش در سرزنش اصحابش ـ فرمود :
كَم اُداريكُم كَما تُدارَى البِكارُ العَمِدَةُ وَ الثِّيابُ المُتَداعِيَةُ ؟
كُلَّما حِيصَت مِن جانِبٍ تَهَتَّكتْ مِن آخَرَ ···
و إنّي لَعالِمٌ بِما يُصلِحُكُم و يُقِيمُ أوَدَكُم
و لكِنّي لا أرى إصلاحَكُم بِإِفسادِ نَفْسي .
تا چند با شما مانند شتران جوان زخمين پشت و جامه هاى پوسيده مدارا كنم ؟
جامه هايى كه چون از يك سو آنها را مى دوزند از سوى ديگر پاره مى شود . . .
من مى دانم كه چه چيز شما را اصلاح مى كند و كجى و انحراف شما را راست مى گرداند .
اما من اصلاح شما را با تباه كردن خودم روا نمى دانم .
( نهج البلاغة : الخطبة ۶۹ )
امام على عليه السلام ـ در سخنان خويش در سحرگاه روزى كه ضربت خورد ـ فرمود :
مَلَكَتْني عَيْني و أنا جالِسٌ فَسَنَحَ لي رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله .
فَقُلتُ : يا رسولَ اللّه ! ما ذا لَقِيتَ مِن اُمَّتِكَ مِن الأوَدِ و اللَّدَدِ ؟
فَقالَ : اُدْعُ عَلَيهِم .
فَقُلتُ : أبدَلَنِي اللّه ُ بِهِم خَيرا مِنهُم و أبدَلَهُم بي شَرّاً لَهُم مِنّي
نشسته بودم كه خواب چشمانم را رُبود و در اين هنگام پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر من آشكار گشت .
عرض كردم : اى رسول خدا! از امّت تو چه كژيها و دشمنيها كه نديدم ؟
فرمود : نفرينشان كن .
من گفتم : خداوند به جاى آنها، بهترين افراد را به من دهاد و به جاى من بدترين كس را بر آنان مسلّط كناد .
( نهج البلاغة : الخطبة ۷۰ )
میزان الحکمه،جلد چهارم.