شرح دعای سحر امام خمینی (ره) (قسمت هفدهم)

شرح دعای سحر امام خمینی (ره) (قسمت هفدهم)

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ 0 فرهنگ و اجتماع

 

 

اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ مِنْ مُلْكِكَ بِافْخَرِهِ، وَ كُلُّ مُلْكِكَ فاخِرٌ، اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِمُلْكِكَ كُلِّهِ.

بار الها از تو سؤال مى ‏كنم به فاخرين ملكت، و همه ملك تو فاخر است، بار الها از تو سؤال مى ‏كنم به همه ملكت.

معانى ملك حق تعالى‏

اگر ملك به معناى مملكت باشد چنانكه در آيه شريفه بگو: بار الها اى مالك ملك، مملكت را به هر كس كه بخواهى مى‏ دهى به آن معنى است، و اگر به معناى مالكيت باشد چنانكه در آيه شريفه امروز مالكيت از آن كيست؟ بدان معنى است. در هر صورت فاخر بودن مالكيت حق تعالى و عظمت يكتايى‏ اش در مالكيت بدان اعتبار است كه در حكمت متعاليه با دليل قطعى ثابت شده است كه نظام موجود تمام ‏ترين نظام ها و زيباترين نظامى است كه به تصور مى ‏آيد. و چگونه اينچنين نباشد و حال آنكه نظام موجود سايه نظام علمى ربانى است كه تابع جمال جميل مطلق است. و فاخرتر بودنش به اعتبار مراتب غيبى مجرد و نظام عقلى و نشأه تجرد است (كه نظام در اين مراتب فاخرتر از نظام در بقيه مراتب و نشأه ‏هاست).

پس مالكيت آسمان و زمين و ملكوت آنها از آن خداى تعالى است، و از حكومتش كسى را امكان فرار نبوده و ممكن نيست كسى از مملكت او بيرون باشد، زيرا ملك حق تعالى بر همه موجودات گسترش يافته است حتى بر اعيان اشياء ممتنع و بر اعدام. و همچنين سلطنت او گسترش دارد بر همه مراتب وجود، و هيچ چيز نيست مگر آنكه در تحت سلطنت او و مالكيت اوست؛ و به موسى عليه السّلام فرمود:

اى موسى من چاره توام كه هميشه ملازم تو هستم. و مر او راست غلبه تمام بر همه اشياء، و آنچه غلبه و سلطنت در عالم هست از ظهور غلبه و سلطان اوست، و هيچ جنبنده‏ اى نيست مگر آنكه او اختيار آن را به دست دارد. چنانكه اين مطلب از مباحث گذشته روشن گرديد.


منبع: مرکز تحقیقات اسلامی

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث