حکمت‌ های نماز طواف و سعی صفا و مروه (۱)

حکمت‌ های نماز طواف و سعی صفا و مروه (۱)

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 0 فرهنگ و اجتماع

درس‌ها و پیام‌های نماز طواف

خداوند حکیم، راجع به نماز طواف در پشت مقام ابراهیم(ع)، در قرآن شریف می‌فرماید: 
 
﴿وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّى‏﴾(۱)
و [گفتيم‏]: مقام ابراهيم را محلِّ نماز قرار دهيد.
 
حال که قرار است پس از طواف، نمازی خوانده شود، مصلّی و محلّ نمازتان را پشت مقام ابراهیم(ع) قرار دهید؛ این‌کار، به‌خاطر بزرگ‌داشت بنیان­گذار کعبه و قهرمان توحید، «حضرت ابراهیم(ع)» است. هدف حضرت ابراهیم(ع) این بود که کعبه و مسجدالحرام، محلّی برای اقامه­ ی نماز باشد. ایشان در دعای خود فرمودند: 
 
﴿رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ ﴾(۲) 
خدایا من زن و فرزندم را در این بیابان بی­آب و علف که احدی در آن زندگی نمی­کند، نزدیک خانه ­ی تو، سُکنی دادم تا نماز را به پا دارند.
 
در جای دیگری، حضرت ابراهیم(ع) در دعایشان می ­فرمایند:
 
﴿رَبِّ اجْعَلْني‏ مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي ‏﴾(۳) 
خداوندا! من و فرزندانم را از اقامه‌کنندگان نماز قرار بده.
 
از آن طرف، قرآن شریف می‌فرماید:   
 
﴿وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ﴾(۴)
و به ابراهيم و اسماعيل سفارش كرديم كه: خانه‌ی مرا براى كسانى كه براى طواف و اعتكاف و نماز مى‏آيند، پاكيزه كنيد. 
 
پروردگار متعال با ابراهیم و اسماعیل قرارداد بست که خانه­ی او را برای «طواف‌کنندگان»، «معتکفین» در مسجد و کسانی که »نماز می­خوانند» و در حال رکوع یا سجود هستند، تمیز کنند. ساختن بیت ­الله الحرام و نگه‌داری و تمیز نگه­داشتن آن به‌وسیله ­ی حضرت ابراهیم و فرزندش، به خاطر اقامه‌ی نماز است. حال که حاجی می­خواهد نماز بخواند، بسیار به‌جاست که از بنیان‌گذار این اساس، یاد کند، تا یاد و خاطره‌ی وی، برای همیشه، باقی بماند. 
یکی از صفات خداوند، «شاکر» است: ﴿فَإِنَّ اللَّهَ شاكِرٌ عَليم﴾(۵)؛ یعنی اگر کسی واقعاً برای خدا کاری انجام دهد، او را بی­اجر و مزد نمی­ گذارد و از او تجلیل و تقدیر می‌کند. حال­که حضرت ابراهیم(ع) با خلوص نیّت، این خانه را برای اقامه ­ی نماز بنا کرد و تمیز نگه داشت، خداوند می ­خواهد اسم او جاوید بماند؛ لذا زه زائرات و جاجیات خانه‌ی خود می­ فرماید: وقتی می­ خواهید نماز طواف بخوانید، برای اثبات استجابت دعای حضرت ابراهیم، و قدردانی و سپاس‌گذاری از ایشان، مصلّی و مکان دو رکعت نمازِ طواف را از مقام ابراهیم قرار دهید. مقام ابراهیم سنگی است که حضرت ابراهیم  برای بنای کعبه، روی آن می‌ایستادند و کعبه را می ­ساختند. این سنگ هم‌چنان مانده است و الآن در یک محفظه‌ی شیشه­ ای قرار دارد.
 

درس‌ها و پیام‌های سعی

قرآن کریم در رابطه با سعی صفا و مروه می‌فرماید:
 
﴿إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما ﴾(۶)
همانا صفا و مروه از شعائر خداست. پس هركه حجّ خانه‌ی خدا كند يا عمره به جا آورد، مانعى ندارد ميان آن دو طواف كند.
 
در این آیه‌ی شریفه، راجع به «سعی» صحبت شده است. سعی از کوه صفا شروع می‌شود و به مروه می ­رسد. فاصله‌ی این دو کوه، متجاوز از چهارصد متر است که حجّاج باید «هفت‌بار» آن را طی کنند و حج را به‌ این صورت ادامه دهند. 
در شأن نزول این آیه، بیان شده است:(۷)  دو بت به نام «اساف» و «نائله» بر سر کو‌های صفا و مروه نصب شده بود. این دو بت، مجسّمه­ های زن و مردی بود که خیانت کرده بودند و مردم می­ بایست آن‌ها را می­دیدند و متنبّه می­ شدند. پس از بعثت پیامبر اسلام(ص) و خراب کردن بت‌ها، چون این دو بت سر این کوها نصب شده بود، مردم فکر می­ کردند که نباید بین دو کوه صفا و مروه سعی کنند. پیامبر اکرم دستور دادند که آن بت­ها را نیز خراب کردند و آیه نازل شد:
 
﴿فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما﴾؛
 
اشکالی ندارد که بخواهید بین صفا و مروه طواف کنید. آن بت­ها نابود شدند و صفا و مروه، از شعائر الهی گردید:
 
﴿إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ﴾. 
 
پی نوشت ها:
(۱)بقره/۱۲۵
(۲)ابراهیم/۳۷
(۳)ابراهیم/۴۰
(۴)بقره/۱۲۵
(۵)بقره/۱۵۸
(۶)بقره/۱۵۸
(۷)مجمع البیان فی تفسیر قرآن -ج۱/ص۴۴۰

منبع

  • سلسه مباحث تفسیری حکمت بندگی:آیت الله سید حسن فقیه امامی (جلد اول)ص۲۱۱−۲۱۳

 

کانال قرآن و حدیث را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آپارات موسسه اهل البیت علیهم السلام
کانال عکس نوشته قرآن و حدیث در اینستاگرام
تلگرام قرآن و حدیث
کانال قرآن و حدیث در ایتا
کانال قرآن و حدیث در گپ
پیام رسان سروش _ کانال قرآن و حدیث